SD0558 ETKİLİ KONUŞMA EĞİTİMİ I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 0. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SD0558
Ad ETKİLİ KONUŞMA EĞİTİMİ I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Üniversite Dersi
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrenciye güzel ve etkili konuşma becerisi kazandırarak öğrencinin iletişim ve ikna yeteneğini geliştirmek, mesleki başarısını arttırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini ; güzel, doğru ve etkili konuşma yöntem ve uygulamaları; retorik, fonetik, anlambilim ana başlıklarından hareketle; ses, solunum, sözcük, anlatım, metin okuma, jest, mimik, bireysel ve kitlesel iletişim, topluluk karşısında etkili konuşma, sunum yapabilme konuları oluşturur.

Dersin Ön Koşulu

Kaynaklar

ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.

Notlar

ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ses, nefes ve beden dilini kontrol etme yöntemlerini öğrenir.
ÖÇ02 Konuşmanın hem mekaniğini hem de ifadeye dair unsurlarını yakından tanır.
ÖÇ03 Konuşma ve ifade kusurlarının giderilmesine yönelik etkili alıştırma teknikleri edinir.
ÖÇ04 Standart Türkçenin genel konuşma kurallarını, dilimizi oluşturan seslerin “fonetik adreslerini” ve doğru boğumlama tekniklerini öğrenir.
ÖÇ05 Etkili konuşma kadar etkili dinlemenin de iletişimin temel aracı olduğunu kavrar.
ÖÇ06 Alıştırma ve ödevler üzerinde çalışarak bir metni değerlendirme, bir konu hakkında uzun soluklu konuşmalar yapma ve topluluk karşısında konuşma becerilerini geliştirir.
ÖÇ07 Etkili konuşma öğelerine hakim olur.
ÖÇ08 Doğru nefes alma tekniklerini uygular.
ÖÇ09 Beden dilini etkin kullanmayı öğrenir ve bu beceriyi hayat boyu uygular.
ÖÇ10 Kurallarına uygun, akıcı ve anlaşılır konuşma becerisi kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Diksiyon sanatının önemi ve dil Dil ve diksiyon sanatı hakkinda çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
2 Diksiyon sanatının önemi ve dil II Dil ve diksiyon sanatı hakkinda çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak II Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
3 Ses, selen, durak , ton ve ses bükümü Ses,selen, durak, ton ve ses bükümü ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
4 Ses, selen, durak , ton ve ses bükümü II Ses,selen, durak, ton ve ses bükümü ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak II Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
5 Kelime ve kelimenin elemanları Kelime ve kelimenin elemanları hakkında çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
6 Kelime ve kelimenin elemanları II Kelime ve kelimenin elemanları hakkında çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak II Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
7 Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
8 Ara Sınavlar sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması II Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması ile ilgili olarak uygulama alıştırmaları yapmak II Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Tartışma
10 Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
11 Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar II Farklı şive ve ağız özellikleriyle konuşma için uygulama alıştırmaları yapmak II Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
12 Boğumlanma, ulama ve sağdeyi Boğumlanma, ulama ve sağdeyi ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
13 Boğumlanma, ulama ve sağdeyi II Boğumlanma, ulama ve sağdeyi ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak II Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
14 Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
15 Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar II Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak II Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık ıı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 12 7 84
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 87
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,48
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.08.2024 11:58