Genel Bilgi
Kod | JM0047 |
Ad | Petrolojide Sayısal Modelleme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NUSRET NURLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin petrolojide magmatik süreçleri jeokimyasal (tüm-kayaç ve izotopik) verilerini kullanarak sayısal olarak modelleyebilmesini sağlamak.
Dersin İçeriği
Giriş ve tanımlar. Petrolojik Süreçler: kısmi ergime, fraksiyonel kristallenme, asimilasyon fraksiyonel kristallenme (AFC), ikili-üçlü bileşenli karışımlar. Modelleme teknikleri ve sınırlılıkları: ana-iz element, radyojenik ve duraylı izotop uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Koşulsuz
Kaynaklar
1. PETROGRAFİ VE PETROLOJİ / 1.CİLT: MAGMATİZMA (H. ERSEN ÇOĞULU) 2. Metamorfik petrografi (Yavuz Erkan)
Notlar
1. PETROGRAFİ VE PETROLOJİ / 1.CİLT: MAGMATİZMA (H. ERSEN ÇOĞULU) 2. Metamorfik petrografi (Yavuz Erkan)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İz ve nadir toprak elementleri modellemede kullanır. |
ÖÇ02 | Ana oksitleri modellemede kullanır. |
ÖÇ03 | Radyojenik ve duraylı izotopları modellemede kullanır. |
ÖÇ04 | Magmatik olayların tanımlarve değerlendirir. |
ÖÇ05 | Kısmı ergime modelleri: Batch ergimesi, Fraksiyonel ergime, Dinamik Ergime, Açık sistem ergimesi olaylarının modellenmesi yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Magmatik olayların tanımlanması ve değerlendirilmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ana oksitlerin modellemede kullanımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İz ve nadir toprak elementlerin modellemede kullanımı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Radyojenik ve duraylı izotopların modellemede kullanımı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Jeokimyasal olaylardaki davranışlarına göre iz elementlerin sınıflaması ve dağılım katsayısı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kısmı ergime modelleri: Batch ergimesi, Fraksiyonel ergime, Dinamik Ergime, Açık sistem ergimesi olaylarının modellenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Kristal fraksiyonlaşması: Dengede kristallenme, Fraksiyonel kristallenme/Rayleigh fraksiyonlaşması olaylarının modellenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Asimilasyonla ilişkili fraksiyonel kristallenme (AFC) olayların modellenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Periyodik olarak yenilenen magma odası olaylarının (RTF) modellenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | İki bileşenli karışım olaylarının modellenmesi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Modellemede kütle denge hesaplamaları. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Modelleme teknikleri ve sınırlılıkları. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Bilgisayar programları kullanarak modelleme örnekleri. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | OKuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |