Genel Bilgi
| Birim | SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ | 
| SPOR YÖNETİCİLİĞİ PR. | |
| Kod | SYB359 | 
| Ad | Gönüllülük Çalışmaları | 
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl | 
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 3 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Etiket | GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. | 
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere gönüllülüğün toplumsal, kültürel ve bireysel boyutlarını öğretmek, gönüllü çalışmaların etkilerini incelemek ve öğrencileri toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etmeye teşvik etmektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; gönüllülük kavramı, gönüllülüğün bireysel ve toplumsal faydaları, kurumlarda gönüllülük çalışmaları, farklı toplumsal gruplarla gönüllülük çalışmaları ve gönüllülük uygulamalarını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Uyan-Semerci, E. E. P., ve Yurttagüler, N. Y. L. (2020). Türkiye'de Gönüllülük. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Notlar
Balaban, A. Y., ve İnce, İ. Ç. (2015). Gençlerin sivil toplum kuruluşlarındaki gönüllülük faaliyetleri ve gönüllülük algısı: Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV) Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(2), 149-169. Balabıyık, H. (2011). Gönüllülük ve yerel hizmetlere gönüllü katılım üzerine açıklamalar. Yönetim Bilimleri Dergisi. YILMAZ, M., SERTBAŞ, K., ve GUMUS, H. (2019). Gönüllülerin Faaliyetlere Katilim Nedenleri ve Motivasyonel Faktörlerin Analizi: Gençlik Merkezleri Örneği. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 117-127.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Gönüllülük kavramını açıklar. | 
| ÖÇ02 | Gönüllülük çalışmaları yürüten sivil toplum kuruluşlarını listeler. | 
| ÖÇ03 | Temel gönüllülük alanlarını inceler. | 
| ÖÇ04 | Dünyada ve Türkiye'deki gönüllülük çalışmalarını analiz eder. | 
| ÖÇ05 | Gönüllülük çalışmalarının toplumsal faydalarını ve birey üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 
| ÖÇ06 | Farklı toplumsal gruplara yönelik gönüllülük faaliyeti uygular. | 
| ÖÇ07 | Sivil toplum kuruluşlarına yönelik gönüllülük projeleri hazırlar. | 
| ÖÇ08 | Gönüllülük alanında liderlik ve takım çalışması becerilerini geliştirir. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında bilgileri açıklar | |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor yönetimi alanına ilişkin bilgi ve beceri süreçlerini planlar. | 1 | 
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor tesislerine ve teknolojilerine dair yönetim süreçlerini denetler. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre denetimlerini yapar. | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanmayı benimser. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerileri süreçlerini planlar. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygular ve paydaşlarıyla ilişkilerini düzenler. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Spor yönetimi alanında bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgileri açıklar. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder/ yürütür. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor organizasyonu ve etkinliklerini planlar / yönetir. | 1 | 
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumuluk bilinciyle spor kurumlarına proje/etkinlikler düzenler/uygular. | 5 | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı | Kaynak okuma, araştırma inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap | 
| 2 | Yönetim ve Organizasyon Kavramları ve Gönüllülük | İlgili ders notları ve diğer kaynakları tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 3 | Gönüllülük Kavramı ve Gönüllü Yönetimi | Konuyla ilgili kaynak okuma ve video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması | 
| 4 | Temel Gönüllülük | Ders notları, makaleler ve projeler hakkında ön okumalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması | 
| 5 | Kamu Kurumları ile Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında Gönüllü Çalışmalara Katılım | Konu ile ilgili yapılmış proje dokümanlarını okuma, ilgili videoları izleme. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Anlatım, Soru-Cevap | 
| 6 | Toplumda Risk Grupları ve Gönüllülük | Konu ile ilgili yapılmış proje dokümanlarını okuma, ilgili videoları izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma | 
| 7 | Göçmenler ve Gönüllülük | Dünyada göçmenlerle ilgili yapılmış projeleri araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay | 
| 8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 9 | Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Gönüllü etkinlik yapacağı alanları belirleme, planlama. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme | 
| 10 | İkinci Grup Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Gönüllülük alanlarını belirleme, önceki gönüllülük çalışmalarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması | 
| 11 | Üçüncü Grup Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Gönüllülük saha çalışması yapacağı alanlar hakkında bilgi toplama, planlama yapma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Grup Çalışması | 
| 12 | Dördüncü Grup Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Saha çalışması için araştırma geliştirme faaliyetleri | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması | 
| 13 | Beşinci Grup Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Gönüllülük çalışmaları için etkinlik belirleme, grup oluşturma ve uygulamaya dair hazırlıklar | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme | 
| 14 | Altıncı Grup Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Gönüllülük çalışmaları için etkinlik belirleme, grup oluşturma ve uygulamaya dair hazırlıklar | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme | 
| 15 | Genel Tekrar | Ders notları okuma ve videoları izleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 2 | 8 | 16 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||