AIS442 Film Çözümleme

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS442
Ad Film Çözümleme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Temelde öğrencilere bir filmin sinematografik, anlatısal, yapısalcı, auteurcu, tarihsel, göstergebilimsel, psikanalitik, sosyolojik, felsefi, ideolojik, feminist, türsel, dramaturjik yaklaşımları aracılığı ile nasıl analiz edileceğini öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste film çözümlemesi kavramı ve film çözümleme teknikleri öğrenciye benimsetilir. Farklı yöntemler yoluyla filmlerin eleştirel çözümlemeleri yapılır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi. İstanbul: Ayrıntı. Özden, Zafer (2014). Film Eleştirisi. Ankara: İmge. Ryan, Michael (2013). Eleştiriye Giriş. Ankara: De Ki. Abisel, Nilgün vd. (2005). Çok Tuhaf Çok Tanıdık: Vesikalı Yarim Üzerine. İstanbul: Metis.

Notlar

Adanır, Oğuz (2004). “Sinema ve İdeoloji İlişkileri Üzerine Bir Tartışma,” SineMasal Bahar, 10: 36-37. Büker, Seçil (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest. Ryan, Michael, Kellner, Douglas (2016). Politik Kamera (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı. Ryan, Michael, Lenos, Melisa (2012). Film Çözümlemesine Giriş: Anlatı Sinemasında Teknik ve Anlam (Çev. E. S. Onat). Ankara: De Ki.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Film tanıtımı, kuramsal ve eleştirel yazın alanlarında içerik üretir.
ÖÇ02 Film yapımını ve film metinlerini etkileyen kültürel, tarihsel, endüstriyel ve kurumsal etmenleri ekonomik, politik ve toplumsal dinamiklerle ilişkilendirir.
ÖÇ03 Sinemada kullanılan teknik ve anlatısal kelime dağarcığını ve terminolojiyi kullanır.
ÖÇ04 Yaratıcı bir metin olarak filmin tematik, içerik ve biçimsel yapılarını çözümler.
ÖÇ05 Filmin izleyicide yarattığı etkiyi ve sebeplerini izah eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Film Çözümlemesine Giriş, Tarihsel Gelişimi ve Çözümleyicinin Konumu Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 17-58. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 17-40. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Film Biçemi ve Çözümleme Örnekleri Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 177-193. Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 27-39. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 40-51. Gökçek, Umut, Sinemanın Biçemsel Ögeleri, sf. 28-77. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Anlatıyı ve Söylemi Çözümlemek: Tristram Shandy, Memento Chatman, Seymour Öykü ve Söylem Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı. Yaren, Özgür. Sinemada Anlatı Kuramı (Sinema Kuramları 2, sf. 167-193. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
4 Tarihsel Çözümleme: Museo, Neruda, Transit Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 63-65. Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 51-65. Bakır, Burak. Sinemada Gerçekçilik ve Tarih Bilinci, sf. 87-97. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
5 Auteur Sineması ve Çözümlenmesi: Lucrecia Martel filmleri Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 39-49. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 108-113, 113-117. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 126-137. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
6 Göstergebilimsel Çözümleme: The Witch, mother! Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 65-75. Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 61-73. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 137-153. Andrew, Dudley ( ). Büyük Film Kuramları, sf. 319-351. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
7 Sosyolojik Çözümleme: Midsommar, Corpus Christi, A Girl Walks Home Alone At Night Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 54-59. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 153-165. Diken, Bülent & Laustsen, Carsten (2010). Filmlerle Sosyoloji, sf. 21-59. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Tartışma
8 Ara Sınav Ders kaynakları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 İdeolojik Çözümleme: Hail Caesar!, Whiplash, Sarmaşık Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 83-103. Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 49-61. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 59-63. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 165-179. Yılmaz, Ertan (2013). Sinema ve İdeoloji İlişkileri Üzerine, 63-87 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Psikanalitik Çözümleme: Gravity, Enemy, Force Majeure Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 65-83. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 75-86. Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 73-85. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 179-191. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Bilişsel Çözümleme: I’m Thinking of Ending Things, You Were Never Really Here Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 161-176. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 86-89. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Feminist Çözümleme: Handmaiden, Alanis Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 117-143. Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 89-102. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 191-211. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Queer Sineması ve Çözümleme: Titane, Tomboy Ryan, Michael (2012). Eleştiriye Giriş, sf. 117-143. Butler, Andrew M. (2011). Film Çalışmaları, sf. 97-109. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Türsel Çözümleme: Personal Shopper, A Ghost Story, Get Out Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi, sf. 102-108. Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi, sf. 211-295. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Öğrenci Sunumları Ders kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme , Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynakları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynakları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 02:53