Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
VETERİNERLİK PATOLOJİSİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | VPT 531 |
Ad | Hücre Büyüme Bozuklukları ve Anomiler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hücre büyümesi ve farklılaşma süreçleri, Atrofinin makroskobik ve mikroskobik bulguları, hücre farklılaşması üzerine etkili faktörler, gelişim bozuklukları (Anomali), anomali çeşitleri ile özelliklerinin neler olduğunun kavranması ve tanımlaması dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, hücre büyüme bozuklukları, hiperplazi, atrofi vb nedenlerle oluşan anomalilerin öncelikle morfolojisi, anomalilerin nasıl isimlendirildiğini ve anomali oluşum nedenlerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Erer H, Kıran MM, Çiftçi MK. 2010. Veteriner Genel Patoloji, Bahçıvanlar Basım Sanayi; Köküuslu C. 1996. Genel Patoloji, Medisan yayınevi; Cheville NF. 1999. Introduction to Veterinary Pathology, Iowa State University Press; Erer H, Çiftçi MK, 2021. Veteriner Sistemik Patoloji, I ve II. Cilt, Selçuk Üniversitesi Basımevi; Hazıroğlu R, Milli ÜH. 2001. Veteriner Patoloji, I. Cilt ve Cilt II, Medipress; Maxie GM. 2015. Jubb, Kennedy & Palmer's Pathology of Domestic Animals (3 Cilt), Elsevier
Notlar
Ders notu, Güncel literatür, internet, görsel data
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aplazi, hipoplazi, hipertrofi, metaplazi ve displazinin oluşum mekanizmalarını, anatomisini ve tanımlarını sıralar |
ÖÇ02 | Hücre büyümesi ve farklılaşması bozukluklarının etiyolojilerini ve bunların oluşumlarını engelleme yönünden tedbirlerini sorgular |
ÖÇ03 | Anomalinin tanımını, etiyolojisini, görülme sıklığını ifade eder. |
ÖÇ04 | Anomalilerin çeşitlerini ve isimlendirmelerini tanımlar |
ÖÇ05 | Tek organizma, ikizlik ve üçüzlük anomalilerini karşılaştırır |
ÖÇ06 | Anamoli çeşidine göre patolojik durumu tanımlayarak karar verir |
ÖÇ07 | Anomalinin ayırıcı tanısını değerlendirir |
ÖÇ08 | Anomalinin endojen ve eksojen sebeplerini kontrol eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanında temel kavramları tanımlar, | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanına türlere özgü hastalıkları açıklar | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına özgü temel patoloji kavramları tanımlar ve bu kavramları kullanır, | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numunelerin laboratuvar işlemlerini öğrenir ve değerlendirmesini öğrenir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numuneleri mikroskopta inceler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında numunelerin sonuçlarını yorumlar | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner, Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırmalar yapar | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında hastalık teşhislerini yapar ve hastalıktan korunmak için gerekli tedbirlerin alınması sağlar, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner alanda hayvan türlerine göre tümörlerin teşhisini sağlar, | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında son bilimsel gelişmeler çerçevesinde tanı yöntemlerini kullanır, | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hayvan hastalıkları ve zoonoz karakterli hastalıkların belirlenmesi amacıyla saha taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında hayvan hastalıklarının tanısı belirler ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli birimlerle işbirliği ve danışmanlık yapabilir, | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında birçok türde saptanan hastalık ve tümörlerin prognozu hakkında verileri raporlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. | Ön hazırlığı yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Aplazi, hipoplazi, atrofinin tanımı, sebepleri, çeşitleri ve sonuçları | Ders notu okuma, Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Hiperplazi, hipertrofi, sebepleri, oluşum mekanizmaları ve sonuçları | Ders notu okuma, Güncel literatür taraması, kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Metaplazi ve displazi nedir, sebepleri, çeşitleri ve sonuçları | Ders notu okuma, görsel data izleme, internette tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme |
5 | Anomalinin tanımı, anomalilerin ekzojen ve endojen sebepleri, | Güncel literatür taraması, kitap okuma, örnek araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Anomalilerde fiziksel faktörler, kimyasal faktörler, viral enfeksiyonlar, hormonlar ve antikorların etkisi, | Ders notu okuma, Görsel data izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
7 | Anomalilerin formal genezi | Ders notu okuma, internette tarama, kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Tek organizma anomalileri; Vücudun tümünü kapsayan, baş ve boyun, ve gövde anomalileri ile isimlendirilmesi | Ders notu okuma, kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Tek organizma anomalileri; Büyük parankim anomalileri, doku anomalileri ve ekstermite, anomalileri ile isimlendirilmesi | Ders notu okuma, görsel data izleme, güncel literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
11 | İkizlik anomalileri; serbest ikizlik anomalileri, bitişik ikizlik anomalileri, simetrik ikizlikler ve asimetrik ikizlikler ile isimlendirilmeleri | Ders notu okuma, kitap okuma, örnek araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
12 | Üçüzlük anomalileri ve isimlendirilmeleri | Ders notu okuma ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Anomalilerin anatomik olarak diseksiyonunda dikkat edilecek noktalar. | Ders notu okuma, internette tarama, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim |
14 | Anomalilerin, anatomik ve patolojik olarak tanımlanması ve bulgularının kaydedilmesi. | internette tarama, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Anomalilerin ayırıcı tanısı | Ders notu okuma, örnek araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |