Genel Bilgi
Kod | UA010 |
Ad | Coğrafi Bilgi Sistemleri Temel Prensip ve Ugulamaları II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET EREN ÖZTEKİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüz tarımında önemli teknolojik gelişmelerin başında gelen Uydu verilerinin ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinin uygulama alanları anlatılacaktır. Bu konularda temel bilgiler verilecek, farklı yöntem ve yaklaşımlar sunulacaktır. Bu uygulamalar sonucunda elde edilecek bilgilerin yorumlanacağı ve üretilen bilgilerden etkin yararlanma olanakları tartılaşacaktır.
Dersin İçeriği
Coğrafi Bilgi Sistemlerinin tarihçesi. Kullanım alanları nelerdir. Coğrafi Bilgi sistemlerinde kullanılan programlar nelerdir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
ITU Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Coğrafi Bilgi Sistemlerini kullanmayı öğrenir |
ÖÇ02 | Coğrafi Bilgi Sistemleri kullanılarak yapılan çalışmaları öğrenir ve uygular |
ÖÇ03 | CBS nin uygulama alanları ve temel prensiplerini bilir |
ÖÇ04 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinde kullanılan programları öğrenir |
ÖÇ05 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinde analiz yapmayı öğrenir |
ÖÇ06 | CBS nin mantıksal oluşumu ve veri ilişkilerini irdeler |
ÖÇ07 | CBS ve uzaktan algılama bağlantılarının tarım da etkin kullanımını yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri düzey Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kavramları hakkında altyapı sahibi olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama teknolojisi, algılayıcı sistemler ve bu sistemlerin elde ettiği görüntüler hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzaktan algılama verisi kullanarak CBS veri tabanları için bilgi üretebilir ve veri tabanı yönetimi konularında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel veri ve yöntemlerin multi-disipliner çalışmalarda kullanılabilmesi için gerekli bilgileri edinir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama alanlarındaki güncel veri ve yazılımları kullanma konularında teknik yeterlilik kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uydu görüntülerinin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerini işleyerek fiziksel ve atmosferik değişkenleri hesaplama ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzaktan Algılama tekniklerini kullanarak CBS projeleri için veri hazır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | CBS teknikleri ile coğrafi veriyi analiz etme ve yorumlamaya yeterlilik kazanır | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanıcı düzeyinin üzerinde sorun belirleme, çözme, çözüme yönelik uygulama geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uydu verilerinden bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama yapabilme yeteneğini edinir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Coğrafi Bilgi Sistemleri nedir | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Tarihçesi | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Steroskop nedir. Hava fotoğrafları ile üç boyutlu görüş sağlanması | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Erdas programı kullanımı | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | CBS verilerinin sınıflandırılması, topolojik ilişkiler ve veri kaynakları | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Topografik Haritada koordinat düzeltme | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Projeksiyon yöntemleri, Geo-referans ve koordinat sistemleri | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Uydu Görüntüleri,topografik haritalar ve hava fotoğraflarında koordinat belirlenmesi | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Görüntü Sınıflandırma | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Coğrafik doğrulama, CBS bileşenleri ve sistem yapıları | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Raster ve Vektör temsil etme | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Arazi Kullanımı ve Arazi örtüsü | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Tarım ve çevre çalışmalarında örnek uygulamalar | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Uydu Görüntülerinin çakıştırılması | Labaratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |