Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ (DR) | |
| Kod | JM0047 |
| Ad | Petrolojide Sayısal Modelleme |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NUSRET NURLU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. NUSRET NURLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin petrolojide magmatik süreçleri jeokimyasal (tüm-kayaç ve izotopik) verilerini kullanarak sayısal olarak modelleyebilmesi beklenir.
Dersin İçeriği
Giriş ve tanımlar. Petrolojik Süreçler: kısmi ergime, fraksiyonel kristallenme, asimilasyon fraksiyonel kristallenme (AFC), ikili-üçlü bileşenli karışımlar. Modelleme teknikleri ve sınırlılıkları: ana-iz element, radyojenik ve duraylı izotop uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Koşulsuz
Kaynaklar
1. PETROGRAFİ VE PETROLOJİ / 1.CİLT: MAGMATİZMA (H. ERSEN ÇOĞULU) 2. Metamorfik petrografi (Yavuz Erkan)
Notlar
1. PETROGRAFİ VE PETROLOJİ / 1.CİLT: MAGMATİZMA (H. ERSEN ÇOĞULU) 2. Metamorfik petrografi (Yavuz Erkan)
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | İz ve nadir toprak elementleri modellemede kullanır. |
| ÖÇ02 | Ana oksitleri modellemede kullanır. |
| ÖÇ03 | Radyojenik ve duraylı izotopları modellemede kullanır. |
| ÖÇ04 | Magmatik olayların tanımlarve değerlendirir. |
| ÖÇ05 | Kısmı ergime modelleri: Batch ergimesi, Fraksiyonel ergime, Dinamik Ergime, Açık sistem ergimesi olaylarının modellenmesi yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. | 4 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. | 2 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Tanım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Magmatik olayların tanımlanması ve değerlendirilmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Ana oksitlerin modellemede kullanımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | İz ve nadir toprak elementlerin modellemede kullanımı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Radyojenik ve duraylı izotopların modellemede kullanımı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Jeokimyasal olaylardaki davranışlarına göre iz elementlerin sınıflaması ve dağılım katsayısı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Kısmı ergime modelleri: Batch ergimesi, Fraksiyonel ergime, Dinamik Ergime, Açık sistem ergimesi olaylarının modellenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
| 9 | Kristal fraksiyonlaşması: Dengede kristallenme, Fraksiyonel kristallenme/Rayleigh fraksiyonlaşması olaylarının modellenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Asimilasyonla ilişkili fraksiyonel kristallenme (AFC) olayların modellenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Periyodik olarak yenilenen magma odası olaylarının (RTF) modellenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | İki bileşenli karışım olaylarının modellenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Modellemede kütle denge hesaplamaları. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
| 14 | Modelleme teknikleri ve sınırlılıkları. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Bilgisayar programları kullanarak modelleme örnekleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | OKuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||