BİO607 Hücre Döngüsü ve Kontrolü

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BİO607
Ad Hücre Döngüsü ve Kontrolü
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYFER PAZARBAŞI
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. AYFER PAZARBAŞI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Hücre haberleşmesi, hücre döngüsü, hücre ölümü, hücre yenilenmesi ve kanser biyolojisinin moleküler temellerini bilmek ve anlatmak.

Dersin İçeriği

Hücre haberleşmesi; Sinyal molekülleri ve reseptörler, Hidrofilik reseptörlerle hücre içi iletişim, Hidrofobik reseptörlerle hücre içi iletişim, Sinyal iletiminde hücre iskeletinin rolü, sinyal ağları, Hücre döngüsü; ökaryotik hücre döngüsü, Hücre döngüsü düzenleyicileri, Hücre ölümü ve Hücre yenilenmesi, Programlanmış Hücre ölümü, Embriyonik kök hücreler ve terapötik klonlama, Kanser; Kanserin nedenleri ve gelişimi, Tümör virüsleri, Onkogenler, Tümör süpresör genleri, Kanser tedavisinde moleküler yaklaşım.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Kasap H.(Ed.), M. Kasap, O. Demirhan, D. Alptekin, Ü. Lüleyap, A. Pazarbaşı, A.Irfan Güzel. Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Nobel Kitabevi; ISBN: 978-605-397-059-0, 421-435, Adana (2016).

Notlar

Cooper GM, Hausman RE. 2007. The Cell, A Molecular Approach. Fourth Ed., ASM Press, Washington DC.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hücrenin temel sinyal molekülleri, reseptörleri ve sinyal iletim yollarını açıklar.
ÖÇ02 Mitoz ve mayoza bağlı ökaryotik hücre döngüsü ve moleküler kontrol mekanizmalarını ilişkilendirip anlatır.
ÖÇ03 Programlanmış ve diğer hücre ölüm yollarını ana hatlarıyla belirtir.
ÖÇ04 Hücre İskeleti ve Sinyal İletimi ilişkisini ifade eder.
ÖÇ05 Kök hücreyi her yönüyle tanımlar.
ÖÇ06 Hücre klonlamasının açıklamasını ana hatlarıyla belirtir.
ÖÇ07 Kanserin nedenleri, gelişimi ile tümör virüsleri, onkogen, tümör süpresör genleri arasındaki ilişkileri açıklar.
ÖÇ08 Gelişme ve Farklılaşmada Haberleşmenin önemini ifade eder.
ÖÇ09 Normal Hücresel Yolakları ana hatlarıyla belirtir.
ÖÇ10 İntraselüler Sinyal Yolaklarını kavrar.
ÖÇ11 Kanser tedavisindeki moleküler yaklaşımları açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ökaryotik Hücre Döngüsü Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Ökaryotik Hücre Döngüsü Regülasyonu Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Bölünme Evreleri Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
4 Mayoz ve Fertilizasyon Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Hücre Sinyal Molekülleri ve Reseptörleri Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
6 Hücrede Haberleşme Şekilleri Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 İntraselüler Sinyal Yolakları Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Sunum hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Hücre İskeleti ve Sinyal İletimi Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
10 Gelişme ve Farklılaşmada Haberleşme Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Programlanmış Hücre Ölümü ve Düzenlenmesi Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Hücre Haberleşmesi ve Kanser İlişkisi Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Hücre Döngüsü ve Kanser İlişkisi Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Normal Hücresel Yolaklar Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Kök Hücreler ve Erişkin Dokuların Korunması Literatür tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
16 Ara Sınav Çoktan seçmeli ve klasik soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Çoktan seçmeli ve klasik soru hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 15 45
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 133
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,32
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.09.2024 12:00