Genel Bilgi
Kod | AIS230 |
Ad | Senaryo Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. İbrahim ZATERİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. İbrahim ZATERİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Senaryo Uygulamaları dersinin amacı, senaryo yazımında senaryonun temel teknik bilgileri doğrultusunda geliştirici uygulama çalışmaları yaparak öğrencilerin kendi özgün öyküleri üzerinden senaryolarını oluşturmalarını hedeflemektedir.
Dersin İçeriği
Senaryo Uygulamaları dersinin içeriğini, senaryo yazımında tekniğin unsurlarını ve bunların yanı sıra senaryo geliştirim aşamasında teori ile ilişkilendirilen dramatik yapı unsurlarını uygulamalı olarak kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Akyürek, F. (2010). Senaryo Yazarı Olmak, Senaryo Yazmak. İstanbul: MediaCat. Aslanyürek, S. (2004). Senaryo Kuramı. İstanbul: Pan. Chion, M. (2003). Bir Senaryo Yazmak. (Çev: Nedret Tanyolaç Öztokat). İstanbul: Agora. Cooper,P.; Dancyger, K. (2005). Kısa Film Yazmak. (Çev: Simten Gündeş). İstanbul: Es. Costello J. (2010). Senaryo Yazımı. (Çev: Barış Baysal). İstanbul: Kalkedon. Eisenstein, S. (2008). Kısa Film Senaryosu. (Çev: Osman Akınhay). İstanbul: Agora. Field, S. (2005). Screenplay, The Foundation of Screenwriting. America, New York: Delta. Field, S. (2013). Senaryo: Senaryo Yazımının Temelleri. (Çev: Şerif Erol). İstanbul: Alfa. Gözen, O. (2007). Pratik Senaryo Yazma Tekniği, Senaryo Nasıl Yazılır? İstanbul: Akis. Indick, W. (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji. (Çev: Ertan Yılmaz, Yeliz Karaaslan). İstanbul: Agora. Korz, M. (2011). Senaryoda Dialog. İstanbul: Altıkırkbeş. Martin Flinn, D. (2015). Senaryo Nasıl Yazılmaz, Senaryo Yazımında Sık Yapılan Hatalar. (Çev: Ali Kerem Gülermen). İstanbul: Kalkedon. Orhon, E. N.; Akyürek, F. (2006). Dizi Senaryosu Yazmak, Çok İzlenen Diziler Yazma Kılavuzu. İstanbul: MediaCat. Özakman, T. (2007). Oyun ve Senaryo Yazma Tekniği – Tiyatro, Radyo, Televizyon ve Sinema. Ankara: Bilgi. Seger, L. (2015). İleri Senaryo Yazma Teknikleri, Senaryonuzu Oskar’a Aday Olarak Düzeye Çıkartmak. (Çev: Osman Akınhay). İstanbul: Agora. Yeres, A. (2006). Rashomon Çekim Senaryosu. İstanbul: Es.
Notlar
Başol, Ö. (2010). Senaryo Kitabı, Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Örnekleri. İstanbul: Pana Film. Cereci, S. (1992). Belgesel Filmde Senaryo. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Senaryoda dramatik yapıyı açıklar. |
ÖÇ02 | Senaryo anlatısını diğer anlatılardan ayıran yönleri analiz eder. |
ÖÇ03 | Senaryo yazım aşamalarını oluşturarak kullanır. |
ÖÇ04 | Filmleri çekim, sahne, sekans ve bölüm olarak değerlendirir. |
ÖÇ05 | Çeşitli anlatı çalışmalarını değerlendirerek kendi özgün senaryolarını üretebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair temel kavramları bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı; Ders İçeriği; Dersin İşleyişi; Ders Kapsamındaki Yükümlülükler | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Senaryonun Ögeleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Senaryonun Yapısı ve Karakter Özellikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dramatik yapı ve Karakter Geliştirme | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Tema kavramı üzerinden bir öykü oluşturma | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Tema kavramı üzerinden bir öykü oluşturma denemesi, öykülerin değerlendirilmesi I | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Tema kavramı üzerinden bir öykü oluşturma denemesi, öykülerin değerlendirilmesi II | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Öykülerin sinopsis ve tretman aşamasının geliştirilmesi ve değerlendirme I | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Öykülerin sinopsis ve tretman aşamasının geliştirilmesi ve değerlendirme II | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Öykülerin sinopsis ve tretman aşamasının geliştirilmesi ve değerlendirme III | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Tretman aşamasının değerlendirmesi ve senaryo aşaması I | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tretman aşamasının değerlendirmesi ve senaryo aşaması II | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Senaryoların değerlendirilmesi I | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Senaryoların değerlendirilmesi II | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,16 | ||
AKTS | 5 AKTS |