Genel Bilgi
Kod | BİO609 |
Ad | Kanser Biyolojisi ve Genetiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
Dersin Amacı / Hedefi
Kanseri tanımlayabilmek, hücre döngüsü ile ilşkisini, gelişimini, etkili mekanizma genler ile yolakları bilmek ve tanımlayabilmek
Dersin İçeriği
Kanser giriş, Hücre döngüsü ve kanser, Kanserin gelişimi, Kanser yolakları I, Kanser yolakları II, Onkogenler, Tümör süpresör genler, Kanserde tamir mekanizmaları, Epigenetik I, Epigenetik II, İnvazyon ve Metastaz I, İnvazyon ve Metastaz II, Apopitoz, Hücre yaşlanması
Dersin Ön Koşulu
Tıbbi Genetik , Epigenetik ve Gen Genom Proteom dersleriini almış olmak
Kaynaklar
1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer
Notlar
1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kanseri kendi ifdesi ile tanımlama ve hücre döngüsü ile ilişkilendirebilmeli |
ÖÇ02 | Kanserin gelişimini tanımlabilmeli, Hücre tamir mekanizmaları ile ilişkilendirmeli |
ÖÇ03 | Epigenetik mekanizmaları kanserle ilişkilendirebilmeli |
ÖÇ04 | İnvazyon ve metastaz mekanizmalarını tanımlayabilmeli |
ÖÇ05 | Apoptoz ve hücre yaşlanması mekanizmalarındaki bozuklukları kanserle ilişkilendirebilmeli |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kanser giriş | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hücre döngüsü ve kanser | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Kanserin gelişimi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Kanser yolakları I | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Kanser yolakları II | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Onkogenler | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Tümör süpresör genler | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
9 | Kanserde tamir mekanizmaları | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Epigenetik I | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Epigenetik II | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | İnvazyon ve Metastaz I | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | İnvazyon ve Metastaz II | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Apopitoz | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Hücre yaşlanması | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 9 | 27 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,80 | ||
AKTS | 6 AKTS |