Genel Bilgi
Kod | EFR505 |
Ad | İn vivo ve İn vitro İlaç Çalışmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İn vitro ve in vivo çalışmalar arasındaki farklılıkları ayırt edebilme yeteneği kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Deneysel farmakoloji ve genel metodoloji hakkında temel bilgiler , İn vitro ve in vivo çalışma yöntemleri ve kayıt sistemleri
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
1- Kayaalp S. Oğuz. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1ve2 cilt,Pelikan Yayınları,2019. 2- Jann Hau, Gerald L Van Hoosier, Animal models in pharmacology and toxicology. In: Handbook of laboratory animal science. 2nd edition CRC Press, 2003. 3-Bökesoy T.Arda. İzole düz kas preparatları, Türk Farmakoloji Derneği Yayınları, 1993. 4-Güncel Literatürler.
Notlar
Büyüknacar HS, Ders notları (2023)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Deneysel çalışmalarda kullanılacak Laboratuvar malzemelerini sıralar. |
ÖÇ02 | Deneysel araştırmada kullanılan yöntemleri açıklar. |
ÖÇ03 | İn vitro ve in vivo araştırma yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Deneylerde çıkabilecek sorunları tespit eder. |
ÖÇ05 | Deney verilerinin sonuçları yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişkiyi açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Önemi, İşleyişi Ve Değerlendirme Yönteminin Öğrenciye Açıklanması. Dersin Öneminin Açıklanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Laboratuvar Malzemelerinin Kullanımlarının açıklanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Deneysel Araştırmada Kullanılan Hayvan Modelleri: Hipertansiyon, Sistit, Diyabet | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Klinik Öncesi Deneysel Çalışmalar: İn vitro organ banyosu deneyleri | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | İn Vitro Organ Banyosu Düzeneği Ve Kayıt Sistemleri (İzometrik Ve İzotonik Transduser) | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
6 | İn vitro organ banyosu deneylerinde kullanılan fizyolojik solüsyonlar nelerdir ve önemi | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İn Vitro Çalışmalarda Doz Hesaplanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Deney Hayvanlarına İlaç Uygulanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
10 | İn Vivo Çalışma Yöntemleri, İlaç Uygulama Yolları Ve Uygulanacak İlaç Dozunun Hesaplanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İn Vivo Uygulanacak İlaç Dozunun Hesaplanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İn Vivo Kayıt Sistemi | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İn Vivo Deney Modeli-1 | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İn Vivo Deney Modeli-2 | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Verilerin Analizi Ve Yorumlanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |