Genel Bilgi
Kod | RTS224 |
Ad | Türk Sineması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı Türkiyede sinema endüstrisinin ortaya çıkışına ve dönüşümüne tarihsel perspektiften bakarak siyasi, kültürel ve ekonomik bir bakış açısı geliştirmektir. Sektörün tüm bileşenlerinin yanı sıra izleyiciye ve film izleme mekanlarına, deneyimlerine yönelik bir perspektife de yer verilecektir.
Dersin İçeriği
Bu derste Türk sinema tarihine kronolojik bir açıdan yaklaşılacak, buna karşın yönetmen ve filmler üzerine bir söylem geliştirmekle birlikte dönemlerin ruhu ve gelişmeleri de sinemasal bağlamla paralel olarak incelenecektir. Örnek filmler öğrencilerle birlikte izlenip tartışılarak günümüzle bağlantılar kurulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Giovanni Scognamillo-Türk Sinema Tarihi (Kabalcı) Nilgün Abisel-Türk Sineması Üzerine Yazılar (Phoenix) Şükran Kuyucak Esen- Türk Sinemasının Kilometre Taşları (Agora) Ali Özuyar-Sessiz Dönem Türk Sinema Tarihi (1895-1922) (YKY)
Notlar
Umut Tümay Arslan-Mazi Kabrinin Hortlakları: Türklük, Melankoli ve Sinema (Metis) Asuman Suner-Hayalet Ev / Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek (Metis)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinemanın Türkiyedeki gelişim sürecini endüstriyel ve sanatsal bağlamda takip eder. |
ÖÇ02 | Sinema alanındaki değişimler ile siyasi, ekonomik, sosyal, hukuki ve kültürel gelişmeleri ilişkilendirir. |
ÖÇ03 | Türk sineması içerisindeki yönetmenlerin tarzlarını, üslup ve estetik denemelerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Türk sinemasının dönemselleştirilmesini eleştirel bir bakışla yorumlar. |
ÖÇ05 | Türk sinemasının ulusal kimlik oluşturulmasındaki rolünü yorumlar. |
ÖÇ06 | Türk sinema tarihini Dünya Sinema Tarihi ile karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Osmanlıya Sinemanın Gelişi, İlk Filmler ve Yaklaşımlar | Şükran Esen. Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 3-19. Özde Çeliktemel Thomen. Osmanlı İmparatorluğunda Sinema ve Propaganda, 1-17. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
3 | Muhsin Ertuğrul ve Tiyatrocular Dönemi | Şükran Esen. Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 19-34. Barış Saydam. Ulusal Tarih Tezinden Ulusal Sinemaya Geçiş Cumhuriyetin İlk Döneminde 1923-1950 Türk Sineması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | 1940lar: Geçiş Dönemi, İkinci Dünya Savaşı ve Mısır Etkisi | Esin Berktaş. 1939-1950 Dönemi Türk Sinemasının Ekonomik, Politik, Toplumsal ve Kültürel Yapısı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Sinemacılar Dönemi ve Önemli Yönetmenler | Şükran Esen. Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 48-130. Lütfi Akad. Işıkla Karanlık Arasında, İş Kültür. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Yeşilçamda Endüstri, Temalar ve Türler | Nilgün Abisel. Çok Tuhaf Çok Tanıdık: Vesikalı Yarım Üzerine. Nilgün Abisel. Türk Sineması Üzerine Yazılar, 295-364. Savaş Arslan. Cinema in Turkey, Oxford University Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | 1960 Sonrası Sinemanın Dönüşümü (Toplumsal Gerçekçilik, Milli ve Ulusal Sinema) | Bülent Vardar. Türkiyede Sinemanın Gelişimi Ye Ulusal Sinema Tartışmaları Mukadder Aydın. 1960lar Türkiyesinde Sinemadaki Akımlar, 25. Kare, 12-21. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | 1970ler: Karşıtlıklar Dönemi | Şükran Esen. Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 130-172. Umut Tümay Arslan. Bu Kabuslar Neden Cemil. Metis. Agah Özgüç. Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney. AFA Sinema. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | 1980 Darbesi Sonrası Türk Sinemasında Yeni Yönelimler | Şükran Esen. Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 172-191. Alim Şerif Onaran. Türk Sineması II. Cilt. Kitle. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | 1990lı yıllar: Televizyon ve Türk Sinemasının Yükselişi | Zeynep Çetin Erus. Film endüstrisi ve dağıtım: 1990 sonrası Türk sinemasında dağıtım sektörü. Pösteki, Nigar (2012). 1990 Sonrası Türk Sineması. Es Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Yeni Dönem Bağımsız Türk Sineması | Umut Tümay Arslan. Bir Kapıdan Gireceksin: Türkiye Sineması Üzerine Denemeler, Metis. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | 2000li Yıllar Popüler Türk Sineması | Okan Ormanlı. Dijitalleşme ve Türk Sineması, 32-38. Ferhat Zengin. Türk Sinemasında Dijital Dönüşüm, Kalkedon. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Türk Sinemasında Yeniden Çevrim ve Uyarlamalar | Batu Anadolu, Yeşilçamda Hollywood Uyarlamaları, filmloverss.com | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Kurmacanın Dışında Türk Sineması | Bilgin Adalı. Belgesel Sinema, Hil. Yüksel Balaban. Türk Canlandırma Sinemasının Tarihsel Serüveni, 170-181. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |