Genel Bilgi
Kod | SD0645 |
Ad | Akuakültürde stres ve stres yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Üniversite Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ece EVLİYAOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Su ürünleri yetiştiriciliğinde stres faktörlerinin neler olduğunu, stres metabolizmasını, stresin bağışıklıkla ilişkisini ve sucul canlılar üzerindeki etkilerini, stres tanımlama metodlarını ve stres yönetim stratejilerini açıklamak.
Dersin İçeriği
Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili genel bilgi, stresin tanımı ve metabolizması, yetiştiricilikte stres unsurları, stresin balık sağlığına etkisi, antioksidanlar, oksidatif stres, stres tayin yöntemleri, stres yönetim stratejileri
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Schreck, C. B., Tort, L., Farrell, A., & Brauner, C. (2016). Biology of stress in fish. Academic Press. Pottinger, T. G. (2008). The stress response in fish‐mechanisms, effects and measurement. Fish welfare, 32-48. Magnoni, L. J., Martos-Sitcha, J. A., Prunet, P., & Mancera, J. M. (Eds.). (2020). Welfare and Stressors in Fish: Challenges Facing Aquaculture. Frontiers Media SA.
Notlar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili genel bilgi verir |
ÖÇ02 | Stresin tanımını ve mekanizmasını açıklar |
ÖÇ03 | Yetiştiricilikte stres unsurlarının neler olduğunu açıklar |
ÖÇ04 | Stresin balıkların bağışıklık sistemi üzerindeki etkisini ve stresin belirlenmesinde kullanılan parametreleri açıklar |
ÖÇ05 | Stres yönetim stratejilerinin neler olabileceğini açıklar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Su ürünleri yetiştiriciliği hakkında genel bilgi-1 | Ders ile ilgili not ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Su ürünleri yetiştiriciliği hakkında genel bilgi-2 | Ders ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Balık bağışıklık sistemi hakkında genel bilgi -1 | Ders ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Balık bağışıklık sistemi hakkında genel bilgi -2 | Ders ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Stresin tanımlanması | Ders ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Akuakültürde stres faktörleri | Ders ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Balıklarda stres metabolizması | Ders ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Stresin balık sağlığına etkisi | Ders ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ara ödev dağılımı, genel tekrar | Kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Oksidatif stres | Ders ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Antioksidanlar | Kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Stresin belirlenmesinde kullanılan metodlar | Kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Akuakültürde stres yönetimi | Ders ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel tekrar | Sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,88 | ||
AKTS | 3 AKTS |