Information
Code | SD0558 |
Name | EFFECTIVE SPEAKING EDUCATION I |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Üniversite Dersi |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of this course is to improve the student's communication and persuasion skills, and to increase her professional success by giving the student good and effective speaking skills.
Course Content
The content of this course; beautiful, accurate and effective speaking methods and practices; starting from the main headings of rhetoric, phonetics, semantics; voice, respiration, word, expression, text reading, gesture, mimic, individual and mass communication, speaking effectively in front of the community, making presentations.
Course Precondition
Resources
ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.
Notes
ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Learns the methods of controlling voice, breathing and body language. |
LO02 | Knows both the mechanics of speech and the elements of expression closely. |
LO03 | Acquires effective practice techniques for the elimination of speech and expression defects. |
LO04 | Learns the general speaking rules of Standard Turkish, the "phonetic addresses" of the sounds that make up our language, and correct articulation techniques. |
LO05 | Understands that effective listening is the basic tool of communication as well as effective speaking. |
LO06 | By working on exercises and assignments, they develop the skills to evaluate a text, to have long conversations about a topic and to speak in public. |
LO07 | Masters effective speech elements. |
LO08 | Practices correct breathing techniques. |
LO09 | She learns to use body language effectively and applies this skill throughout her life. |
LO10 | Gains fluent and intelligible speaking skills in accordance with the rules. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The importance of the art of diction and language | Researching language and diction art from various sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
2 | The importance of the art of diction and language II | Researching language and diction art from various sources II | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Voice, selen, pause, tone and tone twist | Conducting research from various sources on sound, sound, pause, tone and tone bending | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
4 | Voice, selen, pause, tone and tone twist II | Practicing about sound, sound, pause, tone and tone bending II | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Word and its elements | Researching the word and its elements from various sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Word and its elements II | Researching the word and its elements from various sources II | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Removal of thick vowels in Turkish and thin vowels in foreign words | To conduct researches from various sources on the extraction of thick vowels in Turkish and thin vowels in foreign words. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Exam preparation | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Removal of thick vowels in Turkish and thin vowels in foreign words II | Practicing the subtraction of thick vowels in Turkish and thin vowels in foreign words II | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
10 | Differences between spoken language, written language and spoken language | To conduct research on the differences between spoken language, written language and spoken language from various sources. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | Differences between spoken language, written language and spoken language II | Practicing practice for speaking with different dialect and dialect features II | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Choking, howling, and right | Conducting research from a variety of sources on strangulation, ulama, and right-handedness | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Choking, howling, and right II | Practicing choking, howling, and right-handedness II | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Word Points: Short pauses, normal stops, long pauses | Word Points: To research from various sources about short stops, normal stops, long stops. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Word Points: Short pauses, normal stops, long pauses II | Vocabulary Points: Making practice exercises about short stops, normal stops, long stops II | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | exam preparation | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Term Exams | exam preparation ıı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 12 | 7 | 84 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 0 | 0 | 0 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 1 | 1 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 1 | 1 |
Final Exam | 1 | 1 | 1 |
Total Workload (Hour) | 87 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,48 | ||
ECTS | 3 ECTS |