Genel Bilgi
Kod | SYB359 |
Ad | Gönüllülük Çalışmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere gönüllülüğün toplumsal, kültürel ve bireysel boyutlarını öğretmek, gönüllü çalışmaların etkilerini incelemek ve öğrencileri toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etmeye teşvik etmektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; gönüllülük kavramı, gönüllülüğün bireysel ve toplumsal faydaları, kurumlarda gönüllülük çalışmaları, farklı toplumsal gruplarla gönüllülük çalışmaları ve gönüllülük uygulamalarını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Uyan-Semerci, E. E. P., ve Yurttagüler, N. Y. L. (2020). Türkiye'de Gönüllülük. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Notlar
Balaban, A. Y., ve İnce, İ. Ç. (2015). Gençlerin sivil toplum kuruluşlarındaki gönüllülük faaliyetleri ve gönüllülük algısı: Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV) Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(2), 149-169. Balabıyık, H. (2011). Gönüllülük ve yerel hizmetlere gönüllü katılım üzerine açıklamalar. Yönetim Bilimleri Dergisi. YILMAZ, M., SERTBAŞ, K., ve GUMUS, H. (2019). Gönüllülerin Faaliyetlere Katilim Nedenleri ve Motivasyonel Faktörlerin Analizi: Gençlik Merkezleri Örneği. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 117-127.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gönüllülük kavramını açıklar. |
ÖÇ02 | Gönüllülük çalışmaları yürüten sivil toplum kuruluşlarını listeler. |
ÖÇ03 | Temel gönüllülük alanlarını inceler. |
ÖÇ04 | Dünyada ve Türkiye'deki gönüllülük çalışmalarını analiz eder. |
ÖÇ05 | Gönüllülük çalışmalarının toplumsal faydalarını ve birey üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
ÖÇ06 | Farklı toplumsal gruplara yönelik gönüllülük faaliyeti uygular. |
ÖÇ07 | Sivil toplum kuruluşlarına yönelik gönüllülük projeleri hazırlar. |
ÖÇ08 | Gönüllülük alanında liderlik ve takım çalışması becerilerini geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında bilgileri açıklar | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor yönetimi alanına ilişkin bilgi ve beceri süreçlerini planlar. | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor tesislerine ve teknolojilerine dair yönetim süreçlerini denetler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre denetimlerini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanmayı benimser. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerileri süreçlerini planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygular ve paydaşlarıyla ilişkilerini düzenler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Spor yönetimi alanında bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgileri açıklar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder/ yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor organizasyonu ve etkinliklerini planlar / yönetir. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumuluk bilinciyle spor kurumlarına proje/etkinlikler düzenler/uygular. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Kaynak okuma, araştırma inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yönetim ve Organizasyon Kavramları ve Gönüllülük | İlgili ders notları ve diğer kaynakları tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Gönüllülük Kavramı ve Gönüllü Yönetimi | Konuyla ilgili kaynak okuma ve video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Temel Gönüllülük | Ders notları, makaleler ve projeler hakkında ön okumalar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Kamu Kurumları ile Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında Gönüllü Çalışmalara Katılım | Konu ile ilgili yapılmış proje dokümanlarını okuma, ilgili videoları izleme. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Toplumda Risk Grupları ve Gönüllülük | Konu ile ilgili yapılmış proje dokümanlarını okuma, ilgili videoları izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
7 | Göçmenler ve Gönüllülük | Dünyada göçmenlerle ilgili yapılmış projeleri araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Gönüllü etkinlik yapacağı alanları belirleme, planlama. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
10 | İkinci Grup Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Gönüllülük alanlarını belirleme, önceki gönüllülük çalışmalarını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
11 | Üçüncü Grup Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Gönüllülük saha çalışması yapacağı alanlar hakkında bilgi toplama, planlama yapma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
12 | Dördüncü Grup Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Saha çalışması için araştırma geliştirme faaliyetleri | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | Beşinci Grup Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Gönüllülük çalışmaları için etkinlik belirleme, grup oluşturma ve uygulamaya dair hazırlıklar | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Altıncı Grup Gönüllülük çalışmaları saha uygulamaları | Gönüllülük çalışmaları için etkinlik belirleme, grup oluşturma ve uygulamaya dair hazırlıklar | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Genel Tekrar | Ders notları okuma ve videoları izleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |