Genel Bilgi
Kod | ÇM0034 |
Ad | Fizikokimyasal Prosesler ve Laboratuvar Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Hasan Kıvanç YEŞİLTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Lisans eğitiminde alınan fiziksel ve kimyasal proseslerin temel kavramlarının verilerek eğitimin pekiştirilmesi ve laboratuvar uygulamaları ile desteklenmesi, çevre modelleme ve arıtma uygulamalarının temelini oluşturmak amacı ile fiziksel ve kimyasal proseslerin mühendislik değerlendirilmesi, her bir fiziksel ve kimyasal prosesin tasarım ve işletme parametrelerinin ortaya konularak mühendislik uygulamaları ve çözümleri hakkında bilgi edinilmesidir.
Dersin İçeriği
Çevre mühendisliği sistemlerinde yaygın olarak kullanılan fiziksel ve kimyasal proseslerin incelenmesi ve temel kavramların analizinin yapılması, genel kimya, çevre kimyası ve temel işlemler konuları ve uygulamaları hakkında bilgi edinilmesi, laboratuvar uygulamaları ve teknik geziler ile süreçlerin yerinde incelenmesi, gözlenmesi ve değerlendirilmesi, havalandırma, gaz transferi, karıştırma, koagülasyon- flokülasyon, çöktürme, filtrasyon, flotasyon, adsorpsiyon-iyon değişimi, kimyasal oksidasyon ve dezenfeksiyon gibi temel işlem ve proseslerin tanımının yapılarak uygulama örneklerinin anlatılması ve laboratuvar uygulamaları ile sürecin desteklenmesi, fiziksel ve kimyasal prosesler ile ilgili tasarım ve işletme parametrelerine ilişkin esasların verilmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Çevre Mühendisliğinde Temel İşlemler ve Süreçler, 2011. Çeviren: Prof. Dr. Ülker Bakır Öğütveren, Efil Yayınevi, Ankara. 2. Çevre Mühendisliği Kimyası, 1999. Prof. Dr. Ahmet SAMSUNLU, Sam-Çevre Teknolojileri Merkezi Yayınları, Ankara. 3. Genel Kimya İlkeler ve Modern Uygulamalar, 2018. Çevirenler: Tahsin UYAR, Serpil AKSOY ve Recai İNAM, Palme Yayıncılık, Ankara. 4. Water Treatment, Principles and Design, 2005. John C. Critten, R. Rhodes Trussell, David W. Hand, Kerry J. Howe ve George Tchobanoglous, Wiley, Amerika. 5. Wastewater Engineering: Treatment and Reuse, 2002. George Tchobanoglous, Franklin L. Burton, H. David Stensel, Metcalf & Eddy
Notlar
İnternet Kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel fiziksel ve kimyasal prosesler hakkında teorik bilgileri bilir. |
ÖÇ02 | Mühendislik analizi ve laboratuvar uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Laboratuvar uygulamalarında ve laboratuvarda çalışmanın prensiplerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Laboratuvarda yer alan ekipman ve teçhizatlar hakkında bilgi sahibi olur ve laboratuvar çalışması gerçekleştirir. |
ÖÇ05 | Fiziksel ve kimyasal proseslerin mühendislik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Genel kimya, çevre kimyası ve temel prosesler hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel kimya ve çevre kimyası | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Temel laboratuvar bilgisi, analiz sonuçlarının değerlendirilmesi ve yorumlanması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Fizikokimyasal prosesler ve uygulamaları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Havalandırma süreçleri ve gaz transferi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
5 | Karıştırma | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Koagülasyon-Flokülasyon | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Sedimentasyon | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Filtrasyon | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Flotasyon | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Nötralizasyon ve pH ayarlama | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Kimyasal Oksidasyon | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Dezenfeksiyon | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Adsorpsiyon | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | İyon Değiştirme | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |