Genel Bilgi
Kod | AIS437 |
Ad | Spor Muhabirliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Genelde Dünyada ve Turkiyede spor basınının haberciliğinin ve muhabirliğinin bir iş kolu olarak gelişimini aktarılması özelde ise spor muhabirliğinin basılı, görsel-işitsel ve yeni medya bağlamında geleneksel ve modern prensiplerinin tanımlanması ve öğretilmesi ile öğrencilerin bu alanda yetkinlik kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Spor basınının ve muhabirliğinin tarihsel gelişimi, günümüzde spor muhabirliğinin gerektirdiği niteliklerin anlatılması ve öğrencilerin bu alanda pratik yaparak yetkinlik kazanmaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Cem Çetin Spor İletişimi (Nobel Akademik Yayıncılık) Volkan Ekin Türkiyede Spor ve Medya (Köprü Kitapları) Phil Andrews Sports Journalism: A Practical Introduction (Sage Publications) Rob Steen Sports Journalism A Multimedia Primer (Routledge) Kathryn T. Stofer, James R. Schaffer, Brian A. Rosenthal Sports Journalism An Introduction to Reporting And Writing (Rowman Littlefield) Raney, Arthur ve Bryant, Jennings Handbook of Sports and Media (Lawrence Erlbaum Associates) Brad Schutz Sport Media (Elsevier) Andrew Billings Sports Media (Routledge) Katrien Lefever New Media and Sport (Springer)
Notlar
Phil Andrews Sports Journalism: A Practical Introduction (Sage Publications) Rob Steen Sports Journalism A Multimedia Primer (Routledge) Kathryn T. Stofer, James R. Schaffer, Brian A. Rosenthal Sports Journalism An Introduction to Reporting And Writing (Rowman Littlefield) Raney, Arthur ve Bryant, Jennings Handbook of Sports and Media (Lawrence Erlbaum Associates) Brad Schutz Sport Media (Elsevier) Andrew Billings Sports Media (Routledge) Katrien Lefever New Media and Sport (Springer)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünyada ve Türkiye'de spor basınının gelişimini karşılıklı olarak karşılaştırır ve ilişkilendirir. |
ÖÇ02 | Türkiye'de spor basınının yapısını eleştirel biçimde yorumlar. |
ÖÇ03 | Spor alanındaki gelişmeler ile toplumsal dinamikler arasındaki dinamiği anlar ve değiştirir. |
ÖÇ04 | Spor muhabirliği içerisinde haber kaynaklarını tarar ve verileri doğrular. |
ÖÇ05 | Spor alanı içerisinde röportaj yapar, sözlü ve görsel-işitsel içerik üretir. |
ÖÇ06 | Takım çalışması ve iş bölümünde insiyatif alır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Spor olgusunun tanımı ve işlevleri, Dünyada spor medyasının tarihçesi | Talimciler, Ahmet (2010). Sporun Sosyolojisi Sosyolojinin Sporu Bağlam Yay., s. 13-73 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dünyada ve Türkiye'de spor medyasının gelişimi, Spor Medyası-Toplum ilişkisi | Çetin, Cem (2014). Spor İletişimi, Nobel Yayınları, s. 63-167. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Spor muhabirliğine giriş ve iş bölümünün tanımlanması, kaynak araştırma ve veri doğrulama | Silverman, Craig. Doğrulama El Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Spor Basınında Basılı Yayıncılık Örneklerinin Analizi | Talimciler, Ahmet (2014). Türkiyede Futbol Fanatizmi ve Medya İlişkisi, Bağlam Yayıncılık, s. 141-213. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Spor Haberi Yazım Çalışması | Uygulama Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Spor Basınında Röportaj Teknikleri ve Örnekleri | Andrews, Phil (2005). Sports Journalism, Sage, s. 104-117. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Röportaj Çalışması | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Spor Basınında Sözlü Anlatım Teknikleri ve Uygulama | Raney, Arthur ve Bryant, Jennings, Handbook of Sports and Media, 2006, s. 124-139. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
10 | Spor Basınında Görsel (Video ve fotoğraf) Anlatım Teknikleri ve Uygulama | Klose, Andreas (2012). Televizyon Futbolu Medya yapımı bir ürün gerçekliği nasıl değiştiriyor, Futbol ve Kültürü, İletişim Yay., s. 375-387. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Spor Basınında Hikaye Anlatıcılığı | ESPN, Blizzard ve Socratesten seçme makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Çevrimiçi Yayıncılık ve Spor Medyasına Etkisi | Sayan, Anıl, Sanje, Gresi (2014). Çevrimiçi Sosyal Medya, Taraftar ve Transfer İlişkisi, s. 13-33. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Çevrimiçi Yayıncılık Örneklerinin Değerlendirilmesi | Örnekolay çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Çevrimiçi Yayıncılık Uygulamaları/Podcast | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Çevrimiçi Yayıncılık Uygulamaları/Program Yapımı | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 18 | 18 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |