HMS217 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS217
Ad Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Ayşe Sevim AKBAY KISA
Dersin Öğretim Elemanı Ayşe Sevim AKBAY KISA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin nedenleri ve sonuçlarından yola çıkarak Türkiye ve Dünyadaki toplumsal cinsiyet eşitliği politikalarını incelemek, yapılması gereken değişikleri kanıtlarla irdelemek.

Dersin İçeriği

Bu ders toplumsal cinsiyet eşitliği/eşitsizliği ile ilgili konuları kapsar.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

BAŞAR, F. (Ed.). (2020). Toplumsal Cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. Williams, S. H. (Ed.). (2009). Constituting equality: Gender equality and comparative constitutional law. Cambridge University Press. Örtenblad, A., Marling, R., & Vasiljevic, S. (Eds.). (2017). Gender equality in a global perspective. New York, NY: Routledge. UNICEF. (2023). Gender Equality: Global Annual Results Report 2022.

Notlar

Google scholar, Pubmed, Cochrane Library, Çukurova Üniversitesi kütüphanesi veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramlarının ne olduğu net bir şekilde anlayacaklar; toplumsal cinsiyet eşitliğinin önemini kavrar.
ÖÇ02 Toplumsal cinsiyet eşitliğinin kadının insan haklarının korunması için önemli olduğunu bilir
ÖÇ03 Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin Türkiye'de hayatın farklı alanlarında kadınlar için sebep olduğu dezavantajlı durumları ve hak ihlallerini anlar
ÖÇ04 Toplumsal Cinsiyet eşitliğinin gerçekleştirilmesi için gerekli olan politikaları bilir, değerlendirir.
ÖÇ05 Toplumsal cinsiyet eşitliğini giderecek çözüm önerileri sunar.
ÖÇ06 Toplumsal cinsiyetin eşitsizliğinin kadın sağlığına etkisini kavrar ve çözüm önerileri sunar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı ve hazırlık haftası. literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Cinsiyet nedir? Toplumsal cinsiyet nedir? Toplumsal Cinsiyet Eşitliği nedir? literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Toplumsal Cinsiyeti Etkileyen Faktörler (Toplumun değerleri, din, kültür, aile, mitler vb.) literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Toplumsal Cinsiyetin Kadın Sağlığına Etkisi literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Toplumsal Cinsiyet Kavramına Yazılı ve Görsel Medyanın Etkisi literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Aile Planlaması Hizmetleri ve Toplumsal Cinsiyet Kavramı (Film Gösterimi: ‘Şalvar Davası’) literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Ara Sınavlar literatür tarama Ölçme Yöntemleri:
Ödev
8 Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
9 Örnek proje literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Proje-I seçilen konuyu sunma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
11 Proje-II seçilen konuyu sunma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
12 Proje-III seçilen konuyu sunma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
13 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ile ilgili politikalar ve kalkınma literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Farkındalığının Artırılması İçin Yapılanlar ve Yapılması Gerekenler literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet (Film Gösterimi ‘Sanık’) literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Tartışma, Anlatım
16 Toplumsal Cinsiyet ve Çocukluk Dönemi (Film Gösterimi: ‘Halam Geldi’) literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları seçilen konuyu sunma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.11.2024 01:20