ARK002 Bilim Tarihi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARK002
Ad Bilim Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ


Dersin Amacı / Hedefi

Bilim tarihi; bilim, tarih ve felsefenin bir kesişme noktası olarak ele alınmakta; bilim ve uygarlıkların tarihi gelişimleri genel hatlarıyla ve mimariden bürokrasiye, mitolojiden felsefe, sanat, bilim ve buluşlara kadar bütünlüklü bir şekilde kronolojik olarak işlenerek bilim ve uygarlığın gelişim koşulları ile düşün-felsefe ve toplumsal gelişim arasındaki koşutlukların tartışılması ve sentezlenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bilim, tarih, felsefe ilişkileri; farklı dönemlerde ve toplumlarda bilim, sanat, mimari, mitoloji ve felsefe alanlarına yönelik konu ve araştırmalar ele alınacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Lewin, R. (2008). Modern İnsanın Kökeni Tekeli, S. ve Arkadaşları (2020) Bilim Tarihine Giriş

Notlar

Support material is other classic and current books and articles on the subject.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İnsanın, özellikle de düşüncenin gelişim ve dönüşümü ile ilgili temel bilgiler edinir.
ÖÇ02 Felsefe, sanat ve teknolojinin oluşum ve gelişimi ile ilgili temel bilgiler edinir.
ÖÇ03 Bilimsel düşünce ve bilim disiplinlerinin oluşum ve gelişimi ile ilgili temel bilgiler edinir.
ÖÇ04 Bilim, felsefe, sanat, tarih arasında bağlar kurar.
ÖÇ05 Felsefi ve bilimsel gelişmelerin mimariden siyaset ve bürokrasiye kadar uygarlık oluşumundaki bağlarını kurar.
ÖÇ06 Bilim ve uygarlığın gelişim koşulları ile düşün-felsefe ve toplumsal gelişim arasındaki koşutlukları sentezler.
ÖÇ07 Bilim, felsefe ve genel olarak uygarlığın oluşumuna dair bazı çıkarımlarda bulunur ve öneriler geliştirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik yöntemleri uygulayabilmek 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mikroskopik çalışmaları yapabilmek
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim tarihi düşüncesi ve bilim tarihi konusu Okuma, literatür araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Bilim, tarih, felsefe ilişkileri Okuma, literatür araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Bilimle uygarlık (kültür-toplum) ilişkileri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
4 Eski çağ-ilkel-vahşi dönem, tarih-yazı öncesi, tarım öncesi dönem Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İlkçağ, Mitoloji, Çin, Hint, Pers Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Mısır, Mezopotamya Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Mayalar, Amerika Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo
9 Yeniliklerin yayılması, benimsenmesi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10 Moğol, Selçuklu, Osmanlı Dönemi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Yeni Çağ, Rönesans, Aydınlanma Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Yakın Çağ Sanayi-Makine Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Elektronik, İletişim, Nükleer, Genetik, Nanoteknoloji Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
14 Sanal Akıl ve Robotlar Çağı Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Genel değerlendirme Konuları gözden geçirme, sınava hazırlanma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 11:24