Genel Bilgi
Kod | SYB328 |
Ad | Spor ve Toplumsal Cinsiyet |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, sporun toplumsal cinsiyetle olan ilişkisini ve bu ilişkinin toplum üzerindeki etkilerini derinlemesine incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, sporda cinsiyet temsili, cinsiyet ayrımcılığı, fırsat eşitliği ve toplumsal cinsiyet normlarının spor dünyasına yansımaları, toplumsal cinsiyet eşitliği perspektifinden sporun gelişimi, eşitlikçi bir spor kültürü oluşturmanın yolları gibi konuları kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Koca, C. 2016. Sporun Toplumsal Cinsiyet Halleri. Ankara. Spor Yayınevi
Notlar
Kavasoğlu, İ., ve Yaşar, M. (2016). Toplumsal cinsiyet normlarının dışındaki sporcular. Spor Bilimleri Dergisi, 27(3), 118-132. Öztürk, P., ve Koca, C. (2018). Uluslararası politika belgeleri kapsamında spor ve toplumsal cinsiyet politikaları. Spor Bilimleri Dergisi, 29(3), 114-130. Öztürk, P., ve Koca, C. (2018). Futbolda Kadınlar: Bir Sosyal Alan Olarak Kadın Futbol Takımının Analizi. Turkiye Klinikleri Journal of Sports Sciences, 10(3).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor ve toplumsal cinsiyet ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Sporda toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin yansıdığı stratejik alanları listeler. |
ÖÇ03 | Spor alanlarında toplumsal cinsiyet normlarının inşasını analiz eder. |
ÖÇ04 | Medyada kadın ve erkek sporcuların temsilini inceler. |
ÖÇ05 | Sporda erkek kimliğinin nasıl inşa edildiğini keşfeder. |
ÖÇ06 | Kadınların spor tarihindeki ikincil konumunun nedenlerini analiz eder. |
ÖÇ07 | Spor ve homofobi arasındaki ilişkiyi çözümler. |
ÖÇ08 | Güvenli spor ortamlarının inşası hakkında değerlendirme yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında bilgileri açıklar | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor yönetimi alanına ilişkin bilgi ve beceri süreçlerini planlar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor tesislerine ve teknolojilerine dair yönetim süreçlerini denetler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre denetimlerini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanmayı benimser. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerileri süreçlerini planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygular ve paydaşlarıyla ilişkilerini düzenler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Spor yönetimi alanında bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgileri açıklar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder/ yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor organizasyonu ve etkinliklerini planlar / yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumuluk bilinciyle spor kurumlarına proje/etkinlikler düzenler/uygular. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toplumsal cinsiyet temel kavramlar | Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin Yansıdığı Stratejik Alanlar | Kadın ve Spor Çalıştay Raporlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
4 | Spor tarihinin cinsiyet analizi | Kadınların spor tarihi ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Örnek Olay, Tartışma |
5 | Spor ve erkeklik | Spor ve erkeklik konulu makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Beden eğitimi ve spor derslerinde toplumsal cinsiyet normları | Bir beden eğitimi dersini gözlemleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Sporda kadın bedeni | Sporda beden politikaları ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sporda Erkek Bedeni | Elit erkek sporcuların Instagramlarını beden teması ile analiz | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
10 | Spor ve medya: Toplumsal cinsiyet analizi | Spor haberlerini toplumsal cinsiyet perspektifi ile analiz etme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Spor ve sosyal medya: Toplumsal cinsiyet analiiz | Kadın ve erkek sporcu Instagram hesaplarını analiz etme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Sporda Homofobi | Homofobi konulu film izleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Güvenli spor ve sporcu koruma | Sporcu koruma ile ilgili dünya örneklerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Sporda ilham veren-rol model kadın sporcular | Rol model kadın sporcularla ilgili film ve video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | Spor alanlarında toplumsal cinsiyete duyarlı dil | Kasfad dil rehberinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Örnek Olay, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |