Genel Bilgi
Kod | MO1716 |
Ad | ÖRGÜT TEORİLERİ, YAPILARI VE TASARIMI |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BAHATTİN KARADEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı (a) kuramın ne olduğunu ve kuramların neler yaptıklarını belirlemek, (b) örgüt olgusunun farklı şekillerde nasıl tanımlandığını değerlendirmek, (c) örgüt kuramının insan davranışlarını ve uygulamalarını nasıl etkilediğini incelemek, (d) örgüt kuramı ve uygulamaları arasındaki ilişkiyi keşfetmek, (e) farklı kuramsal bakış açılarını, bunların varsayımlarını ve örgütsel fenomenleri nasıl açıkladığını ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders örgütlerin doğası ve örgütlerde neler olup bittiğini incelemeye ve açıklamaya yönelik kuramlara odaklanır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Örgüt Kuramı: Meydan Okumalar ve Bakış Açıları (İkinci Basımdan Çeviri) /Yazarlar: John McAuley, Joanne Duberley, Phil Johnson/Çeviri Editörleri: Fuat Man, Şule Aydın Turan/Yayınevi: Nobel Akademik Yayıncılık/ Yayın Yılı: 2019
Notlar
1) Örgüt Yapı ve Tasarımlarını Anlamak/Yazarlar: Richard L. Daft /Çeviri Editörü: Ömür N. Timurcanday Özmen/Yayınevi: Nobel Akademik Yayıncılık/, Baskı Yılı: 2016
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kuramın ne olduğunu ve kuramların neler yaptıklarını açıklar. |
ÖÇ02 | Örgüt olgusunun farklı şekillerde nasıl tanımlandığını değerlendirir. |
ÖÇ03 | Örgüt kuramının insan davranışlarını ve uygulamalarını nasıl açıkladığını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Farklı kuramsal bakış açılarını, bunların varsayımlarını ve örgütsel fenomenleri nasıl açıkladığını değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yönetim ve Organizasyon kavramlarını tanımlayarak birbirleriyle olan ilişkilerini açıklama. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yönetim ve organizasyon alanındaki kuram ve modelleri tanımlama. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yönetim ve organizasyon alanındaki sayısal ve istatistiki yöntemleri açıklama. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini anlama. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yönetim ve organizasyon alanındaki kuram ve modelleri kullanma | 5 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Yönetim ve organizasyon alanındaki sayısal ve istatistik yöntemleri uygulama. | |
PÖÇ07 | Belirsiz | Yönetim ve organizasyon alanındaki araştırma sonuçlarını yorumlama. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşletme içindeki karşılaştığı yönetim ve organizasyon sorunlarının çözümü için uygun yöntemleri belirleme. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yönetim sürecinin temel adımlarını izleyerek uygulayabilme. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel nitel ve nicel analiz programlarını etkili bir şekilde kullanma. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Proje yöneticisi veya katılımcısı olarak hedeflere uygun çalışma. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Araştırma ve öğrenme sürecinin hayat boyu devam ettiği bilinci ile güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli geliştirme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Akademik kurallar çerçevesinde bilimsel kaynaklardan elde edilen verilerden yeni bilgiler üreterek bunları etkin biçimde yorumlama. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yönetim ve organizasyon alanında kazandığı bilgileri, farklı alanlardaki bilgilerle ilişkilendirebilme. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Akademik kurallar çerçevesinde alana ilişkin kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezleyerek etkin biçimde sunma. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İşletmenin tüm temel fonksiyonları hakkında bilim, kurum ve toplum etiğine uygun özgün araştırmalar yapma. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Örgüt Kuramı | Bölüm 1: Örgüt Kuramı-Meydan Okumalar ve Bakış Açıları (s. 1-8) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Defining the Organization Theory. | Bölüm 2: Örgüt Kuramı Nedir ve Neden Önemlidir? (s.9-48). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Modernist Örgüt Kuramı | Bölüm 3: Modern Örgüt Kuramı: Geleceğe Dönüş mü? (s.49-91). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yeni Modern Örgüt Kuramı | Bölüm 4: Yeni Modern Örgüt Kuramı-İnsanı İlk Sıraya Koymak mı? (s.92-108). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yeni Modern Örgüt Kuramı 2 | Bölüm 5: Yeni Modernist Örgüt Kuramı-Yeni Dalgalarda Sörf mü? (s. 139-177) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yönetim Teorisinin Evrimi | Bölüm 6: Klasik Başlangıçtan Yeni Dalga Liderlik ve Yönetime: Yönetim Teorisinin Evrimi (s.178-221). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Post-Modern Örgüt Teorisi | Bölüm 7: Post-Modern Örgüt Teorisi: Yeni Bir Milenyum İçin Yeni Örgütsel Biçimler Mi? (s.223-260). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Felsefe Olarak Post-Modernizm | Bölüm 8: Felsefe Olarak Postmodernizm: Örgüt Kuramına Nihai Bir Meydan Okuma Mı? (s.261-299). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yansıtıcı Örgüt Kuramı | Bölüm 9: Yansıtıcı Örgüt Kuramı: Semboller, Anlamlar, Yorumlar (s.301-355). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Düşünümsel Örgüt Kuramı | Bölüm 10: Düşünümsel Örgüt Kuramı-Eleştirel Kuram, Psikanaliz ve Feminist Örgüt Kuramı (s.357-416). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bakış Açıları ve Meydan Okumalar | Bölüm 11: Bakış Açıları ve Meydan Okumalar (S. 417-436). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Genişletilmiş Makale Özeti Sunumu | Sunuma Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma |
14 | Genişletilmiş Makale Özeti Üzerine Tartışma | Tartışmaya Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Genel Tekrar ve Değerlendirme | Bireysel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |