Genel Bilgi
Kod | FİZ521 |
Ad | Embriyoteratojenite |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYPER BOĞA PEKMEZEKMEK |
Dersin Amacı / Hedefi
Embriyogenez ve embriyoteratojenite kavramının öğretilmesi
Dersin İçeriği
Normal Embriyogenez evreleri Xenobiyotiklere maruz bırakılan embriyolarda gelişen anomalilerin mekanizmaları biyoindikatör olarak FETAX testi
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1.Xenopus laevis (DAUDIN) Normal Tablosu. Ç.Ü Tıp Fakültesi Ders Notu. Editors: P.D.Nieuwkoop and J.Faber Çevirenler :Prof.Dr.Tuncay ÖZGÜNEN, Dr.Ayper BOĞA pp:1-204. Ç.Ü Basımevi -2019
Notlar
Xenopus Laevis Anomali Atlası. Ayper BOGA, Tuncay Özgünen. Ç.Ü Tıp Fakültesi Ders Notu. pp-1-54. Ç.Ü Basımevi-2019.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | yumurtaların gelişim aşamaları |
ÖÇ02 | Spermlerin oluşum aşamaları |
ÖÇ03 | Döllenme ve bölünme aşamaları |
ÖÇ04 | Embriyo gelişiminde anomaliler |
ÖÇ05 | Çevre ve insan sağlığını tehlikeye atan maddelerin belirlenmesinde biyoindikatör sayılan Xenopus |
ÖÇ06 | Xenopus laeviskullanımının avantajları |
ÖÇ07 | Xenopus ta Normal döllenme nasıl olur |
ÖÇ08 | İnvitro fertilizasyonun aşamalarının öğretilmesi |
ÖÇ09 | Deneyde kullanılan solüsyonun özellikleri(FETAX solüsyonu) |
ÖÇ10 | FETAX Deney protokolünün uygulanmasında dikkat edilecek hususlar |
ÖÇ11 | Mikroskop altında embriyo bölünmelerinin incelenmesi |
ÖÇ12 | Xenopus Anomali atlası ile anomalilerin değerlendirilmesi |
ÖÇ13 | Oluşan anomalilerin mekanizmalarının gözden geçirilmesi |
ÖÇ14 | FETAX'ın potansiyel teratojenleri öngördürmesi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bilimsel bir çalışma gerçekleştirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerçekleştirdiği bilimsel çalışmanın sonuçlarını yorumlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirir | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar ortamında çalışır ve araştırma yapar | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olur | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir bilgiye ulaşır | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma projesi oluşturabilir ve yazar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etik değerlere bağlı olarak çalışır ve araştırma yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olur | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Oogenezis | Önerilen ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Spermatogenezis | Önerilen kitabın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Embryogenezis | Önerilen kitabın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Teratojenite | Önerilen kitabın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bir biyoindikatör olarak Xenopus | Önerilen kitabın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Xenopus neden kullanılır | Önerilen kitabın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Xenopus ta doğal döllenme | literatür derleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | İnvitro fertilizasyon | Literatür derleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | FETAX(kurbağa embriyo teratogenezis Testi:Xenopus) | Literatür derleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | FETAX protokolü | Literatür derleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | FETAX test süresince mikroskopi | Literatür derleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Anomali atlası | Literatür derleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Anomalilerin mekanizması | Literatür derleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | FETAX'ın insan sağlığına etki eden faktörleri öngördürme potansiyeli | Literatür derleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
AKTS | 4 AKTS |