Trans608 Animal Models of Diseases

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
TRANSLASYONEL TIP (İNGİLİZCE)
Kod Trans608
Ad Animal Models of Diseases
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, translasyonel tıpta kullanılan deney hayvanlarının fizyolojik ve genetik özelliklerini öğretmek, preklinik araştırmalar, ilaç geliştirme ve hastalık modellemesi için kullanım alanlarını aktarmak ve doğru model seçimi, deney tasarımında standardizasyon, güç analizi ve etik kuralları öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders, translasyonel tıpta kullanılan hayvan modellerinin seçimi ve karakterizasyonu, deney hayvanlarının fizyolojik değerlendirilmesi, hayvan modellerinde biyoteknolojik uygulamalar, hayvan çalışmalarındaki etik ilkeler ve ileri düzey preklinik araştırma tekniklerini içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır

Kaynaklar

1. Animal Biotechnology Models in Discovery and Translation, Ed. Verma A.S, Singh A., 2nd ed., Academic Press, 2020. 2. Advances in Animal Biotechnology, Singh B., Mal G., Gautam S.K., Mukesh M., 1st ed., Springer, 2019. 3. Fundamentals of Laboratory Animal Science, Ed. Liu E., Fan J., 1st ed., CRC Press, 2018. 4. Principles of Cloning, Ed. Cibelli J., Gurdon J. et al., 2nd ed., Academic Press, 2014. 5. Transgenic Animal Technology, Ed. Pinkert, 3rd ed., Elsevier, 2014. ve ilgili literatür

Notlar

1. Animal Biotechnology Models in Discovery and Translation, Ed. Verma A.S, Singh A., 2nd ed., Academic Press, 2020. 2. Advances in Animal Biotechnology, Singh B., Mal G., Gautam S.K., Mukesh M., 1st ed., Springer, 2019. 3. Fundamentals of Laboratory Animal Science, Ed. Liu E., Fan J., 1st ed., CRC Press, 2018. 4. Principles of Cloning, Ed. Cibelli J., Gurdon J. et al., 2nd ed., Academic Press, 2014. 5. Transgenic Animal Technology, Ed. Pinkert, 3rd ed., Elsevier, 2014. ve ilgili literatür


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Translasyonel araştırmalarda hayvan modellerinin rolünü kavrar.
ÖÇ02 Farklı hayvan modellerinin fizyolojik özelliklerini karşılaştırır.
ÖÇ03 Belirli araştırma amaçları için uygun hayvan modellerini seçer ve uygular.
ÖÇ04 Hayvan modellerinde fizyolojik parametreleri ölçer ve değerlendirir.
ÖÇ05 Etik kuralları ve 3R prensibini anlar ve uygular.
ÖÇ06 Hastalık modelleri üzerinde genetik ve çevresel faktörlerin etkisini analiz eder.
ÖÇ07 Hastalık modellemesi ve deney tasarımı için yenilikçi yaklaşımlar geliştirir.
ÖÇ08 Biyomedikal araştırmalarda hayvan modellerinin güvenilirliğini ve tekrarlanabilirliğini değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Translasyonel Tıp alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve translasyonel tıp alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Translasyonel Tıbbın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Translasyonel Tıp alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik yöntemleri tanımlar, ilgili yazılımları etkili kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıp ile ilgili çalışmalarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini üst düzeyde kullanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıbba yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, gereç ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler (alet, yöntem, tedavi, ilaç) geliştirir. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıp alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Translasyonel Tıp laboratuvarlarının düzenini sürdürür ve laboratuvarda çalışma saatlerinde öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşılması halinde çözüm önerileri geliştirir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Translasyonel tıp ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide (SCI, SCI-Expanded, SSCI, or AHCI) kapsamında) yayınlar ve bilimsel toplantılarda sunar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile translasyonel tıp alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar ve toplumu bilgilendirmek üzere sunar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Translasyonel Tıp alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Translasyonel Tıp alanında uzman veya uzman olmayan gruplarla güncel gelişme ve araştırmalar hakkında yazılı, sözlü ve görsel olarak nicel ve nitel verilerle de destekleyerek etkin bir iletişim kurar.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Translasyonel Tıp ile ilgili bir kavram, konu veya olgunun nasıl öğretilmesi gerektiğini öğrenir. 3
PÖÇ17 Belirsiz Akranlarıyla bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Translasyonel tıp ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekleyerek toplumsal strateji, uygulama planları ve kalite süreçlerinde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun translasyonel tıp konusunda farkındalığının artmasını sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Translasyonel tıpta kullanılan hayvan modelleri (genel kavramlar) İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Laboratuvar hayvanları (fare, rat) ve translasyonel tıpta kullanım alanları İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Laboratuvar hayvanları (guinea pig, rabbit) ve translasyonel tıpta kullanım alanları İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Büyük hayvan modelleri (domuz, keçi) İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Büyük hayvan modelleri (inek, koyun) İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Zebra balığının translasyonel tıp çalışmalarında kullanımı İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sucul hayvanların translasyonel tıp araştırmalarında kullanımı (axolotl, alternatif balık türleri) İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Hayvanlarda kullanılan biyoteknolojik teknikler (üreme fizyolojisi, yardımcı üreme teknikleri, embriyo transferi teknikleri) İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Transgenik laboratuvar hayvanları modelleri İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Deney / Laboratuvar
10 Transgenik çiftlik hayvanları modelleri İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Transgenik sucul hayvan modelleri İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
12 Alternatif metodlar (in silico, in vitro, 3D organoidler, mikrofizyolojik sistemler) İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
13 Translasyonel tıp araştırmalarında hayvan deneylerinin tasarımı (doğru hayvan seçimi, PREPARE ilkeleri) İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
14 Deney hayvanı kullanımında etik ilkeler (3R, 5R, 7R) ve hayvan refahı İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
15 Hayvan deneylerinde standardizasyon, güç analizi, biyoistatistik İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
16 Deney hayvanlarında insani sonlandırma noktaları ve nekropsi İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 130
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,20
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.02.2025 01:48