Genel Bilgi
Kod | YSA253 |
Ad | Deniz Kirliliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. CELAL ERBAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. CELAL ERBAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
denizleri çeşitli yönleriyle ele alarak, deniz kirliliği konusunda detaylı bilgiler vermektir. Bu dersin hedefleri ise, denizlerle ilgili temel kavramlar hakkında kapsamlı bilgiler sunmak ve sonrada deniz yaşamı ile deniz kirliliği arasındaki arasındaki ilişkiler ve deniz kirlenmesinin kaynakları, izlenmesi ve önlenmesi konuları üzerinde durmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, denizlerin fiziksel,kimyasal ve biyolojik özellikleri, denizlerde biyojeokimyasal süreçler, deniz kirliliğinin tanımı, kirleticilerin sınıflandırılması, denizlerde kirletici kaynakları ve girdileri, denizel ortamlarda kirleticilerin hareket ve davranışları, kirleticilerin akarsularla taşınımı, atmosferik girdiler, kirleticilerin denizel organizmalardaki birikim mekanizmaları, günümüzde dünya denizlerindeki kirlenme düzeyleri, deniz kirliliğinin uzaktan algılama yöntemleriyle izlenmesi, deniz kirliliğinin biyolojik izlenmesi, dünyadaki midye-izleme projeleri, insan gıdalarında toksik maddelerin sınır değerleri, Avrupa topluluğunun deniz kirliliği politikaları, deniz kirliliğini önlemek için yapılan ulusal düzenlemeler, Deniz kirliliği konusundaki uluslararası anlaşmalar konusunda bilgiler verilmektedir
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Tabanlı, F. (2021). Uluslararası hukukta deniz yatağı faaliyetlerinden kaynaklı deniz kirliliği ve devletlerin sorumluluğu. Nelson-Smith, A. (1971). The problem of oil pollution of the sea. In Advances in marine biology (Vol. 8, pp. 215-306). Academic press.
Notlar
diğer uluslar arası bilimsel kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Deniz kirliliğinin tanımı yapılarak, denizlerin fiziksel,kimyasal ve biyolojik özelliklerinin irdeler |
ÖÇ02 | Kirleticilerin sınıflandırılması yapılarak tehlikeli kimyasal atıkların tanımlama ve izlenmesinin yapılabilir |
ÖÇ03 | Kirleticilerin taşınımı yolları (noktasal ve noktasal olmayan kirleticiler, akarsularla, atmosferik girdiler) kirleticilerin denizel organizmalardaki birikim mekanizmalarını bilir |
ÖÇ04 | Deniz kirliliği sonucunda meydana gelen değişimlerin canlılar üzerine etkilerinin belirler. |
ÖÇ05 | Günümüzde dünya denizlerindeki kirlenme düzeylerini belirlemeye yönelik teknik ve yöntemlerin kullanılabilirliği, deniz kirliliğinin uzaktan algılama yöntemleriyle izlemesini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dalış yapılan deniz veya gölün kimyasal, fiziksel ve biyolojik özelliklerini açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dalış sistemlerini etkin ve güvenli bir şekilde kullanır | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Denizcilik ve gemiciliğin temel kavramlarını açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dalışta oluşabilecek acil durumları öngörür ve önlem alır. Olası acil durumda gerekli müdahaleyi yapar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su altında mesleki alet ve ekipmanları kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su altı görüntüleme cihazları kullanır ve elde ettiği görüntüleri yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su altı inşaatları, akuakültür kafes sistemleri, su altı arkeolojik kazıları, boru hatları ve gemi altı sörveylerde güvenli şekilde çalışır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su altında karşılaştığı öngörülemeyen sorunlara çözüm bulur ve sorumluluk alır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili teknolojik yenilikleri takip eder ve uygular | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bilgilerini yabancı dil kullanarak yazılı ve sözlü aktarır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dalış teknikleri ve güvenlik kurallarına uygun şekilde dalış amirliği yapar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dalışla ilgili yönetmelikleri açıklar ve uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Denizlerin fiziksel,kimyasal ve biyolojik özellikleri, | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Denizlerde biyojeokimyasal süreçler, | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Deniz kirliliğinin tanımı, kirleticilerin sınıflandırılması, | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Denizlerde kirletici kaynakları ve girdileri, | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Denizel ortamlarda kirleticilerin hareket ve davranışları, | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kirleticilerin akarsularla taşınımı, atmosferik girdiler, | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Tarımsal faaliyetleri sonucu deniz kirliliğin nedenleri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kirleticilerin denizel organizmalardaki birikim mekanizmaları, | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Günümüzde dünya denizlerindeki kirlenme düzeyleri, deniz kirliliğinin uzaktan algılama yöntemleriyle izlenmesi, deniz kirliliğinin biyolojik izlenmesi, | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Liman, barınak ve turizim kaynaklı kirlilik çeşitleri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Kirliliğin deniz canlıları üzerindeki etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Avrupa topluluğu ve Türkiyenin deniz kirliliği politikaları, | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Deniz kirliliğini önlemek için yapılan ulusal düzenlemeler, Deniz kirliliği konusundaki uluslararası anlaşmalar | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar, tartışma ve değerlendirme | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |