Genel Bilgi
| Birim | BAĞIMLILIK VE ADLİ BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| ADLİ BİLİMLER (DR) | |
| Kod | ABL632 |
| Ad | Suç ve Yetişkin Psikopatolojileri |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 7 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SUNAY FIRAT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ruh Sağlığı ve Hastalıkları biliminin kapsamında yer alan temel kavramlar, yaklaşımlar ve bozuklarını bilerek Adli Tıp uygulamalarına katkı sağlamak ve fiziksel, sosyal ve psikolojik/psikiyatrik yönde bütüncül ve insancıl anlayış geliştirmeye yönelik bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Ruh sağlığı ve hastalıklarına ilişkin teorik bilginin anlatım, tartışma, adli olgu tartışmaları ve mağdur /fail açısından hukuki sürecin işleyişi tartışılarak aktarımını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Psikoloji, PDR, Sosyal Hizmetler ve Hukuk mezunu olmak
Kaynaklar
1. Öztürk, O.,(2002) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Hekimler Yayın Birliği; Ankara. 2. Byrne P, Byrne N. (2015) Klinik Olgu Çözümleri Psikiyatri; Çev. Ed. Fırat S, Tamam L, Uğuz Ş., Akademisyen Yayınevi, Ankara. 3. Köroğlu E. 2015. DSM-5 Tanı Ölçütleri, Başvuru El Kitabı, HYB Yayıncılık. 4. Soykan Aysev A., Işık Taner Y.(2007).Çocuk Ve Ergen Ruh Sağlığı Ve Hastalıkları, Johnson & Johnson yayınevi, İstanbul.
Notlar
Güncel Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Fail açısından Ruh Sağlığı ve Hastalıklarının semptomlarını bilme ve ruhsal hastalıkların bireylerin hukuki sorumluluğuna etkisini değerlendirir-II |
| ÖÇ02 | Fail açısından Ruh Sağlığı ve Hastalıklarının semptomlarını bilme ve ruhsal hastalıkların bireylerin ceza sorumluluğuna etkisini değerlendirir-I |
| ÖÇ03 | Mağdurdaki ruhsal hastalığının varlığının hukuki sürece yani failin yargılama sürecine etkisini bilir. |
| ÖÇ04 | Fail açısından Ruh Sağlığı ve Hastalıklarının semptomlarını bilme ve ruhsal hastalıkların bireylerin hukuki sorumluluğuna etkisini değerlendirir-I |
| ÖÇ05 | Fail açısından Ruh Sağlığı ve Hastalıklarının semptomlarını bilme ve ruhsal hastalıkların bireylerin ceza sorumluluğuna etkisini değerlendirir-II |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar. | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | 5 |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. | 5 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | 3 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir. | 4 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur | 3 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır. | 5 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir. | 4 |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | 2 |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir. | |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Ruhsal Bozukluklarda Gözlem ve öykü alma, ruhsal muayene (genel görünüm, konuşma, bilişsel, düşünce, duygudurum-duygulanım, motor süreci vs.)-I | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Ruhsal bozukluklarda Gözlem ve öykü alma, ruhsal muayene (genel görünüm, konuşma, bilişsel, düşünce, duygudurum-duygulanım, motor süreci vs.)-II | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 3 | Mağdur/Fail-Görüşmeci ilişkileri ve görüşme ilkeleri | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 4 | Ruhsal bozukluklarda tanı ve sınıflama (ICD-10, DSM-IV-V), Ruhsal Bozukluklarda Adli Tıp ve Hukuki Uygulama Süreci | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 5 | Şizofreni Spektrumu ve Diğer Psikotik bozukluklar, olgu tartışması ve hukuki/ceza ehliyeti uygulama süreci-I | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 6 | Şizofreni Spektrumu ve Diğer Psikotik bozukluklar, Adli Olgu Tartışması ve hukuki/ceza ehliyeti uygulama süreci-II | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Bipolar ve İlişkili Bozukluklar, Adli Olgu Tartışması ve hukuki/ceza ehliyeti uygulama süreci-I | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
| 9 | Bipolar ve İlişkili Bozukluklar, Adli Olgu Tartışması ve hukuki/ceza ehliyeti uygulama süreci-II | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Zihinsel Özür, Adli Olgu Tartışması ve Hukuki Uygulama süreci | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 11 | Kişilik Bozuklukları, Adli Olgu Tartışması ve hukuki/ceza ehliyeti uygulama süreci | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 12 | Alkol/Madde Kullanım Bozuklukları, Adli Olgu Tartışması ve hukuki/ceza ehliyeti uygulama süreci | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 13 | Yıkıcı/Dürtü Kontrolü Bozuklukları, Adli Olgu Tartışması ve hukuki/ceza ehliyeti uygulama süreci | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 14 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Adli Olgu Tartışması ve Hukuki Uygulama süreci | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 15 | Dersin değerlendirmesi | konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 172 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,88 | ||
| AKTS | 7 AKTS | ||