BİO645 Gen-Genom ve Proteom Z

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BİO645
Ad Gen-Genom ve Proteom Z
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Gen ve Genom yapısının özellikleri, farklılıklarını hastalıklarla olan ilişkisinin anlaşılması için gerekli alt yapının oluşturulması.

Dersin İçeriği

Gen yapısı, Çalışan genler, intronlu genlerin evrimi, Çalışan genler, intronlu genlerin evrimi, Evrim ve Eksonlar, Domain, Tür kompleksliği ve Gen sayısı, Tür kompleksliği ve Gen sayısı, Esansiyel gen sayısı ve önemi, I.VİZE, Protein büyüklüğü ile genom ve kompleksiteilişkisi, Genom yapısı, Genom, Transkriptom, Proteom ve Protein Protein etkileşimi kavramları, Genom büyüklüğü, İnsan Genomu, Genomiks ve Proteomiks, Proteinlerin özellikleri ve Proteomiks, Neden Proteom, Homoloji ile Protein yapısı ve fonksiyonları arasındaki ilişki, Proteomiks ve Tıp alanında ki uygulamaları, Proteom çalışmaları ve aşamaları, Proteom Teknikleri, Final Sınavı,

Dersin Ön Koşulu

BİO-501 ve BİO-502 Tıbbi Genetik Derslerini almış olmak

Kaynaklar

1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer

Notlar

1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sonu omic ile biten Genomik, proteomik ve metabolomik gibi kavramları bilir
ÖÇ02 Genomik, proteomik ve metabolomik arasındaki bağlantıları anlayabilme yeterliliğindedir.
ÖÇ03 Omics alanında yapılan projeleri bilir.
ÖÇ04 Omics ve kompleks hastalıklar arasındaki bağlantıları bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak 1
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak 1
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gen yapısı Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
2 Çalışan genler, intronlu genlerin evrimi Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
3 Çakışan genlerin önemi Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap
4 Evrim ve Eksonlar, Domain Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap
5 Tür kompleksliği ve Gen sayısı Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Tür kompleksliğinin gen sayısı ve genom büyüklüğü ile olan ilişkisi Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
7 Esansiyel gen sayısı ve önemi Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Çoktan seçmeli soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Protein büyüklüğü ile genom ve kompleksite ilişkisi Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
10 Genom yapısı, Genom Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
11 Transkriptom, Proteom ve Protein Protein etkileşimi kavramları Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Genom büyüklüğü, İnsan Genomu, Genomiks ve Proteomiks Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
13 Proteinlerin özellikleri ve Proteomiks, Neden Proteom Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
14 Homoloji ile Protein yapısı ve fonksiyonları arasındaki ilişki Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Proteomiks ve Tıp alanında ki uygulamaları, Proteom çalışmaları ve aşamaları, Proteom Teknikleri Slayt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Çoktan seçmeli soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Çoktan seçmeli soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 12 36
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 126
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,04
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.09.2024 11:59