INMZ101 Fizik 1

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod INMZ101
Ad Fizik 1
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET KARAKILÇIK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MEHMET KARAKILÇIK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Mekaniğin temel prensiplerinin öğretilmesi ve deneylerle pekiştirilmesi.

Dersin İçeriği

Fizik ve ölçüm, vektörler, bir boyutta hareket, düzlemsel hareket, parçacık dinamiği, iş ve enerji, enerjinin korunumu, lineer momentum ve çarpışma, dönme kinematiği, katı cismin sabit bir eksen etrafında dönmesi. Ayrıca dönem boyunca yapılan aşağıdaki deneylerle teorik konular pekiştirilir, öğrenci her deney için bir rapor hazırlayarak vaktinde sunar: Kuvvetlerin toplanması, düzgün doğrusal hareket, sabit ivmeli hareket, eğik atış, yer çekimi ivmesinin değişik şekillerde hesaplanması, esnek ve esnek olmayan çarpışmalar, dönem sonu gösteri deneyleri.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1-Fen ve Mühendislik için Fizik 1, R.A. Serway, J. C. Beichner, Palme Yayıncılık, Ankara, 2017, 2-Mekanik Deney Klavuzu, Fizik Bölümü (https://fizik.edu.tr adresinden indirilebilir)

Notlar

Teams e konulacak ders notları, örnek sorular, ödevler ve çözümleri takip edilmelidir. Deney klavuzu https://fizik.cu.edu.tr adresinden alınabilir.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri bilir
ÖÇ02 Fizik Alanında edindiği bilgileri temel bilim ve mühendislikteki diğer alanlarındaki bilgilerle birleştirir.
ÖÇ03 Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır.
ÖÇ04 Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır.
ÖÇ05 Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanır.
ÖÇ06 Fizikte problem çözme teknikleri konusunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ07 Deney tasarlama, deney yapma, hata ve hata kaynakları hakkında bilgi ve beceri kazanır.
ÖÇ08 Deneylerde hata, hassasiyet kavramlarını bilir, hataların azaltılması yönünde beceri kazanır.
ÖÇ09 Zamanında rapor yazma, kurallara uygun hazırlama ve sunma konusunda beceri kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Fen Bilimleri ve İnşaat Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olur. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknikleri vearaçları seçer ve kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin olarak çalışabilme becerisi kazanır. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleriizler ve kendini sürekli yeniler. 1
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik resim kullanarak iletişim kurabilir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 2
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olur. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Fizik ve ölçme, temel birimler, laboratuvar deneyleri ile ilgili genel bilgi. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bir boyutta hareket, 1. deneyin yapılması, veri alınması Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
3 Vektörler, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
4 İki boyutta hareket, 2. deneyin yapılması, Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
5 İki boyutta hareket (devam), hareket yasaları, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hareket yasalarının uygulamaları, 3. deneyin yapılması Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
7 Hareket yasalarının uygulamaları (devam), Dairesel hareket ve hareket yasalarının başka uygulamaları, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dairesel hareket ve hareket yasalarının başka uygulamaları (devam), 4. deneyin yapılması Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
10 İş, Enerji ve enerji transferi, deney raporlarının teslim edilmesi, 5. Deneyin yapılması. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
11 Enerji ve enerji transferi (devam), Potansiyel enerji, enerjinin korunumu, uygulama. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Potansiyel enerji, enerjinin korunumu (devam), 6. Deneyin yapılması. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
13 Doğrusal Momentum ve çarpışmalar, 7. deneyin yapılması. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
14 Doğrusal Momentum ve çarpışmalar (devam), Yapılamayan bir deney için telafi, uygulama. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
15 Katı bir cismin sabit eksen etrafında dönmesi, uygulama. Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 4 40
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 4 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 151
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,04
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.10.2024 10:37