JS442 Fosil Yakıtlar

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JS442
Ad Fosil Yakıtlar
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere Fosil yakıtların araştırılması ile ilgili nasıl çalışılacağı ve yerkabuğunda bulunan fosil yakıtların özellikleri ile önemini açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Giriş, yerkabuğundaki enerji kaynağı olan yakıtlar, Yakıtların genel sınıflandırılması, Petrol hakkında genel bilgiler, Petrolün fiziksel ve kimyasal özellikleri, Petrolün oluşumu ve kökeni hakkında görüşler, Rezervuar kayalar ve özellikleri, Petrolün göçü, petrol kapanları ve farklı havzalardaki petrol oluşumları; Hidrokarbon aranması, petrol ve doğal gazın aranma yöntemleri. Kömür hakkında genel bilgiler, Kömürün fiziksel ve kimyasal özellikleri, Kömürün sınıflandırılması, turba oluşumu, kömürleşme, kömür yatakları, Kömür petrografisi, Türkiye’deki taşkömürü ve linyit yatakları, arama yöntemleri, Bitümlü şeyller ve asfaltitler.

Dersin Ön Koşulu

Koşulsuz

Kaynaklar

Köksoy, M., 1985. Yakıtlar Jeolojisi Ders Kitabı. Hacettepe Üniv. Yayını, Ankara.

Notlar

Ders konusu ile ilgili son yıllarda yapılan yayınların çıktılarının değerlendirilmesi. (Power Point sunusu olarak web sitesine yüklenmiştir). Kural, O., 1991. Kömür. İTÜ Maden Fakültesi, Maden Mühendisliği Bölümü, Yayını, 976 s, İstanbul. Ünalan, G., 2010. Kömür Jeolojisi. Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü Eğitim Serisi, 41, 556 s, Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Organik malzemenin birikimi ve korunması ile ilgili oluşumu anlayabilecektir.
ÖÇ02 Petrolün oluşumu, göçü, birikimi ve kapanlanma ile ilgili gelişmeleri anlayacak ve açıklayabilecektir.
ÖÇ03 Kömürlerin oluşumu ve diyajenezi ile sınıflandırılmasını anlayacak ve açıklayabilecektir.
ÖÇ04 Asfaltitlerin oluşumunu anlayabilecek ve açıklayabilecektir.
ÖÇ05 Bitümlü şeyllerin oluşumunu, sınıflandırılmasını ve karakteristik özelliklerini anlayacak ve açıklayabilecektir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, yerkabuğundaki enerji kaynağı olan yakıtlar. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Yakıtların genel sınıflandırılması. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Petrol hakkında genel bilgiler, Petrolün fiziksel ve kimyasal özellikleri. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Petrolün oluşumu ve kökeni hakkında görüşler. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Rezervuar kaya ve özellikleri. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Petrolün göçü, petrol kapanları ve farklı havzalardaki petrol oluşumları. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Hidrokarbon aranması, petrol ve doğal gazın aranma yöntemleri. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kömürün fiziksel ve kimyasal özellikleri. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Kömür hakkında genel bilgiler. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Kömürün sınıflandırılması, turba oluşumu, kömürleşme, kömür yatakları. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Kömür petrografisi. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Türkiye’deki taşkömürü ve linyit yatakları, arama yöntemleri. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Bitümlü şeyler ve asfaltitler. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel Konu Tekrarı Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 81
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,24
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.06.2024 04:37