Genel Bilgi
Kod | BİO648 |
Ad | İmmunogenetik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersi tamamlayan öğrenci;immün Tanımada rol alan; Antikor, T Hücre Reseptör ve MHC sisteminin özellikleri.,çeşitliliği sağlayan genetik mekanizmalar ile antijen işlenmesi ve sunumunun önemini anlar. immün sistemin, hücre ve organları ile ilgili genel bilgileri bilir, doğal ve edinsel bağışıklığın etkinlik mekanizmalarını öğrenir. Vücuda giren antijenlerin işlenmesi ve bağışıklık sistemine sunulmasındaki moleküler temelleri hakkında bilgi sahibi olur. Bu bilgiler ışığında, immünolojideki güncel bilgileri, özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirirek yeni ve karmaşık fikirleri analiz etmesine olanak sağlar.
Dersin İçeriği
İmmün sisteme giriş, Tarihçesi ve evrimi, Antijen ve Tolerojen kavramları, İmmün Tanımada rol alan molekül ve sistemler, Antikor farklılığını sağlayan genetik mekanizmalar, T hücre reseptör farklılığı ve oluş mekanizmaları, MHC gen ve fonksiyonu, Antijen işlenmesi ve sunumu, İmmün Response genleri ve MHC ilişkisi, Kalıtsal immün sistem hastalıkları (alerji ve otoimmün hastalıklar) TLR reseptör çeşitliliği ve önemi, Tümör immünolojisi, İmmünoterapi
Dersin Ön Koşulu
Gen Genom Proteom ve Yaşlanma Biyolojisi ve Genetiği dersleriinin alınmış olması gerekiyor
Kaynaklar
1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer 4- Temel İmmünoloji ., Abul K Abba .İstanbul Medikal Yayıncılık 2007 5- İmmunology . Ivan Roitt Seventh edition
Notlar
1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İmmün Tanımada rol alan; Antikor, T Hücre Reseptör ve MHC sisteminin özelliklerinin önemini anlamak |
ÖÇ02 | çeşitliliği sağlayan genetik mekanizmalar ile antijen işlenmesi ve sunumunun önemini anlamak |
ÖÇ03 | Antikor oluş mekanizmaları., TCR farklılığı ve çeşitliliği sağlayan genetik mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak |
ÖÇ04 | MHC gen yapısı ve önemini kavramak |
ÖÇ05 | MHC gen polimorfizmi ile antijen sunumu arasındaki ilişkiyi anlamak |
ÖÇ06 | immün sistemin hücre ve organları ile ilgili genel bilgileri anlamak |
ÖÇ07 | MHC sistemi ile otoimmünite arasındaki genetik bağlantıyı kavramak |
ÖÇ08 | Protein işlenmesi ve katlanması ile MHC sunumu arasındaki bağlantı hakkında bilgi sahibi olmak |
ÖÇ09 | MHC sistemi ile tümör immünoloji arasındaki ilişkiyi kavramak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İmmün sisteme giriş, Tarihçesi ve evrimi | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
2 | Antijen ve Tolerojen kavramları | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | İmmün tanımada rol alan molekül ve sistemler | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Antikor farklılığını sağlayan genetik mekanizmalar | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | T hücre reseptör farklılığı ve oluş mekanizmaları | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | MHC gen ve fonksiyonu | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Antijen işlenmesi ve sunumu | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | İmmün response genleri ve MHC ilişkisi | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | TLR reseptör çeşitliliği ve önemi | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kalıtsal immün sistem hastalıkları | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Enfeksiyon etkenlerine karşı savunma | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
13 | İmmünolojik Tolerans ve Otoimmünite | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tümör immünolojisi | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İmmünoterapi | kaynak kitaplardan konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme-Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme-Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,20 | ||
AKTS | 5 AKTS |