Genel Bilgi
Kod | ECF130 |
Ad | Fizyoloji I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | KÜBRA AKILLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan vücudunun moleküler düzeyden hücre, doku, organ, sistem ve organizma düzeyine kadar fonksiyonunu ve bu fonksiyonun altında yatan mekanizmaları açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Hücre-doku Fizyolojisi, Sinir Sistemi Fizyolojisi, Kan ve Kan Hücreleri Fizyolojisi, Kardiyovasküler Sistem Fizyolojisi
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji 2017 Ganong Tıbbi Fizyolojisi 2015 Vander İnsan Fizyolojisi 2016
Notlar
MEDICAL PHYSIOLOGY (BORON-BOULPAEP)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Organ sistemlerinin fonksiyonlarını anlayabilmek için gerekli temel hücresel mekanizmaları açıklayabilmeli |
ÖÇ02 | Elektrolitleri anlayabilmeli, difüzyon, osmoz ve tonisiteyi tanımlayabilmeli, |
ÖÇ03 | Zar potansiyeli, yerel potansiyel ve aksiyon potansiyeli kavramlarını ve bunlara etki eden faktörleri tanımlayabilmeli, |
ÖÇ04 | Hücresel, hücrelerarası ve hücre dışı bağlantıları isimlendirebilmeli, |
ÖÇ05 | Hücrelerarası haberleşmenin çeşitli şekillerini tanımlayabilmeli ve kimyasal habercilerin hücresel fizyolojiyi etkilediği yolları tarif edebilmeli |
ÖÇ06 | Zar üzerinden su ve madde taşınım kavramı ve biçimlerini tanımlayabilmeli, hücreler arası iletişim, ikinci haberci kavramlarını açıklayabilmeli, |
ÖÇ07 | Aksonların yapı ve işlevleri hakkındaki ilişkilerini, kas mekaniğinin özellik ve temellerini açıklayabilmeli, |
ÖÇ08 | Kas elektrik sinyallerinin özelliklerini ve klinikte tanı amacıyla nasıl kullanılabileceğini açıklayabilmeli, |
ÖÇ09 | Sinir sisteminin yapı ve işlevini açıklayabilmeli, |
ÖÇ10 | Hematopoetik kök hücre, kan hücrelerinin farklılaşması ve etkin büyüme faktörünü, kan ve kan hücrelerinin yapı ve işlevlerini açıklayabilmeli, |
ÖÇ11 | Kan gruplarının moleküler temelini ve transfüzyon reaksiyonlarının sebeplerini anlayabilmeli, |
ÖÇ12 | İmmun sistem ve humoral immünite hakkında bilgi sahibi olmalı, |
ÖÇ13 | Konak-mikroorganizma ilişkilerinin temel immünolojik özelliklerini açıklayabilmeli, |
ÖÇ14 | Kardiyovasküler sistemin yapı ve işlevini açıklayabilmeli, |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vücut sıvı bölükleri ve genel prensipler, Hücre zarı ve zardan madde geçişi, Hücrelerarası iletişim | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Diffüzyon ve denge potansiyeli, Aksiyon potansiyeli, sinir hücresi, Sinaptik ve nöromüsküler ileti | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İskelet kasında kontraksiyonun moleküler mekanizması ve kontraksiyon tipleri, sumasyon, Düz kasın elektriksel ve mekanik özellikleri, Otonom sinir sistemi, sinir sisteminin organizasyonu | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sinapslardaki elektriksel olaylar, sinapslarda inhibisyon, fasilitasyon, Sinaptik aktivitenin kimyasal iletimi, Duyu organları, impulsların başlaması | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Refleks yayı, gerilme ve polisinaptik refleksler, Duyular, tad ve koku,Göz ve görme işlevi | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İşitme ve denge, Sinir sisteminin motor fonksiyonlar | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Eritrositler, eritropoez,eritropoetin, Kan oluşumu, beyaz kan hücrelerinin fonksiyonları, İmmun sistemin gelişimi | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hücresel immünite, lenfokinler, sitokinler, Kan grupları, Plazma proteinleri ve trombositler | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Hemostaz, Kalp kası, eksitasyonu ve uyarının iletimi | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | EKG ve temel özellikler, Kalbin anormal ritmleri, Kalp siklusunda mekanik olaylar | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Arteryel ve jügüler nabız, kalp sesleri Kalp debisi, ölçümü, kontrol eden faktörler, Arteryel sistem | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İndirek kan basıncı ölçümü ve nabız muaynesi, Damarlar ve kapiller yatak Arteryel ve arteriolar dolaşım, kapiller dolaşım | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Lenfatik ve venöz dolaşım Kardiovasküler düzenleyici mekanizmalar, dolaşımın lokal regülasyonu, Dolaşımın sistemik regülasyon mekanizmaları | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Serebral dolaşım, kalp dolaşımı, özel dolaşım sistemleri Egzersizde ve hemorajik şokta kardiovasküler yanıt, Bayılma, hipertansiyon ve kalp yetmezliğinde kardiovasküler yanıt | Ders notları, kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 5 | 5 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |