Genel Bilgi
Kod | OKLZ210 |
Ad | Erken Çocuklukta Fen Eğitimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, öğretmen adaylarının okul öncesi eğitimde fen eğitiminin kapsamı, önemi ve fen eğitiminde kullanılan yöntemler ile ilgili bilgi ve uygulama becerisine sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin tanımı ve önemi; fen eğitiminde ilke ve standartlar; bilimsel süreç becerileri; bilimin doğası ve pedagojik alan bilgisi; bilimsel düşünme becerileri; sorgulama temelli fen eğitimi ve sosyobilimsel konular; fen eğitiminde teknoloji kullanımı ve kodlama; fen eğitiminde ortam düzenleme; erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yaklaşımlar (proje ve STEM), yöntem-teknikler (deney, drama, kavram haritaları vb); fen etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık. 2. Akman, B., Uyanık Balat, G. ve Güler, T. (Ed.) (2011). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara:Pegem Akademi. 3. Alisinanoğlu, F., Özbey, S. ve Kahveci, G. (2015). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. 4. Parlak Lakap, A. (Ed.) (2018) Erken çocuklukta fen eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap. 5. Şahin, F.(Ed.) (2015). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Hedef Yayıncılık. 6. Uludağ, G. (Ed.) (2020). Erken çocukluk döneminde fen eğitimi-Çocuğun keşif yolculuğu. Nobel Akademik Yayıncılık. 7. Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2017). Okul öncesinde matematik ve fen etkinlikleri. Ankara: İzge Yayıncılık. 8. Aktaş Arnas, Y. (2005). Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 20:36-47.
Notlar
1. Clements, D. (1987). Computers and young children: a review of research. Young Children 43(1): 34-44. 2. Clements, D. (2002). Computers in Early Childhood Mathematics. Contemporary Issues in Early Childhood, 3(2): 160-181. 3. Baki, A. Ve Mandacı Şahin, S. (2004). Bilgisayar Destekli Kavram Haritası Yöntemiyle Öğretmen Adaylarının Matematiksel Öğrenmelerinin Değerlendirilme- si. TOJET, Vol. 3 (2). 4. Chiu, M.&Lin, J. (2005). Promoting fourth graders’ conceptual change of their understanding of electric current via multiple analogies. Journal of Research in Science Teaching. v.42 (4) 429-464
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Erken çocukluk döneminde fen eğitimini ve önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Çocukta kavram gelişiminin nasıl meydana geldiğini açıklar. |
ÖÇ03 | Çocukta bilişsel gelişime ilişkin teorileri karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Bilimsel süreç becerilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Erken çocuklukta fen eğitimi için hazırlanan materyalleri eleştirel bir şekilde inceler. |
ÖÇ06 | Erken çocukluk eğitiminde kullanılan fen yaklaşım ve yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Erken çocuklukta fen etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriği, dersin işlenişi ve öğrenci sorumlulukları hakkında bilgilendirme, yararlanabilecekleri kaynakların belirtilmesi. | Ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Erken çocukluk fen eğitiminin amacı, önemi, içeriği ve çocuklarda kavram öğrenme | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilimin doğası ve pedagojik alan bilgisi | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Bilimsel süreç becerileri | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Grup Çalışması |
5 | Sosyobilimsel konular ve soru sorma stratejileri | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
6 | Sorgulama temelli bilim eğitimi ve problem çözme yaklaşımı | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Fen eğitiminde teknolojinin kullanımı (Kodlama ve bilgi işlemsel düşünme) | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Erken çocukluk fen eğitiminde yaklaşımlar (Proje ve STEM) | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
10 | Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Kavram haritaları ve kavram karikatürleri) | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
11 | Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Analoji ve deney) | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
12 | Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Gezi-Gözlem ve Drama) | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama, Grup Çalışması |
13 | Erken çocuklukta fen etkinliklerinin planlanması ve uygulanması | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Erken çocuklukta fen etkinliklerinin değerlendirilmesi | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma |
15 | Fen eğitimiyle ilgili güncel makalelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |