AIS437 Spor Muhabirliği

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS437
Ad Spor Muhabirliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Genelde Dünyada ve Turkiyede spor basınının haberciliğinin ve muhabirliğinin bir iş kolu olarak gelişimini aktarılması özelde ise spor muhabirliğinin basılı, görsel-işitsel ve yeni medya bağlamında geleneksel ve modern prensiplerinin tanımlanması ve öğretilmesi ile öğrencilerin bu alanda yetkinlik kazanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Spor basınının ve muhabirliğinin tarihsel gelişimi, günümüzde spor muhabirliğinin gerektirdiği niteliklerin anlatılması ve öğrencilerin bu alanda pratik yaparak yetkinlik kazanmaları

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Cem Çetin Spor İletişimi (Nobel Akademik Yayıncılık) Volkan Ekin Türkiyede Spor ve Medya (Köprü Kitapları) Phil Andrews Sports Journalism: A Practical Introduction (Sage Publications) Rob Steen Sports Journalism A Multimedia Primer (Routledge) Kathryn T. Stofer, James R. Schaffer, Brian A. Rosenthal Sports Journalism An Introduction to Reporting And Writing (Rowman Littlefield) Raney, Arthur ve Bryant, Jennings Handbook of Sports and Media (Lawrence Erlbaum Associates) Brad Schutz Sport Media (Elsevier) Andrew Billings Sports Media (Routledge) Katrien Lefever New Media and Sport (Springer)

Notlar

Phil Andrews Sports Journalism: A Practical Introduction (Sage Publications) Rob Steen Sports Journalism A Multimedia Primer (Routledge) Kathryn T. Stofer, James R. Schaffer, Brian A. Rosenthal Sports Journalism An Introduction to Reporting And Writing (Rowman Littlefield) Raney, Arthur ve Bryant, Jennings Handbook of Sports and Media (Lawrence Erlbaum Associates) Brad Schutz Sport Media (Elsevier) Andrew Billings Sports Media (Routledge) Katrien Lefever New Media and Sport (Springer)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dünyada ve Türkiye'de spor basınının gelişimini karşılıklı olarak karşılaştırır ve ilişkilendirir.
ÖÇ02 Türkiye'de spor basınının yapısını eleştirel biçimde yorumlar.
ÖÇ03 Spor alanındaki gelişmeler ile toplumsal dinamikler arasındaki dinamiği anlar ve değiştirir.
ÖÇ04 Spor muhabirliği içerisinde haber kaynaklarını tarar ve verileri doğrular.
ÖÇ05 Spor alanı içerisinde röportaj yapar, sözlü ve görsel-işitsel içerik üretir.
ÖÇ06 Takım çalışması ve iş bölümünde insiyatif alır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Spor olgusunun tanımı ve işlevleri, Dünyada spor medyasının tarihçesi Talimciler, Ahmet (2010). Sporun Sosyolojisi Sosyolojinin Sporu Bağlam Yay., s. 13-73 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dünyada ve Türkiye'de spor medyasının gelişimi, Spor Medyası-Toplum ilişkisi Çetin, Cem (2014). Spor İletişimi, Nobel Yayınları, s. 63-167. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Spor muhabirliğine giriş ve iş bölümünün tanımlanması, kaynak araştırma ve veri doğrulama Silverman, Craig. Doğrulama El Kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
4 Spor Basınında Basılı Yayıncılık Örneklerinin Analizi Talimciler, Ahmet (2014). Türkiyede Futbol Fanatizmi ve Medya İlişkisi, Bağlam Yayıncılık, s. 141-213. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
5 Spor Haberi Yazım Çalışması Uygulama Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
6 Spor Basınında Röportaj Teknikleri ve Örnekleri Andrews, Phil (2005). Sports Journalism, Sage, s. 104-117. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Röportaj Çalışması Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Spor Basınında Sözlü Anlatım Teknikleri ve Uygulama Raney, Arthur ve Bryant, Jennings, Handbook of Sports and Media, 2006, s. 124-139. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Tartışma
10 Spor Basınında Görsel (Video ve fotoğraf) Anlatım Teknikleri ve Uygulama Klose, Andreas (2012). Televizyon Futbolu Medya yapımı bir ürün gerçekliği nasıl değiştiriyor, Futbol ve Kültürü, İletişim Yay., s. 375-387. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
11 Spor Basınında Hikaye Anlatıcılığı ESPN, Blizzard ve Socratesten seçme makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Çevrimiçi Yayıncılık ve Spor Medyasına Etkisi Sayan, Anıl, Sanje, Gresi (2014). Çevrimiçi Sosyal Medya, Taraftar ve Transfer İlişkisi, s. 13-33. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Çevrimiçi Yayıncılık Örneklerinin Değerlendirilmesi Örnekolay çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Çevrimiçi Yayıncılık Uygulamaları/Podcast Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
15 Çevrimiçi Yayıncılık Uygulamaları/Program Yapımı Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 18 18
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 06:29