Genel Bilgi
Kod | HAS605 |
Ad | Çocuk ve Adolesan Sağlığı (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN DEMİRHİNDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAKAN DEMİRHİNDİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu programı tamamlayan katılımcılar; halk sağlığı bakış açısı ile çocuk ve adolesan sağlığı hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği
Tanımlar, çocuk sağlığının önemi, çocuğun toplum ve aile içindeki yeri ve önemi, çocukluk dönemleri, çocuk sağlığını etkileyen faktörler ile mortalite ve morbidite, çocukluk sağlığının ölçümü ve göstergeler, ÇEKÜS yaklaşımı, bağışıklama
Dersin Ön Koşulu
Halk Sağlığı Doktora Giriş-Kabul Koşulları
Kaynaklar
Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Tanır F, Demirhindi H. Eds) Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2020
Notlar
Dijital kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ülkemizde ve Dünya’da çocuk ve adolesan sağlığının önemini anlatır, çocuğun aile ve toplum içindeki değerini, anne ve bebek arasındaki sağlıklı ilişkiyi ve önemini tarif eder, hizmet öncelemesinde çocuk sağlığının yerini tanımlar |
ÖÇ02 | Çocuklukta sık görülen hastalıklar, kazalar ve yaralanmaların ortaya çıkmasını sağlayan sosyal faktörleri sayar ve bu hastalıkların erken tanısını ve bu hastalıklara koruyucu hekimlik yaklaşımını tanımlar |
ÖÇ03 | Çocukluk dönemlerini, dönemlere göre önemli sağlık sorunlarını sıralar; bunların tanı ve erken tanısını açıklar, bu dönemlere göre beslenmenin farkını karşılaştırmalı açıklar |
ÖÇ04 | Çocukluk dönemlerine göre emzirme, ek gıda vb beslenme farklarını açıklar, gerekli önerileri yapar, emzirme ve meme bakım teknikleri ve doğru beslenmeyi açıklar |
ÖÇ05 | Çocuk sağlığı göstergelerini, çocuk sağlığını etkileyen faktörleri, başlıca bebek ve çocuk sağlığı morbidite ve mortalite nedenlerini sayar; bu verilere ulaşır, ilgili hesaplamaları yapar |
ÖÇ06 | Ülkemizde 1.basamak hekimliği düzeyinde çocuk sağlığı hizmet modelini, sunumunu ve yürütülen ilgili kamu/özel programları ve kullanılan form vb basılı ve/veya dijital ortamları tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel halk sağlığı kavramlarını tanımlar, halk sağlığı konularında danışmanlık ve eğiticiliğin esaslarını sayar | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Epidemiyolojik ilkeler doğrultusunda Dünya’da ve Türkiye’de sağlık düzeyini ölçüp değerlendirir, araştırma yapar, analiz edip değerlendirir, rapor ve makale hazırlayıp sunar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık insan gücü ve finansman gibi kaynakların yönetim esaslarını sayar | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği esasları ile meslek hastalıklarını sayar, bu konuda 1.Basamak düzeyindeki görevleri isteler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk ve adolesan sağlığının esaslarını sayar, değerlendirir ve 1.Basamaktaki görevleri tanımlar | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıklar ve zoonotik hastalıkları ve 1.Basamaktaki ilgili görevleri tanımlar, 1.Basamaktaki bağışıklama hizmetlerini planlar | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın, üreme sağlığı ve aile planlaması ile ilgili hizmetleri planlar | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kronik hastalıklar ve yaşlı sağlığı ile ilgili 1.Basamak hizmet sunumunu tarif eder | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevre sağlığı, laboratuvar hizmetleri ile ilgili görevleri yürütür | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplum beslenmesini tanımlar ve beslenme hastalıklarını sayar | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 01.Çocuk sağlığının önemi, temel kavramlar | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | 02.Çocukluk evreleri | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | 03.Çocuk sağlığı düzeyinin belirlenmesi-1 (morbidite) | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | 04.Çocuk sağlığı düzeyinin belirlenmesi-2 (mortalite) | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | 05.Çocuk sağlığı düzeyinin belirlenmesi-3 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | 06.Çocuk sağlığında hedefler-1 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 07.Çocuk sağlığında hedefler-2 | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | 08.Adolesan sağlığı | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | 09.ÇEKÜS yaklaşımı | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | 10.Çocuklukta beslenme | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | 11.Okul çağı | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | 12.Çocukluk dönemine psiko-sosyal yaklaşım | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | 13.Güncel sorunlar:Pandemi ve olağandışı durumlar | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | 14.Güncel sorunlar: Dijital dünya | Kaynak taraması-Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 16 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |