OKLZ210 Erken Çocuklukta Fen Eğitimi

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OKLZ210
Ad Erken Çocuklukta Fen Eğitimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı, öğretmen adaylarının okul öncesi eğitimde fen eğitiminin kapsamı, önemi ve fen eğitiminde kullanılan yöntemler ile ilgili bilgi ve uygulama becerisine sahip olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin tanımı ve önemi; fen eğitiminde ilke ve standartlar; bilimsel süreç becerileri; bilimin doğası ve pedagojik alan bilgisi; bilgi işlemsel düşünme; sorgulama temelli fen eğitimi ve sosyobilimsel konular; fen eğitiminde teknoloji kullanımı ve kodlama; fen eğitiminde ortam düzenleme; erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yaklaşımlar (proje ve STEM), yöntem-teknikler (deney, drama, kavram haritaları vb); fen etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1. Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık. 2. Akman, B., Uyanık Balat, G. ve Güler, T. (Ed.) (2011). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara:Pegem Akademi. 3. Alisinanoğlu, F., Özbey, S. ve Kahveci, G. (2015). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. 4. Parlak Lakap, A. (Ed.) (2018) Erken çocuklukta fen eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap. 5. Şahin, F.(Ed.) (2015). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Hedef Yayıncılık. 6. Uludağ, G. (Ed.) (2020). Erken çocukluk döneminde fen eğitimi-Çocuğun keşif yolculuğu. Nobel Akademik Yayıncılık. 7. Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2017). Okul öncesinde matematik ve fen etkinlikleri. Ankara: İzge Yayıncılık. 8. Aktaş Arnas, Y. (2005). Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 20:36-47. 8. Altun Yalçın, S. ve Çakır, Z. (Eds.) (2023). Erken Çocukluk Döneminde Fen Eğitimi. Akademisyen Yayınevi. 9. Dikici Sığırtmaç, A. ve Yılmaz, M. M. (Eds.) (2023). Erken Çocuklukta Bilim Eğitimi. Nobel Yayıncılık.

Notlar

1. Clements, D. (1987). Computers and young children: a review of research. Young Children 43(1): 34-44. 2. Clements, D. (2002). Computers in Early Childhood Mathematics. Contemporary Issues in Early Childhood, 3(2): 160-181. 3. Baki, A. Ve Mandacı Şahin, S. (2004). Bilgisayar Destekli Kavram Haritası Yöntemiyle Öğretmen Adaylarının Matematiksel Öğrenmelerinin Değerlendirilme- si. TOJET, Vol. 3 (2). 4. Chiu, M.&Lin, J. (2005). Promoting fourth graders’ conceptual change of their understanding of electric current via multiple analogies. Journal of Research in Science Teaching. v.42 (4) 429-464


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Erken çocukluk döneminde fen eğitimini ve önemini açıklar.
ÖÇ02 Çocukta kavram gelişiminin nasıl meydana geldiğini açıklar.
ÖÇ03 Çocukta bilişsel gelişime ilişkin teorileri karşılaştırır.
ÖÇ04 Bilimsel süreç becerilerini açıklar.
ÖÇ05 Erken çocuklukta fen eğitimi için hazırlanan materyalleri eleştirel bir şekilde inceler.
ÖÇ06 Erken çocukluk eğitiminde kullanılan fen yaklaşım ve yöntemlerini açıklar.
ÖÇ07 Erken çocuklukta farklı yaklaşım ve yöntemler kullanarak fen etkinlikleri planlar.
ÖÇ08 Bilimin doğası anlayışının fen eğitimi açısından önemini açıklar.
ÖÇ09 Pedagojik alan bilgisine sahip olmanın erken çocuklukta fen eğitimi için gerekliliğini açıklar.
ÖÇ10 Erken çocukluk fen eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik etkinlikler hazırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders içeriği, dersin işlenişi ve öğrenci sorumlulukları hakkında bilgilendirme, yararlanabilecekleri kaynakların belirtilmesi. Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Erken çocukluk fen eğitiminin amacı, önemi, içeriği ve çocuklarda kavram öğrenme İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilimin doğası ve pedagojik alan bilgisi İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Bilimsel süreç becerileri İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışması
5 Soru sorma stratejileri İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
6 Sosyobilimsel konular İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
7 Sorgulama temelli bilim eğitimi ve problem çözme yaklaşımı İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Fen eğitiminde teknolojinin kullanımı (Kodlama ve bilgi işlemsel düşünme) İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
10 Erken çocukluk fen eğitiminde yaklaşımlar (Proje ve STEM) İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
11 Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Kavram haritaları ve kavram karikatürleri) İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim
12 Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Analoji ve deney) İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
13 Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Gezi-Gözlem ve Drama) İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma
14 Erken çocuklukta fen etkinliklerinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma
15 Fen eğitimiyle ilgili güncel makalelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.12.2024 11:41