Genel Bilgi
Kod | SD0334 |
Ad | Balık Hastalıkları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYSEL ŞAHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYSEL ŞAHAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. AYSEL ŞAHAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Ülkemizde yetiştiriciliği yapılan deniz ve tatlı su balıklarında rastlanılan ve ekonomik kayıplara neden olan hastalıkların tanıtımı ve balık sağlığı açısından alınacak önlemlerin öğretimi
Dersin İçeriği
Balıklarda paraziter, bakteriyel, viral ve fungal hastalıklar ile çevresel etmenlere bağlı hastalıkların tanımlanması. Hastalık etmenlerinin balıklar üzerindeki morfolojik ve fizyolojik etkileri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Balık Hastalıkları Ders kitabı (İbrahim Cengizler), Balık Sağlığı (Akın Candan, Süheyla Karataş ), İhtiyoloji (Necla Demir).
Notlar
Balık Biyolojisi Araştırma Yöntemleri (Mehmet Karataş), Balık Anatomisi (Gülşen Timur).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Su ürünlerinde balık hastalıkları alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, sorunları belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. |
ÖÇ02 | Balık hastalıkları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, hastalıkların önlenmesinde gerekli tedbirleri belirler, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
ÖÇ03 | Balık hastalıkları alanında veri toplar, çalışmalarını yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
ÖÇ04 | Balık ve çevresi ile olan etkileşimleri tanımlar, Balılarda sağlık sorunu yaratacak canlı ve cansız etkenleri açıklar |
ÖÇ05 | Balık hastalıkları ile ilgili karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
ÖÇ06 | Balıkta oluşan sağlık sorunu karşısında hangi yöntemler aracılığıyla tanı konulacağını açıklar |
ÖÇ07 | Sağlık sorununda profilaksi, eradikasyon ve kontrol yöntemlerini belirler ve bir hastalık görüldüğünde alınacak önlemleri ve sağaltımı açıklar |
ÖÇ08 | Su ürünlerinde balık sağlığı ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
ÖÇ09 | Bildirilmesi zorunlu hastalıkları belirler, ulusal ve uluslararası önlemleri tartışır |
ÖÇ10 | Hastalık etkenlerinin işletmelerden uzak tutulmasını sağlar, dezenfeksiyonu yapar |
ÖÇ11 | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
ÖÇ12 | Sucul kaynakların sağlığı, mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve kirliliğin hastalıklar üzerindeki etkileri konularında yetkinlik kazanır. |
ÖÇ13 | Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapabilir. |
ÖÇ14 | Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. |
ÖÇ15 | Yetiştiricilikte çevresel etkilerin balıkta yaratacağı sağlık sorunlarını tartışıp, optimizasyonu sağlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Balığın tanımı ve tatlısu ve deniz balıklarında ekonomik türlerin tanımı | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
2 | Balıklarda temel anatomik bilgiler ve vücut eksenleri | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
3 | Balık morfolojisi ve balıklarda iç organların tanımı | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
4 | Balık hastalıklarının tarihsel gelişimi ve balıklarda hastalıklara neden olan etmenler | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Benzetim, Örnek Olay |
5 | Balıklarda hastalığa neden olan biyotik ve abiyotik faktörler. | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay |
6 | Balıklarda hastalığın tanımı ve hastalıklarda seyir aşamalarının tanımı | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay |
7 | Balık, çevre ve balık - çevre ilişkileri | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Sözlü Sınav |
|
9 | Balıklarda hastalıklarında tanımlanmasında kullanılan terminolojik bilgiler ve bell başlı hastalık grupları | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
10 | Balıklarda başlıca paraziter hastalıklar ve parazit grupları | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
11 | Balıklarda çevresel faktörlere bağlı hastalıklar | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
12 | Balıklarda bakteriyel hastalıklar | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması |
13 | Balıklarda viral hastalıklar | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Balıklarda mantar hastalıkları | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası |
15 | Balık hastalıklarında genel belirtiler ve balık hastalıklarında teşhis çalışmaları | literatür bilgileri, konuyla ilgili ders kitapları ve ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |