Genel Bilgi
Kod | RTS116 |
Ad | Temel Fotoğrafçılık |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. İbrahim ZATERİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. İbrahim ZATERİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel Fotoğrafçılık dersi, öncelikle katılımcıların fotoğrafta temel uygulamaları gerçekleştirebilmelerini, fotoğrafik imgeler üretebilecekleri temel beceri ve bilgiye sahip olabilmelerini amaçlar. Bununla birlikte fotoğrafın bir görsel iletişim ortamı olarak ve dille bağlantısını da dikkate alarak tanımlanmasını, çözümlenmesini ve tartışılmasını amaçlar.
Dersin İçeriği
Fotoğrafın doğuşu ve gelişimi. Fotoğraf makinesi teknolojileri ve dijital fotoğrafçılık teknolojilerine uyarlanabilecek bilgi, birikim ve teknikler. Pozlama, temel fotoğraf aydınlatması, görsel dilin temel prensipleri, kompozisyon kuralları ve fotoğrafın estetiği. Etik, telif hakları. Fotoğrafta konu çeşitlilikleri. Fotoğrafta akımlar. Öncü fotoğraf sanatçıları. Fotoğrafta üretkenlik. Fotoğrafçılığın geleceği ve yapay zeka uygulamalarının etkisi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Dersin verimliliği bakımından her katılımcının imkanları çerçevesinde bir fotoğraf makinası edinmesi oldukça faydalı olacaktır. Bireysel olarak imkanı olmayanlar için, Çukurova Üniversitesi, İletişim Fakültesi’ndeki ekipman olanakları ölçüsünde sizlere ekipman desteği sağlanabilecektir. Bu destekten faydalanabilmek için İletişim Fakültesi Stüdyo Kompleksinin, Yapım-Yönetim Ofisi’ne ders kapsamındaki uygulama ödevinin çekim döneminde başvurmanız gerekecektir. Bu ders kapsamında okuldan alabileceğiniz ekipman seti bilgisi sizinle paylaşılacaktır. Önemle belirtilmelidir ki ilgili ekipmanları okuldan ödünç aldığınızda size zimmetlenecektir. Dolayısıyla çok dikkatli kullanmanız gerekecektir. Buna ek olarak dersin daha verimli olabilmesi için sık sık fotoğraf incelemeniz sizler için oldukça önemlidir. Bu doğrultuda aşağıdaki siteleri takip etmeniz faydalı olacaktır: https://tfsf.org.tr/ www.nationalgeographic.com/photography/ www.magnumphotos.com www.photo.net www.fotograf.net www.popphoto.com/ www.thephotoargus.com/ Bunlara ek olarak gelecekte ilginizi çekebilecek meslek alanlarından biri olan stok fotoğrafçılığına dair bilgi edinmek için aşağıdaki siteleri inceleyebilirsiniz: www.getty.com www.istock.com www.shutterstock.com ........................................................................................................................................................................................................ Öncelikli Kaynaklar: - Akbaş, F. ve İkizler, E. (2016). Fotoğraf Teknik Okumaları. İstanbul: Say Yayınları. - Barrett, T. (2012). Fotoğrafı Eleştirmek, İmgeleri Anlamaya Giriş. (Çev: Y. Harcanoğlu). İstanbul: Hayalperest Yayınevi. - Çağla, E. (2021). Fotoğrafçıların Telif Hakları ve Etik Dışı Kullanım Örnekleri. Kesit Akademi. 7 (29), 188-209. DOI: 10.29228/kesit.52617. - Çetintaş, E. (2004). Etik Açıdan Haber Fotoğrafçılığı: Türkiye'de Haber Fotoğrafçılarıyla Bir Anket Çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. - Erutku, B. (2017). Fotoğrafın Temel Kavramları. İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları. - Kalfagil, S. (2014). Fotoğrafın Yapısal Öğeleri ve Fotoğraf Sanatında Kompozisyon. İstanbul: İlke Kitap. - Kanburoğlu, Ö. (2012). Fotoğrafın Temel Prensipleri. İstanbul: Say Yayınları. - Kanburoğlu, Ö. (2013). A’dan Z’ye Fotoğraf. İstanbul: Say Yayınları. - Karadağ, Ç. (2016). Fotoğraf Nedir? İstanbul: Öteki Yayınevi. - Karadağ, Ç. (2016). Fotoğrafın Temel Yapısı. İstanbul: Öteki Yayınevi. - Kılıç, L. (2007). Fotoğrafa Başlarken. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. - Korkmaz, A. (2014). Etik Bağlamda Haber Fotoğrafçılığının Manipülasyon ve Propaganda Aracı Olarak Kullanılmasının Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(4). https://doi.org/10.19145/guifd.21094. - Parlak Börü, Ş. (2013). Fotoğraf Üzerindeki Haklar. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. - Prakel, D. (2011). Yaratıcı Fotoğrafçılığın Temelleri. (Çev: G. Günay). İstanbul: Literatür Yayınları. - Sütlüoğlu, M. (2013). Temel Fotoğraf ve Kompozisyon. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
Notlar
Diğer Önemli Kaynaklar: - Akbaş, F. (2011). Fotoğrafta Pratik Kompozisyon. İstanbul: Say Yayınları. - Benjamin, W. (2012). Fotoğrafın Kısa Tarihi. İstanbul: Agora Kitaplığı. - Berger, J. (2014). Görme Biçimleri. (Çev: Y. Salman). İstanbul: Metis Yayınları. - Carroll, H. (2015). İyi Fotoğraflar Çekmek İçin Bu Kitabı Okuyun. (Çev: S. Özge). İstanbul: Remzi Kitabevi. - Freeman, M. (2012). Fotoğraf Okulu 2, Işık ve Işıklandırma. İstanbul: İnkılap. - Kanburoğlu, Ö. (2012). Fotoğrafın Büyüsü: Işık. İstanbul: Say Yayınları. - Kılıç, L. (2003). Görüntü Estetiği. İstanbul: İnkılap. - Kılıç, L. (2021). Işıkla Resmetme Terimleri. İstanbul: İnkılap. - Kuçuradi, İ. (2015). Etik. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. - Prakel, D. (2011). Fotoğrafta Işık. (Çev: N. Sipahi). İstanbul: Homer Kitabevi ve Yayıncılık. - Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. (Çev: R. Akçakaya). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın. - Suler, J. ve Zakia, D. R. (2018). Görme Biçimi Olarak Fotoğraf, Algılama ve Görüntüleme. (Çev: T. Ayteş). İstanbul: The Kitap Yayınları. E-Kaynaklar: http-1: https://fotolifeakademi.com/fotograf-makineleri-ekipmanlari/aynasiz-fotograf-makinesi (Erişim Tarihi: 08.01.2024). http-2: https://fotografakademi.com.tr/fotograf-makineleri-ekipmanlari/aynasiz-fotograf-makinesi-nasil-calisir (Erişim Tarihi: 08.01.2024). http-3: https://technotoday.com.tr/aynasiz-fotograf-makinelerinin-dslrlerden-farki-nedir/ (Erişim Tarihi: 08.01.2024). http-4: https://hknfpv.com/aynasiz-fotograf-makinesi-nedir-artilari-ve-eksileri/ (Erişim Tarihi: 08.01.2024). http-5: https://tfsf.org.tr/ (16.01.2024).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; Fotoğrafı bir iletişim ortamı olarak kullanma konusunda anlayış geliştirerek açıklar. |
ÖÇ02 | Fotoğrafları analitik olarak yorumlar ve görsel estetik bakış açısıyla açıklar. |
ÖÇ03 | Görsel etki oluşturmaya yönelik aydınlatmayı bir araç olarak kullanma konusunda temel uygulama tasarımı geliştirerek kullanır. |
ÖÇ04 | Fotoğrafçılığın, güzel sanatların ve görsel üretimin diğer alanlarıyla bağlantıları ve tasarım uygulamalarıyla ilişkisi hakkında bir anlayış geliştirerek analiz eder. |
ÖÇ05 | Aynalı ve/veya aynasız fotoğraf makinelerinin işlevlerini ve uygun uygulamaları analiz eder ve kullanır. |
ÖÇ06 | Eleştirel düşünceyle temellenmiş, yaratıcı görsel uygulamaları gerçekleştirir. |
ÖÇ07 | Fotoğrafçılığı temel ilgi alanlarıyla bağlantılı bir biçimde kullanır. |
ÖÇ08 | Üretken görsel işleri araştırır, planlar ve uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair temel kavramları bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı; Ders İçeriği; Dersin İşleyişi; Ders Kapsamındaki Yükümlülükler | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Fotoğraf Nedir? Fotoğrafın Tarihi, Gelişimi, İlk Denemeler, Fotoğraf Makinesi Sınıflandırmaları ve Çeşitleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Fotoğraf Makinasının Ana Elemanları: Lens, Ayna, Sensör/Film, Vizör, Kayıt Birimi. Film Teknolojisi ile Dijital Teknolojinin Farklılıkları. Piksel. Buna Bağlı Olarak Film ve Sensör Arasındaki Farklılıkları Anlamak. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Pozlamanın Mantığı. Işığı Anlamak. Kaydedici Yüzeyi Pozlamanın Üç Yolu: Pozlama Üçgeni. Diyafram, Örtücü, ISO: Diyaframın Çalışma Mantığını Anlamak. Örtücünün Çalışma Mantığını Anlamak. ISO’nun Çalışma Mantığını Anlamak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Objektifler, Odak Mesafesi: Geniş Açı, Normal Açı, Dar Açı, Tele ve Makro Objektifler. Objektifin Görüntüye Etkisi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Alan Derinliğini Anlamak: Alan Derinliğine Etki Eden Faktörler: Odak Mesafesi, Konuya Uzaklık, Diyafram. Uygulama Çalışması İçin Örnekler. | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Işık-Aydınlatma: Özellikleri, Yoğunluğu, Yönü, Rengi, Kontrastı, Formları, Beyaz Dengesi. Kelvin. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Işık ve Aydınlatma Çeşitleri: Doğal Aydınlatma ve Yapay Aydınlatma. Günün Saatleri ve Fotoğraf İlişkisi. Yapay Aydınlatma Yöntemleri. Üçlü Aydınlatma, Rembrant Yöntemi, Split Aydınlatma, Tepe Aydınlatma, Cephe Işığı, Ters Işık, Kontur Yapmak, Dolgu Yapmak ve Diffuser Kullanımı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kompozisyon: Anlatım ve Kompozisyon İlişkisi. Belirginlik, Bütünlük, Denge, Oranlar, Doku, Ritim, Altın Oran, Perspektif, Grafik, Renk, Açı, Yatay Çerçeve, Dikey Çerçeve, vb. Not: Öğrenci Çalışmaları: (Aşağıdaki iki seçenekten biri olarak belirlenir.) Öğrenci, ders kapsamında Seçenek 1 (Proje Uygulama Ödevi) veya Seçenek 2 (Proje Çözümleme Ödevi) olarak final ödevini hazırlar. Ödevler, final sınavına ek olarak (%40 puan) değerlendirilir. Dersin ilgili öğretim elemanı, ödev olarak belirlenen Seçenek 1 ve Seçenek 2 'nin içeriğini ilgili hafta öncesinde öğrencilerle paylaşır. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Fotoğrafçılıkta Konu Çeşitleri: Basın, Portre, Manzara, Sokak, Astronomi, Spor, Doğa, Mimari, Stüdyo, Reklam, vb. Final Ödevi Sunumları (Seçenek 2). Bir/birkaç fotoğrafçılık konu çeşidi belirlenir. Fotoğraf sanatçısı ve fotoğraf özelinde çözümlenir. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Fotoğrafta Telif, Haklar ve Etik Değerler. Fotoğrafçılığın geleceği ve yapay zeka uygulamalarının etkisi. Öğrenci, bir sonraki hafta yapacağı uygulama çalışması için (Seçenek 1) ilgili birimden (İletişim Fakültesi, Stüdyo Kompleksi, Yapım-Yönetim Ofisi) fotoğraf makinesi alım rezervasyonu yapmalıdır. Rezervasyon tarihi (13. ders haftası) tüm öğrenciler için belirlenen tarihler arasında olmalıdır. Öğrenciler belirli saat aralıklarında olacak şekilde ve birer saat rezervasyon yapmalıdır. İlgili hafta içi tüm çekimlerin randevularının alınmış ve çekimlerinin tamamlanmış olması gereklidir. Aynı gün alınan ekipmanların geri teslimi, yine aynı gün olacak şekilde, mesai saatleri içerisinde yapılmalıdır. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Fotoğraf Uygulamaları: Sahada Uygulamalı Olarak Fotoğraf Çekimi Çalışması - Öğrenci Final Ödevi Çekimleri (Seçenek 1). Çekimi Tamamlanan Projelerin İzlenip Değerlendirilmesi. Final Ödevi Sunumları (Seçenek 1, Seçenek 2) | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Fotoğrafta Akımlar: Empresyonizm, Romantizm, Dadaizm, Sürrealizm, High-Art, Belgesel, Sembolizm. Strüktürizm ve Soyutlama, Kübizm, Dinamizm, Fütürizm, Pictorializm, Pop-Art, Naturalizm. Önceki Hafta Yapılan Uygulama Çalışmalarının Değerlendirilmesi. Çekilmiş Olan Fotoğrafların Tartışılıp Değerlendirilmesi (Seçenek 1). Final Ödevi Sunumları. Bir/birkaç fotoğrafçılık akımı çeşidi belirlenir. Fotoğraf sanatçısı ve fotoğraf özelinde çözümlenir (Seçenek 2). | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yapılan Uygulama Çalışmalarının Tartışılıp Değerlendirilmesi, Yetersiz Bulunanların Yeniden Uygulama Sahasındaki Çekimleri, (Ekipman Randevusu Alınmış Olmalıdır.) Final Ödevi Sunumları (Seçenek 1, Seçenek 2) | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,44 | ||
AKTS | 6 AKTS |