Genel Bilgi
Kod | BİO647 |
Ad | Genomiks ve Farmakovijilans |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bireye özgü ilaç, akıllı ilaç, ilaç yan etkileri gibi günümüz tıbbının en önemli amaç ve hedeflerinin genom yapısıyla olan ilişkisine perspektif kazandırmak.
Dersin İçeriği
Mutasyon türleri, Mutasyon türleri, Polimorfizm ve mutasyon arasındaki farklar, Muatasyon ve polimorfizm çeşitleri, en kavramı. Genom yapısında bulunana kısa dizi tekrarları (SSR) ve tek tükleotid farklılarının (SNP) önemi, Gen kavramı. Genom yapısında bulunan kısa dizi tekrarları (SSR) ve tek tükleotid farklılarının (SNP) önemi, I.Vize, Genomiks ve fonksiyonel genomiks, Genotip ve farklı ilaç etkileri, Akılcı ilaç kullanımı, Farmakovijilans, İlaç tasarımında moleküler yaklaşımlar, İlaç tasarımında moleküler yaklaşımlar, İlaç tasarımında moleküler yaklaşımlar. FİNAL.
Dersin Ön Koşulu
Gen Genom ve proteom dersleri ile Epigenetik derslerinin alınmış olması gerekiyor
Kaynaklar
1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer
Notlar
1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakovijilans kavramını ve genetik ile ilişkisini bilir. |
ÖÇ02 | Kişiye özgü tıp ve tedavi kavramını bilir. |
ÖÇ03 | Polimorfizm kavramı, enzim kinetiği ve ilaç metabolizmalrı arasındaki etkileşimi bilir. |
ÖÇ04 | Detoksifikasyon, biyotransformasyon, faz1 ve faz2 değişim ve dönüşüm kavramları ile genetik arasındaki ilişkiyi bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mutasyon türleri | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Spontan mutasyonların önemi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Polimorfizm ve mutasyonarasındaki farklar | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Mutasyon ve polimorfizm çeşitleri, | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Gen kavramı. Genom yapısında bulunana kısa dizi tekrarları (SSR) ve tek tükleotid farklılarının (SNP) önemi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Farmakogenetik açıdan genom dizilerinin önemi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Genomiks ve fonksiyonel genomiks | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | OMIC lerin Farmakogenetik açıdan incelenmesi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Genotip ve farklı ilaç etkileri | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Akılcı ilaç kullanımı | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Farmakovijilans | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İlaç tasarımın | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İlaç tasarımında moleküler yaklaşımlar | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İlaç tasarımında karşılaşılan problemler | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |