Genel Bilgi
Kod | AIS310 |
Ad | Sinemada Seçme Konular 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı ulusal ve uluslararası çerçevede sinema tarihi içindeki farklı estetik, sanatsal, endüstriyel ve entelektüel eğilimler konusunda bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriği
Canlandırma sineması, dijital sinema, siperpunk, Frankfurt Okulu ve sinema, Adorno, Bertold Brecht ve sinema (yabancılaşma estetiği), Peter Wollen ve karşı sinema, Öğrenci sunumları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Mike Wayne, Sinemayı Anlamak: De Ki Yay.Walter Benjamin, Pasajlar: YKY Bertolt Brecht, Radyo Kuramı ve Sinema: Agora Yay.Mutlu Parkan, Brecht Estetiği ve Sinema:Dost Kitabevi. Roy Armes, Sinema ve Gerçeklik.Ali Karadoğan, Sanat Sineması Üzerine: De Ki Yay. Lev Manovich, What is Digital Cinema: https://reframe.sussex.ac.uk/post-cinema/1-1-manovich/?pdf=27 Peter Wollen, Sinemada Göstergeler ve Anlam: Metis Yay.Theodor Adorno, Kültür Endüstrisi ve Kültür Yönetimi: İletişim Yay. Oğuzhan Ersümer, Bilimkurgu Sinemasında Cyberpunk
Notlar
The Kingdom of Dreams and Madness(Yön: Mami Sunada), Fantazmagori (Emilie Cohl),Unicorn in the Garden (Yön:James Thurber), The Hole (Yön: John Hubley), Ghost in the Shell (Rupert Sanders 1995, animasyon) ,Blade Runner (1982, Ridley Scott), Matrix (Lana, Lilly Wachowski, 1999),Gerçeğe Çağrı (Paul Verhoeven, 1990), Robocop (Paul Verhoeven, 1987), Akira (1988, Katsuhiro Otomo), Johnny Mnemonic (Robert Longo,1995)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinema tarihinde canlandırma sinemasının erken dönem kökenlerini bilir. |
ÖÇ02 | Dijital sinemanın 1980lerden günümüze gelişimini bilir ve dijital sinema endüstrisinin imkanlarını ve tartışmalı yönlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Siberpunk türünün edebiyattan sinemaya gelişimi, toplumsal ve felsefi eleştirel yönleri ve örnek filmleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Kültür Endüstrisi Kuramı çerçevesinde film endüstrisine eleştirel yorum yapabilir. |
ÖÇ05 | Sinema tarihinde bazı alt türler hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Ticari sinema ve karşı sinema kuramı arasındaki farkları bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Canlandırma Sineması: tarihi, gelişimi, Walt Disney, Stüdyo Ghibli | Roy Armes: Sinema ve Gerçeklik, Doruk Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Dijital Sinema: Gelişimi, olanaklar, dönüşümler, gerçeklerin görüntüsünden görüntülerin gerçekliğine | Metin Okumaları,Lev Manovich: What is Digital Cinema http://manovich.net/index.php/projects/what-is-digital-cinema | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Bir alt tür olarak siberpunk: Tarihi, gelişimi ve özellikleri | Oğuzhan Ersümer: Bilimkurgu Sinemasında Syberpunk, Dokuz Eylül Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Sinema Endüstirisine yönelen estetik, sosyolojik ve kuramsal eleştiriler 1: Kültür Endüstrisi Kuramı, Adorno ve sinema | Theodor Adorno: Kültür Endüstrisi ve Kültür Yönetimi, İletişim Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Sinema Endüstirisine yönelen estetik, sosyolojik ve kuramsal eleştiriler 2: Frankfurt Okulunun diğer temsilcileri ve sinema | Mike Wayne: Sinemayı Anlamak, De Ki Yay., Walter Benjamin: Pasajlar, YKY | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Sinema Endüstirisine yönelen estetik, sosyolojik ve kuramsal eleştiriler 3: Karşı Sinema ve Pete | Ali Karadoğan, Sanat Sineması Üzerine Yaklaşımlar ve Tartışmalar: De Ki Basım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Sinema Endüstirisine yönelen estetik, sosyolojik ve kuramsal eleştiriler 4: Bertold Brecht ve yabancılaştırılmış estetik ve sinema | Bertolt Brecht: Radyo Kuramı ve Sinema Üzerine: Agora Kitaplığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sanat Sineması. Biçimsel özellikler, tarihsel gelişim. | Ali Karadoğan, Sanat Sineması Üzerine Yaklaşımlar ve Tartışmalar: De Ki Basım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Ögrenci Sunumları 1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Ögrenci Sunumları 2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Ögrenci Sunumları 3 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Ögrenci Sunumları 4 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Ögrenci Sunumları 5 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Genel tekrar, kavram, kuram, yaklaşım, yönetmen ve filmleri üzerine tartışma | Tüm konulara ait metinlerin ve görsel kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |