Genel Bilgi
Kod | BMM002 |
Ad | Biyoelektrik ve Biyosinyaller |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA GÜVEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyoelektrik ve biyolojik sinyalleri öğrenmek ve bu sinyallerin kazanılması, kaydedilmesi ve işlenerek sağlık alanında kullanılması konusunda bilgi sahibi olur.
Dersin İçeriği
Canlı organizmalarda biyoelektrik olaylar. Biyolojik sistemlerde iyonik akımlar ve iyon kanalları, hücre membranı ve parçacık taşınımı. Uyarılabilir hücrelerde dinlenim ve aksiyon potansiyeli. Aksiyon potansiyelinin biyolojik sistemlerdeki rolü. Biyopotansiyelleri ölçen analog ve dijital sistemlerin temel yapısı. Biyopotansiyelleri değerlendirme yöntemleri. Sık kullanılan biyopotansiyeller: Elektrokardiyogram, Elektroensefalogram, Elektromyogram, uyarılmış potansiyeller ve diğerleri.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
"J.D. Enderle, S.M. Blanchard, J.D.Bronzino, “Introduction to Biomedical Engineering”, Wiley, 2008. " J. Aston, “Principles of Biomedical Instrumentation and Measurement”, Merrill Publishing Company, 1990. J.G. Webster, “Medical Instrumentation Application and Design”, John Wiley Sons, 2010
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoelektrik ve Biyosinyal kavramını bilir. |
ÖÇ02 | 2-İnsan vücudundaki biyosinyal kaynaklarını bilir. |
ÖÇ03 | 3-Elektriksel veya elektriksel olmayan sinyalleri kazanma yöntemlerini bilir. |
ÖÇ04 | 4-Biyolojik sinyallerin nasıl işlendiği ve anlamlandırıldığını bilir. |
ÖÇ05 | 5-Sağlık alanında kullanılan biyosinyal işleme cihazlarını tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere, matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin güncel ve ileri teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözüme ulaştırabilme. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliği biliminin bir alt bilim dalı ile ilgili literatüre vakıf olma, güncel problemleri tanımlama ve modelleme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme, deney tasarlama, yapma ve sonuçları yorumlayabilme | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için araştırılan çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını geliştirme | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve süreç tasarlayabilme. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktoru ile birlikte bilimsel çalışmalar yapma. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendi bulgularını sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş bilimsel ve sosyal sorunların farkında olma. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hücre fizyolojisi | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hücre membranında tanecik taşınımı | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hücre potansiyelinin oluşumu | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sinir ve kasta hücre potansiyeli | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sinirde aksiyon potansiyeli | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Nöron, kas ve sinaptik iletim | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bileşik aksiyon potansiyelleri ve biyosinyaller | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynaklarından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Biyosinyallerin ölçülme yöntemleri | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Hacim iletkeni ve biyosinyaller | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | hastanede kullanılan biyosinyal kayıt cihazları ve özellikleri | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Biyosinyallerin analizinde temel yöntemler | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Elektromyografi-hastane uygulamaları | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Elektrokardiyografi-hastane uygulamaları | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Elektroensefalografi-hastane uygulamaları | Ders kaynaklarından okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |