Genel Bilgi
Kod | GTT107 |
Ad | Temel Tesisat İşlemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. SERKAN BELLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. SERKAN BELLER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, binalarda borulama işi yapabilmek için sac ve borulama konusunda yeterlilik kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Atölye ortamında kullanılan el aletleri, ölçme ve kontrol aletleri, anahtarlar, iklimlendirme ve soğutmada kullanılan tezgah ve makinalar, kenetli birleştirme, perçinli birleştirme, kaynak işlemleri (Elektrik ark kaynağı, TIG kaynağı, MIG kaynağı, elektrotlar, oksi-asetilen kaynağı, kaynak telleri), lehimleme, çelik borular (Siyah ve galvanizli), çelik boru işçiliğinde kullanılan alet ve makinalar, siyah çelik boru bağlantı parçaları, boru kelepçeleri, askıları ve konsolları, çelik boru döşeme ve duvar geçişi, duvar geçişinde kullanılan takımlar, delici ve kırıcı aletler, korozyon, donma, gürültü, terleme, estetik, ulaşılabilirlik, koç vuruşu, eğim, tesisatın test edilmesi, bakır ve alüminyum boruların montajı, boruların kesilmesi, raybalama, bakır ve alüminyum borulara muf açma, havşa açma, boruları bükme, yumuşak lehimleme, sert lehimleme, lehimleme öncesi temizlik, havyalar, havyasız lehimleme aygıtları, özel lehimleme aygıtları, lehimleme sırasında temizlik, dekapan, lehimleme sonrası temizlik, kapiler yükselme, sert lehimlemede kullanılan ilave teller, sert lehimlemede ısıtma türleri, poliproplen (PP) borular ve çeşitleri, boru ek parçaları (Dişli/dişsiz), füzyon kaynağı, polietilen (PE-X) borular ve çeşitleri, boru ek parçaları, rekorlu-yüzüklü birleştirme, presli birleştirme, ALPEX borular, PVC borular ve çeşitleri, PVC boru ek parçaları, atık su tesisatının test edilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1- Çelik Boruları Montaja Hazırlama (582yım001) MEGEP Milli Eğitim Bakanlığı, 2011, 2- Bakır ve Alüminyum Boruları Montaja Hazırlama (582yım003) MEGEP Milli Eğitim Bakanlığı, 2011, 3- Elektrik Ark Boru Kaynağı MEGEP Milli Eğitim Bakanlığı, 2007, 4- Plastik Boruları Montaja Hazırlama MEGEP Milli Eğitim Bakanlığı, 2007, 5- Temel Oksi-Asetilen Kaynağı (521MMI023) MEGEP Milli Eğitim Bakanlığı, 2011.
Notlar
Teknik Tesisat El Kitabı, Muhiddin CAN, Atakan AVCI, A.B. ETEMOĞ, DORA Basım Yayın.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Atölye el aletleri ve ekipmanlarının nasıl kullanılacağını açıklar. |
ÖÇ02 | Sac plakalarını kaynakla birleştirir. |
ÖÇ03 | Çelik boruları kaynakla yada flanşlı bağlantı ile birleştirir. |
ÖÇ04 | Çelik boruların montajını yapar. |
ÖÇ05 | Bakır ve alüminyum borulara havşa ve muf açar. |
ÖÇ06 | Bakır boruları sert lehimle birleştirir. |
ÖÇ07 | Plastik boruları çeşitlerini tanır ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ08 | PPRC borulara füzyon kaynağı yapar ve PE boruları alın kaynağı ile birleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik bilimlerdeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tesisatçılıkla ile ilgili temel kavramları açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Isıtma, doğal gaz, sıhhi tesisat sistemlerini ve sistemlerde kullanılan ekipmanları tanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje okur, bakımla ilgili stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konut ve fabrika ortamlarındaki mevcut sistemlerin montaj, demontaj ve bakım işlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve merkezi sistemlerde karşılaşılabilecek problemlere karşı çözüm önerilerinde bulunur. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sorun karşısında eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için adım adım ilerleme yöntemini kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik el aletlerinin doğru kullanımı için araştırır sorgular daha sonra uygulamaya geçer. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik alandaki bilgileri araştırma yöntemlerini kullanarak sorgular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğalgaz ve Tesisatı Teknolojisi programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuvarı kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atölye ortamında deneme yöntemini ve tekniğine göre uygulama yöntemini kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle davranır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknik ingilizceyi, doğalgaz ve tesisat alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/teknik gelişmeleri takip eder ve bunları teknik hayatında uygular. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim Temel Kanunu´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur ve bunları teknik hayatında uygular. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Atölye ortamında kullanılan el aletleri | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Ölçme ve kontrol aletleri, anahtarlar | İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
3 | İklimlendirme ve soğutmada kullanılan tezgah ve makinalar, kenetli birleştirme, perçinli birleştirme | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Kaynak işlemleri (Elektrik ark kaynağı, TIG kaynağı, MIG kaynağı, elektrotlar, oksi-asetilen kaynağı, kaynak telleri) | İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
5 | Lehimleme | İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
6 | Çelik borular (Siyah ve galvanizli), çelik boru işçiliğinde kullanılan alet ve makinalar | İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
7 | Siyah çelik boru bağlantı parçaları, boru kelepçeleri, askıları ve konsolları | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çelik boru döşeme ve duvar geçişi, duvar geçişinde kullanılan takımlar, delici ve kırıcı aletler, korozyon, donma, gürültü, terleme, estetik, ulaşılabilirlik, koç vuruşu, eğim, tesisatın test edilmesi | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Bakır ve alüminyum boruların montajı, boruların kesilmesi, raybalama | İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
11 | Bakır ve alüminyum borulara muf açma, havşa açma, boruları bükme | İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
12 | Yumuşak lehimleme, sert lehimleme, lehimleme öncesi temizlik, havyalar, havyasız lehimleme aygıtları, özel lehimleme aygıtları | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Lehimleme sırasında temizlik, dekapan, lehimleme sonrası temizlik, kapiler yükselme, sert lehimlemede kullanılan ilave teller, sert lehimlemede ısıtma türleri | Konu Özetini Okumak, İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
14 | Poliproplen (PP) borular ve çeşitleri, boru ek parçaları (Dişli/dişsiz), füzyon kaynağı. Teknik gezi düzenlenmesi | İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi, Teknik Gezi Yapılan Yerde Bulunmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
15 | Polietilen (PE-X) borular ve çeşitleri, boru ek parçaları, rekorlu-yüzüklü birleştirme, presli birleştirme, ALPEX borular, PVC borular ve çeşitleri, PVC boru ek parçaları, atık su tesisatının test edilmesi, PE boruda alın kaynağının yapılması | Konu Özetini Okumak, İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |