RTS316 Habercilik

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS316
Ad Habercilik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Serkan BULUT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, habercilik kavramını bütün yönleriyle aktarıp, öğrencinin alanına dair yeterli altyapıyı kazanmasını sağlamaktır. Bu çerçevede, habercilik ekosistemi tanıtılarak, öğrencilerin haber yazımı, eleştirisi ve geliştirilmesi süreçlerinde faydalanabileceği pratik beceriler kazanmaları hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Ders, haber değerleri, haber türleri, haberin özellikleri, haber piramitleri, haber kaynakları, gazete, televizyon ve internet için haber toplama ve yazma konularını içermektedir. Aynı zamanda haber üretim ve tüketim biçimlerinin eleştirisi de yapılacak ve habercilik biçimleri değerlendirilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul gerekmemektedir.

Kaynaklar

Dursun, Ç., Arsan, E., Yurdalan, Ö., & Sucu, M. (2003). Gazetecilik ve Habercilik. Haber ve Habercilik Üzerine Düşünmek, Der. Sevda Alankuş, IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul, 63-84. Tahincioğlu, G. Haber Yazma Teknikleri. Sivil Toplum Kuruluşları İçin Hak Temelli Gazetecilik Kılavuzu, 17. Yüksel, E. (2013). Haber Yazma Teknikler. Anadolu Üniversitesi Yayını No, 2687. Girgin, A. (2002). Haber yazmak. Der Yayınevi. Çağlar, Ş. (2010). Haber toplama ve yazma. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları.

Notlar

Haber Yazma Teknikleri (Anadolu Üniversitesi Yayınları). Ders içeriğine uygun literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Haber kavramının ne olduğunu açıklar.
ÖÇ02 Haberin temel öğelerini listeler.
ÖÇ03 Haber değerlerini hatırlar.
ÖÇ04 Haber yazma piramitlerine göre haber metni tasarlar.
ÖÇ05 Haberin özelliklerini ayırt eder.
ÖÇ06 Haber kaynaklarının kimlerden oluştuğunu belirler.
ÖÇ07 Hbaer türlerini ayırt eder.
ÖÇ08 Gazete, televizyon ve internet için birer haber şablonu tasarlar.
ÖÇ09 Habercilik ile ilgili kurs, eğitim ve workshoplara gönüllü olarak katılır.
ÖÇ10 Mevcut haber metinlerindeki eksiklikleri eleştirir.
ÖÇ11 5N1K kurallarına göre haber yazabilir.
ÖÇ12 Bir olaya ya da gelişmeye tanık olduğunda bunu habere dönüştürebilir.
ÖÇ13 Haber yaparken kişilik haklarının neler olduğunu ayırt eder.
ÖÇ14 Haber üretirken anayasa ve kanun ilkelerine tabi olduğunu hatırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair temel kavramları bilir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse dair temel bilgiler/giriş Ön hazırlık gerekmez. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Haber ve habercilik kavramları Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
3 Haber değeri Ders materyallerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Haber türleri Örnek haber metinlerinin araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
5 Haber kaynakları Örnek haberlerde kaynakların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
6 Röportaj ve söyleşi Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Haber toplama teknikleri Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Altı Şapka
8 Ara Sınav Ders materyallerinin okunması ve genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Haber yazım teknikleri Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
10 Televizyon Haberciliği ve kavramlar Ders materyallerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 İnternet haberciliği ve kavramları Ders materyallerinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Haber yazım uygulamaları Örnek haber çalışması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
13 Gazete, televizyon ve web sitesi için haber tasarlama Örnek haber çalışması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
14 Haber tasarıları ve sunumları Bir haber metninin tasarlanması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
15 Haberlerde kişilik hakları, ayrımcılık ve etik Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders materyallerinin okunması ve genel tekrar. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders materyallerinin okunması ve genel tekrar. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 12:25