Genel Bilgi
Kod | CMZ419 |
Ad | Biyolojik Prosesler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BEHZAT BALCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BEHZAT BALCI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Fatma Elçin ERKURT (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere atıksu arıtımında kullanılan biyolojik proseslerin temel prensiplerini, mikroorganizma kinetiğini, proses tasarım esaslarını ve biyolojik arıtma sistemlerinin verimliliğini değerlendirme yetkinliği kazandırmak.
Dersin İçeriği
Biyolojik atıksu arıtımının temel ilkeleri, mikroorganizmaların atıksu arıtımındaki rolü, biyokimyasal reaksiyonlar ve mikrobiyal kinetik, aktif çamur sistemi ve işletme parametreleri, anaerobik ve aerobik arıtma sistemleri, azot ve fosfor giderimi, ileri biyolojik arıtma teknolojileri ve proses optimizasyonu.
Dersin Ön Koşulu
Öğrencilerin temel mikrobiyoloji ve su/atıksu arıtma süreçleri hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir.
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
internet notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyolojik atıksu arıtım süreçlerinin temel prensiplerini açıklar. |
ÖÇ02 | Mikrobiyal kinetiği ve biyokimyasal reaksiyonları analiz eder. |
ÖÇ03 | Aktif çamur ve biyofilm sistemlerinin tasarım esaslarını uygular. |
ÖÇ04 | Anaerobik ve aerobik arıtma sistemlerini karşılaştırır ve uygun prosesi belirler. |
ÖÇ05 | Azot ve fosfor giderimi için biyolojik arıtma yöntemlerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyolojik prosesler isletme türleri: Kesikli, sürekli ve yarı sürekli isletmeler | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Biyolojik prosesler isletme türleri: Kesikli, sürekli ve yarı sürekli isletmeler 2 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Askıda biyokütle içeren biyolojik prosesler (Aktif Çamur Prosesi, Havalandırmalı Lagünler, Oksidasyon Hendekleri, Stabilizasyon Havuzları) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Askıda biyokütle içeren biyolojik prosesler (Aktif Çamur Prosesi, Havalandırmalı Lagünler, Oksidasyon Hendekleri, Stabilizasyon Havuzları) 2 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Askıda biyokütle içeren biyolojik prosesler (Aktif Çamur Prosesi, Havalandırmalı Lagünler, Oksidasyon Hendekleri, Stabilizasyon Havuzları) 3 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Sabit film biyolojik prosesler (Damlatmalı Filtreler, Dönen Biyodisk Sistemleri, Batık Biyolojik Filtreler, Akıskan Yatak Biyofilm reaktörler) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Sabit film biyolojik prosesler (Damlatmalı Filtreler, Dönen Biyodisk Sistemleri, Batık Biyolojik Filtreler, Akıskan Yatak Biyofilm reaktörler) 2 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sabit film biyolojik prosesler (Damlatmalı Filtreler, Dönen Biyodisk Sistemleri, Batık Biyolojik Filtreler, Akıskan Yatak Biyofilm reaktörler) 3 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Anaerobik Biyolojik Arıtma Prosesleri (Askıda biyokütle içeren biyoprosesler, anaerobik kontakt prosesi, Sabit biyofilm prosesleri) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Anaerobik Biyolojik Arıtma Prosesleri (Askıda biyokütle içeren biyoprosesler, anaerobik kontakt prosesi, Sabit biyofilm prosesleri) 2 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Azot gideriminde biyoprosesler (Süspanse ve biyofilm Nitrifikasyon ve Denitrifikasyon: prosesleri) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Azot gideriminde biyoprosesler (Süspanse ve biyofilm Nitrifikasyon ve Denitrifikasyon: prosesleri) 2 | Bioprocesses in nitrogen removal (Suspended and biofilm Nitrification and Denitrification: processes) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Fosfat gideriminde biyolojik prosesler | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kükürt Gideriminde Biyolojik Prosesler (Aerobik ve anaerobik kükürt giderim prosesleri) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,40 | ||
AKTS | 2 AKTS |