CENG0049 Deep Reinforcement Learning

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CENG0049
Ad Deep Reinforcement Learning
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Mehmet SARIGÜL
Dersin Öğretim Elemanı Mehmet SARIGÜL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Derin Takviyeli Öğrenme kursunun amacı, öğrencilere derin öğrenme teknikleriyle birlikte pekiştirmeli öğrenmenin (RL) ilkeleri, algoritmaları ve uygulamaları hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamaktır. Ders, öğrencileri karmaşık sıralı karar verme problemlerini çözmek için derin RL algoritmalarını tasarlamak, uygulamak ve dağıtmak için gerekli bilgi ve becerilerle donatmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Takviyeli Öğrenmeye Giriş, Derin Öğrenmenin Temelleri, Derin Q-Ağları (DQN), Q-Öğrenimi ve değer tabanlı yöntemler, Deneyim tekrarı ve hedef ağları, DQN'ye yönelik uzantılar ve iyileştirmeler (ör. Double DQN, Dueling DQN) konularını kapsar. ), Politika Gradyan Yöntemleri, Yakın Politika Optimizasyonu (PPO), Güven Bölgesi Politikası Optimizasyonu (TRPO), Yakın Politika Optimizasyonu algoritmaları, Keşif ve İstismar, Derin pekiştirmeli öğrenmede keşif, Model Tabanlı Takviyeli Öğrenme, Derin RL'de İleri Düzey Konular, Robotik ve Kontrol için Derin RL, Doğal Dil İşlemede Derin RL, Oyun Oynamada Derin RL, Oyun oynamak için Derin RL aracıları (ör. AlphaGo, AlphaZero), değer işlevi için teknikler oyunlarda tahmin, Monte Carlo yöntemleri ve ağaç arama algoritmaları, Etik ve Toplumsal Hususlar, Araştırma Makaleleri ve Son Gelişmeler.

Dersin Ön Koşulu

Temel programlama, lineer cebir ve olasılık teorisi bilgisi.

Kaynaklar

Sewak, M. (2019). Deep reinforcement learning. Singapore: Springer Singapore.

Notlar

Sutton, Richard S., and Andrew G. Barto. Reinforcement learning: An introduction. MIT press, 2018.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Derin pekiştirmeli öğrenmenin temellerinin anlaşılması
ÖÇ02 Derin Öğrenme Tekniklerinde Yeterlilik
ÖÇ03 Derin Takviyeli Öğrenme Algoritmaları Bilgisi
ÖÇ04 Derin RL Algoritmalarını Uygulama Yeteneği


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. 2
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme becerilerine sahip olur. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. 1
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Takviyeli öğrenme ilkelerine ve terminolojisine giriş. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Yapay sinir ağları ve eğitim teknikleri dahil olmak üzere derin öğrenmenin temelleri. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Takviyeli öğrenmede Q-Learning ve değere dayalı yöntemler. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Derin Q-Networks (DQN) ve deneyim tekrarı. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Politika optimizasyonu ve REINFORCE algoritması. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Aktör-Eleştirmen yöntemleri ve avantaj fonksiyonları. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Yakın Politika Optimizasyonu (PPO) ve politika gradyanları. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Derin RL'de keşif ve kullanım ödünleşimleri. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Model tabanlı pekiştirmeli öğrenme ve model öğrenme teknikleri. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Monte Carlo Ağaç Arama ve uygulamaları. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Hiyerarşik RL veya meta-öğrenme gibi derin RL'deki ileri düzey konular. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Robotik ve kontrol sistemleri için derin RL. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Oyun oynama ve oyun teorisi için derin RL. Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Gözden Geçirme Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.05.2024 05:00