Genel Bilgi
Kod | CMT0028 |
Ad | Malzeme Karakterizasyon Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Nur ACAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yapısal malzeme karakterizasyonda kullanılan başlıca yöntemleri ve araçları/cihazları tanıtmak ve malzeme yapısı ve özelliklerinin incelenmesini, analiz edilmesini öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Malzeme Karakterizasyona Giriş, Malzeme Karakterizasyon Yöntemleri, Analiz için Malzeme Hazırlama ve Malzeme Hazırlama ve Analizde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar, Malzeme ve Mikroyapı Geometrisi, Optik Mikroskop, Optik Mikroskop için Malzeme Hazırlama ve Mikroyapı Analiz yöntemi SEM Analizi, SEM için Malzeme Hazırlama ve Mikroyapı – morfolojik Analiz Yöntemi, XRF Tanıtımı, ve Kimyasal Kompozisyon ve Kızgınlık Kaybı Yorumlanması, X-Ray Difraktometre (X-ray ) Cihazının Çalışma Prensibi, Faz Analizi ve Yorumlanması, DSC Yönteminin Tanıtımı, Elde Edilen Sonuçların, Grafiklerin Yorumlanması, DTA-TGA Yöntemlerinin Tanıtımı, Elde Edilen Deneysel Sonuçların ve Grafiklerin Yorumlanması. FTIR Analizi ve Yorumlanması, XPS analizi ve Yorumlanması, AFM Analiz ve Yorumlanması
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Öğretim üyesi ders notları
Notlar
Öğretim üyesi ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Malzeme karakterizasyonda numune hazırlama ilkelerini açıklar. |
ÖÇ02 | Malzeme karekterizasyon yöntemlerini sıralar. |
ÖÇ03 | Malzeme karakterizasyonda malzemelerin SEM/TEM fotoğraflarını analiz eder. |
ÖÇ04 | Malzemelerin XRD desenlerindeki piklerin ne anlama geldiğini bilir. |
ÖÇ05 | Termal analizdeki malzemelerin DTA/TGA eğrilerini okur. |
ÖÇ06 | Malzemelerin FTIR eğrilerini okur. |
ÖÇ07 | Malzemelerin kimyasal kompozisyonun XRF analizi yapar. |
ÖÇ08 | Endüstryel uygulamada malzeme karakterizasyonunun önemini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde ileri mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Malzeme Karakterizasyona giriş ve temel ve nano boyuttaki malzeme karakterizasyon yöntemleri | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Malzeme karakterizasyonda numune hazırlama ilkeleri | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Malzeme karakterizasyonda numune dağlama teknikleri | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Malzeme ve mikroyapı geometrisi | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Işık mikroskobunda temel kavramlar ve numune hazırlama | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Işık mikroskobu incelenmesinde mikroyapı analizi | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | SEM analizi ve SEM analizi için numune hazırlama | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | SEM analizinde mikroyapı-morfolojik inceleme | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | XRD analizi ve Faz yorumlanması | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | XRD analizinde Rietveld Yöntemi | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | XRF analizi, Kimyasal kompozisyon ve kızdırma kaybı | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Termal analiz tanım ve temel kavramlar | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Termal analiz yöntemleri | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | IR analiz yöntemleri | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Yöntem Seçilmemiş |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |