Genel Bilgi
Kod | BİO730 |
Ad | Yüksek Lisans Tezi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 0-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 25 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Tez Çalışması |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. OSMAN DEMİRHAN (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. AYFER PAZARBAŞI (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. MEHMET BERTAN YILMAZ (E Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi PERÇİN PAZARCI (F Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel bir çalışmayı planlama, kendi başına yapabilme becerisini kazandırma ve sonuçlarını yorumlayarak değerlendirme becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Moleküler ve genetik konularda güncel bilgileri tarama. Hipotez oluşturma. Tez çalışmasını planlama. Tez çalışması ile ilgili literatür bilgilerini toplama. Literatür bilgilerini yorumlama ve analiz etme. Tez projesini hazırlama. Proje ile ilgili alt yapıyı oluşturma. Laboratuvar çalışmalarını yapma. Sonuçları yorumlama. Sonuçları literatür bilgileri ile yorumlama ve tartışarak tezi yazma. Tezini bilimsel kurulda sunma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof.Dr. Halil Kasap, Prof.Dr. Mülkiye Kasap, Prof.Dr. Osman Demirhan, Prof.Dr. Davut Alptekin, Prof.Dr. H. Ümit Lüleyap, Prof.Dr. Ayfer Pazarbaşı, Prof.Dr. Ali İrfan Güzel. Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Nobel Kitabevi, Genişletilmişl 3. Baskı. 2020.
Notlar
G.M. Cooper, R.E. Housman. Hücre Moleküler Yaklaşım. Çeviri Editörleri; Neşe Atabey, Ersan Kalay, Meral Sakızlı, İzmir Tıp Kitabevi Kırtasiye Büro Malz. San. ve Tic.Ltd.Şti. RYedinci Baskı, 2016.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Herhangi bir konuda araştırma yapmak üzere bilgiler toplar. |
ÖÇ02 | Bir araştırma konusunu planlar. |
ÖÇ03 | Araştırma konusunu projelendirir. |
ÖÇ04 | Araştırma konusunun alt yapısını hazırlar. |
ÖÇ05 | Araştırmalarını sonuçlandırmak, yeni bilgilere ulaşmak için laboratuvar çalışmalarını yapar. |
ÖÇ06 | Elde ettiği bilgileri bilimsel temelde yorumlar. |
ÖÇ07 | Sonuçlarını bilimsel metin haline getirir. |
ÖÇ08 | Sonuçlarını kendi başına tez olarak yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlının temel yapısını oluşturan hücre ve organellerinin yapısını ve fonksiyonlarını kavramak | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını tanımak | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik materyalin yapısını incelemek | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri tanımak | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genlerin yapısını bilmek | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kromozom ve gen mutasyonlarını tanımlamak | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) sınıflandırmak | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri kullanmak | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otozomal ve cinsiyet kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini açıklayabilmek | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu yapmak | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PCR hazırlamak | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapmak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde ettiği DNA'yı spektrofotometrede ölçebilmek | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR tekniğini uygulamak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapmak, kromozom preparatını elde etmek | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini incelemek, insan kromozomlarının tamamını tanımak ve analiz etmek | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir makaleyi yorumlamak ve makale nasıl yazılır kavramak | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Moleküler ve genetik konularda güncel bilgileri tarama. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
2 | Hipotez oluşturma. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Tez çalışmasını planlama. | Örnek tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
4 | Tez çalışması ile ilgili literatür bilgilerini toplama. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
5 | Literatür bilgilerini yorumlama ve analiz etme-I | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | Literatür bilgilerini yorumlama ve analiz etme-II | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | Tez projesini hazırlama. | Literatür yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Proje ile ilgili alt yapıyı oluşturma. | Literatür yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
10 | Laboratuvar çalışmalarını yapma-I. | Laboratuvar denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
11 | Laboratuvar çalışmalarını yapma-II. | Laboratuvar denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
12 | Laboratuvar çalışmalarını yapma-III. | Laboratuvar denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
13 | Sonuçları toparlama ve yorumlama-I. | Analiz | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Sonuçları toparlama ve yorumlama-II. | Analiz | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
15 | Sonuçları literatür bilgileri ile yorumlama ve tartışarak tezi yazma. | Tez yazımı | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tezini bilimsel kurulda sunma. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tezin tamamlanması | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 25 | 325 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 20 | 260 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 614 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 24,56 | ||
AKTS | 25 AKTS |