Genel Bilgi
Kod | FDBH794 |
Ad | Din Psikolojisine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 0 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN KAYIKLIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HASAN KAYIKLIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin bireyin duygu, düşünce, davranışlarını ve bunların altında yatan süreçleri açıklayıp analiz edebilmesi ve bireysel dinsel yaşayışı psikolojik bağlamda kavrayıp analiz edebilmesidir.
Dersin İçeriği
Psikolojinin tarihsel gelişimi, araştırma yöntemleri, duyum ve algı, öğrenme, bellek, motivasyon, gelişim, kişilik kuramları ve psikopatoloji gibi konular ile bireysel dinsel yaşayışın psikolojik analizini kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Doğan Cüceloğlu, İnsan ve Davranışı,(2010) İstanbul: Remzi Kitabevi. Hasan Kayıklık, Din Psikolojisi, (2011) Adana: Karahan Kitabevi.
Notlar
Ali Ayten, Psikologların din ve tanrı görüşleri, 2007, İz yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir. |
ÖÇ02 | Bireyin duygusal, düşünsel ve davranışsal özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | İnsan davranışlarının içsel ve dışsal nedenlerini analiz edebilir. |
ÖÇ04 | Duyum ve algı yasalarının davranışlar üzerindeki etkilerini kavrayıp değerlendirebilir. |
ÖÇ05 | Belleğin özelliklerini ve işleyişini bilir. |
ÖÇ06 | İnsanı harekete geçiren güdüleyicileri açıklayabilir. |
ÖÇ07 | Kendisinin ve diğer insanların kişilik gelişimi ve kişilik özelliklerini kavrar ve açıklayabilir. |
ÖÇ08 | Sosyal ortamda diğer bireylerin davranışlarını betimleyebilir. |
ÖÇ09 | Dinsel yaşayışın duygusal, bilişsel ve davranışsal boyutlarını tanımlayabilir. |
ÖÇ10 | Dinsel yaşayışları duygu, biliş ve davranış boyutlarını analiz edebilir. |
ÖÇ11 | Dinsel tecrübenin inanç, ibadet ve ahlak boyutlarında değerlendirmeler yapabilir, dinsel tecrübe boyutlarının birbirleriyle ilişkisini açıklayabilir. |
ÖÇ12 | Bireyi inanmaya veya inanmamaya götüren güdüleri tanımlayabilir ve bunlar üzerinde psikolojik değerlendirmeler yapabilir. |
ÖÇ13 | Dindarlık, kişilik, kimlik arasındaki ilişkiyi analiz edebilir. |
ÖÇ14 | İçinde yaşadığı toplumun dinsel inanç ve uygulamalarının altında yatan psikolojik süreçleri değerlendirebilir. |
ÖÇ15 | Dinin insan hayatındaki yerini belirleyebilir ve buna bağlı olarak insan - din ilişkisini analiz edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikoloji Bilimi, Psikolojik Akımlar | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Duyum ve Algı, Bellek | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Düşünce ve Dil, Güdülenme | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Heyecan, Stres ve Başa Çıkma Yolları | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Gelişim ve Gelişim Kuramları, Yaşam Boyu Gelişim | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kişilik ve Kişilik Kuramları, Psikopatoloji ve Psikoterapi | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Sosyal Davranış | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | İlgili Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Din Psikolojisinin Tarihsel Gelişimi | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bireysel Dindarlığın Psikolojik Kaynakları | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Bireysel Gelişim Dönemleri ve Dinsel Yaşayış, Dua ve İbadet | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İman-İnanç, Şüphe, İnançsızlık, Ateizm | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kişilik ve Dinsel Yaşayış, Dinsel Değişim ve Din Değiştirme | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Modern Dünyada Din ve Dindarlık | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dinsel Yaşayış ve Ruh Sağlığı, Tasavvuf Psikolojisi | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | ,00 | ||
AKTS | 0 AKTS |