Genel Bilgi
Kod | HMS217 |
Ad | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ayşe Sevim AKBAY KISA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Ayşe Sevim AKBAY KISA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin nedenleri ve sonuçlarından yola çıkarak Türkiye ve Dünyadaki toplumsal cinsiyet eşitliği politikalarını incelemek, yapılması gereken değişikleri kanıtlarla irdelemek.
Dersin İçeriği
Bu ders toplumsal cinsiyet eşitliği/eşitsizliği ile ilgili konuları kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
BAŞAR, F. (Ed.). (2020). Toplumsal Cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. Williams, S. H. (Ed.). (2009). Constituting equality: Gender equality and comparative constitutional law. Cambridge University Press. Örtenblad, A., Marling, R., & Vasiljevic, S. (Eds.). (2017). Gender equality in a global perspective. New York, NY: Routledge. UNICEF. (2023). Gender Equality: Global Annual Results Report 2022.
Notlar
Google scholar, Pubmed, Cochrane Library, Çukurova Üniversitesi kütüphanesi veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramlarının ne olduğu net bir şekilde anlayacaklar; toplumsal cinsiyet eşitliğinin önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Toplumsal cinsiyet eşitliğinin kadının insan haklarının korunması için önemli olduğunu bilir |
ÖÇ03 | Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin Türkiye'de hayatın farklı alanlarında kadınlar için sebep olduğu dezavantajlı durumları ve hak ihlallerini anlar |
ÖÇ04 | Toplumsal Cinsiyet eşitliğinin gerçekleştirilmesi için gerekli olan politikaları bilir, değerlendirir. |
ÖÇ05 | Toplumsal cinsiyet eşitliğini giderecek çözüm önerileri sunar. |
ÖÇ06 | Toplumsal cinsiyetin eşitsizliğinin kadın sağlığına etkisini kavrar ve çözüm önerileri sunar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve hazırlık haftası. | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Cinsiyet nedir? Toplumsal cinsiyet nedir? Toplumsal Cinsiyet Eşitliği nedir? | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toplumsal Cinsiyeti Etkileyen Faktörler (Toplumun değerleri, din, kültür, aile, mitler vb.) | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toplumsal Cinsiyetin Kadın Sağlığına Etkisi | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Toplumsal Cinsiyet Kavramına Yazılı ve Görsel Medyanın Etkisi | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Aile Planlaması Hizmetleri ve Toplumsal Cinsiyet Kavramı (Film Gösterimi: ‘Şalvar Davası’) | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ara Sınavlar | literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
8 | Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Örnek proje | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Proje-I | seçilen konuyu sunma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
11 | Proje-II | seçilen konuyu sunma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
12 | Proje-III | seçilen konuyu sunma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
13 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ile ilgili politikalar ve kalkınma | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Farkındalığının Artırılması İçin Yapılanlar ve Yapılması Gerekenler | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet (Film Gösterimi ‘Sanık’) | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma, Anlatım |
16 | Toplumsal Cinsiyet ve Çocukluk Dönemi (Film Gösterimi: ‘Halam Geldi’) | literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | seçilen konuyu sunma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |