Genel Bilgi
Kod | RTS316 |
Ad | Habercilik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan BULUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Serkan BULUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, habercilik kavramını bütün yönleriyle aktarıp, öğrencinin alanına dair yeterli altyapıyı kazanmasını sağlamaktır. Bu çerçevede, habercilik ekosistemi tanıtılarak, öğrencilerin haber yazımı, eleştirisi ve geliştirilmesi süreçlerinde faydalanabileceği pratik beceriler kazanmaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Ders, haber değerleri, haber türleri, haberin özellikleri, haber piramitleri, haber kaynakları, gazete, televizyon ve internet için haber toplama ve yazma konularını içermektedir. Aynı zamanda haber üretim ve tüketim biçimlerinin eleştirisi de yapılacak ve habercilik biçimleri değerlendirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul gerekmemektedir.
Kaynaklar
Dursun, Ç., Arsan, E., Yurdalan, Ö., & Sucu, M. (2003). Gazetecilik ve Habercilik. Haber ve Habercilik Üzerine Düşünmek, Der. Sevda Alankuş, IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul, 63-84. Tahincioğlu, G. Haber Yazma Teknikleri. Sivil Toplum Kuruluşları İçin Hak Temelli Gazetecilik Kılavuzu, 17. Yüksel, E. (2013). Haber Yazma Teknikler. Anadolu Üniversitesi Yayını No, 2687. Girgin, A. (2002). Haber yazmak. Der Yayınevi. Çağlar, Ş. (2010). Haber toplama ve yazma. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları.
Notlar
Haber Yazma Teknikleri (Anadolu Üniversitesi Yayınları). Ders içeriğine uygun literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Haber kavramının ne olduğunu açıklar. |
ÖÇ02 | Haberin temel öğelerini listeler. |
ÖÇ03 | Haber değerlerini hatırlar. |
ÖÇ04 | Haber yazma piramitlerine göre haber metni tasarlar. |
ÖÇ05 | Haberin özelliklerini ayırt eder. |
ÖÇ06 | Haber kaynaklarının kimlerden oluştuğunu belirler. |
ÖÇ07 | Hbaer türlerini ayırt eder. |
ÖÇ08 | Gazete, televizyon ve internet için birer haber şablonu tasarlar. |
ÖÇ09 | Habercilik ile ilgili kurs, eğitim ve workshoplara gönüllü olarak katılır. |
ÖÇ10 | Mevcut haber metinlerindeki eksiklikleri eleştirir. |
ÖÇ11 | 5N1K kurallarına göre haber yazabilir. |
ÖÇ12 | Bir olaya ya da gelişmeye tanık olduğunda bunu habere dönüştürebilir. |
ÖÇ13 | Haber yaparken kişilik haklarının neler olduğunu ayırt eder. |
ÖÇ14 | Haber üretirken anayasa ve kanun ilkelerine tabi olduğunu hatırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair temel kavramları bilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse dair temel bilgiler/giriş | Ön hazırlık gerekmez. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Haber ve habercilik kavramları | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
3 | Haber değeri | Ders materyallerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Haber türleri | Örnek haber metinlerinin araştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
5 | Haber kaynakları | Örnek haberlerde kaynakların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
6 | Röportaj ve söyleşi | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Haber toplama teknikleri | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Altı Şapka |
8 | Ara Sınav | Ders materyallerinin okunması ve genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Haber yazım teknikleri | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Televizyon Haberciliği ve kavramlar | Ders materyallerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | İnternet haberciliği ve kavramları | Ders materyallerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Haber yazım uygulamaları | Örnek haber çalışması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
13 | Gazete, televizyon ve web sitesi için haber tasarlama | Örnek haber çalışması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
14 | Haber tasarıları ve sunumları | Bir haber metninin tasarlanması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | Haberlerde kişilik hakları, ayrımcılık ve etik | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerinin okunması ve genel tekrar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerinin okunması ve genel tekrar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |