AIS230 Senaryo Uygulamaları

5 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS230
Ad Senaryo Uygulamaları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. İbrahim ZATERİ
Dersin Öğretim Elemanı Arş.Gör.Dr. İbrahim ZATERİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Senaryo Uygulamaları dersinin amacı, senaryo yazımında senaryonun temel teknik bilgileri doğrultusunda geliştirici uygulama çalışmaları yaparak öğrencilerin kendi özgün öyküleri üzerinden senaryolarını oluşturmalarını hedeflemektedir.

Dersin İçeriği

Senaryo Uygulamaları dersinin içeriğini, senaryo yazımında tekniğin unsurlarını ve bunların yanı sıra senaryo geliştirim aşamasında teori ile ilişkilendirilen dramatik yapı unsurlarını uygulamalı olarak kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Akyürek, F. (2010). Senaryo Yazarı Olmak, Senaryo Yazmak. İstanbul: MediaCat. Aslanyürek, S. (2004). Senaryo Kuramı. İstanbul: Pan. Chion, M. (2003). Bir Senaryo Yazmak. (Çev: Nedret Tanyolaç Öztokat). İstanbul: Agora. Cooper,P.; Dancyger, K. (2005). Kısa Film Yazmak. (Çev: Simten Gündeş). İstanbul: Es. Costello J. (2010). Senaryo Yazımı. (Çev: Barış Baysal). İstanbul: Kalkedon. Eisenstein, S. (2008). Kısa Film Senaryosu. (Çev: Osman Akınhay). İstanbul: Agora. Field, S. (2005). Screenplay, The Foundation of Screenwriting. America, New York: Delta. Field, S. (2013). Senaryo: Senaryo Yazımının Temelleri. (Çev: Şerif Erol). İstanbul: Alfa. Gözen, O. (2007). Pratik Senaryo Yazma Tekniği, Senaryo Nasıl Yazılır? İstanbul: Akis. Indick, W. (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji. (Çev: Ertan Yılmaz, Yeliz Karaaslan). İstanbul: Agora. Korz, M. (2011). Senaryoda Dialog. İstanbul: Altıkırkbeş. Martin Flinn, D. (2015). Senaryo Nasıl Yazılmaz, Senaryo Yazımında Sık Yapılan Hatalar. (Çev: Ali Kerem Gülermen). İstanbul: Kalkedon. Orhon, E. N.; Akyürek, F. (2006). Dizi Senaryosu Yazmak, Çok İzlenen Diziler Yazma Kılavuzu. İstanbul: MediaCat. Özakman, T. (2007). Oyun ve Senaryo Yazma Tekniği – Tiyatro, Radyo, Televizyon ve Sinema. Ankara: Bilgi. Seger, L. (2015). İleri Senaryo Yazma Teknikleri, Senaryonuzu Oskar’a Aday Olarak Düzeye Çıkartmak. (Çev: Osman Akınhay). İstanbul: Agora. Yeres, A. (2006). Rashomon Çekim Senaryosu. İstanbul: Es.

Notlar

Başol, Ö. (2010). Senaryo Kitabı, Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Örnekleri. İstanbul: Pana Film. Cereci, S. (1992). Belgesel Filmde Senaryo. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Senaryoda dramatik yapıyı açıklar.
ÖÇ02 Senaryo anlatısını diğer anlatılardan ayıran yönleri analiz eder.
ÖÇ03 Senaryo yazım aşamalarını oluşturarak kullanır.
ÖÇ04 Filmleri çekim, sahne, sekans ve bölüm olarak değerlendirir.
ÖÇ05 Çeşitli anlatı çalışmalarını değerlendirerek kendi özgün senaryolarını üretebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair temel kavramları bilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Tanıtımı; Ders İçeriği; Dersin İşleyişi; Ders Kapsamındaki Yükümlülükler Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Senaryonun Ögeleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Senaryonun Yapısı ve Karakter Özellikleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Dramatik yapı ve Karakter Geliştirme Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Tema kavramı üzerinden bir öykü oluşturma Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Tema kavramı üzerinden bir öykü oluşturma denemesi, öykülerin değerlendirilmesi I Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Tema kavramı üzerinden bir öykü oluşturma denemesi, öykülerin değerlendirilmesi II Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım
9 Öykülerin sinopsis ve tretman aşamasının geliştirilmesi ve değerlendirme I Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Öykülerin sinopsis ve tretman aşamasının geliştirilmesi ve değerlendirme II Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Öykülerin sinopsis ve tretman aşamasının geliştirilmesi ve değerlendirme III Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Tretman aşamasının değerlendirmesi ve senaryo aşaması I Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Tretman aşamasının değerlendirmesi ve senaryo aşaması II Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Senaryoların değerlendirilmesi I Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Senaryoların değerlendirilmesi II Okuma, Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 129
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,16
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.02.2025 02:42