MTH021 Yalın Dönüşüm ve Yönetimi (Samsun Model Fabrika)

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MTH021
Ad Yalın Dönüşüm ve Yönetimi (Samsun Model Fabrika)
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. YUSUF KUVVETLİ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Müfide NARLI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, yalın üretim sistemi ile ilgili temel kavram, teknik, yöntem ve araçlarını tanıtmaktır. Böyleye öğrencilerin uygulamalı olarak; yalın üretim felsefesinin, yalın üretim temel prensiplerinin, israf ve çeşitlerinin, değer akışı haritalandırma, OEE, sürekli iyileştirme, 5S, SMED, TPM, JIT, kanban vb. teknikleri öğrenerek üretimde verimlilik artışının nasıl sağlanacağını öğrenmeleridir.

Dersin İçeriği

Ders içeriğinde; • Üretim ve üretim tipleri, • Üretim sistemlerinin sınıflandırılması, • Yalın üretim düşüncesinin temelleri, • Yalın üretimin tanımı, • Yalın üretimin tarihsel gelişimi, temel prensipleri ve karakteristikleri, • İsraf tanımı ve çeşitleri, • Toplam ekipman verimliliği (OEE) • Değer akış haritalama • Tam zamanında üretim, • Kanban ve çekme sistemi, • Tek parça akışı, • Dengeli üretim, • SMED (Bir Dakikada Kalıp Değiştirme), • İş istasyonu tasarımı, ergonomi, 5S • Sürekli iyileştirme

Dersin Ön Koşulu

Ders için ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Samsun Model Fabrika “Öğren Dönüş Eğitim Notları”

Notlar

J.P. Womack, D.T. Jones, “Yalın Düşünce” J.P. Womack, D.T. Jones, “Yalın Çözümler” M.Rother, J.Shook, “Görmeyi Öğrenmek” M.Rother, R.Harris, “Sürekli Akış Yaratmak”


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Değer ve israf kavramlarını öğrenir ve üretim sahasında israfları görebilir
ÖÇ02 Geleneksel üretim ile yalın üretim arasındaki farkı bilir
ÖÇ03 Yalın üretim felsefesi içerisindeki ögeleri tanır
ÖÇ04 Bir üretimde hangi aktivitelerin katma değer sağladığını hangilerinin sağlamadığını belirleyebilir
ÖÇ05 Mevcut durumun değer akış analizini yaparak yeni bir değer akış haritası çıkarabilir
ÖÇ06 Yalın teknikleri kullanarak işletmelerde problemleri çözebilir
ÖÇ07 Yalın üretim araçlarının üretim sahasında hangi alanlarda kullanılacağını öğrenir
ÖÇ08 Sürekli iyileştirmeyi kültürünün fabrikalarda nasıl oluşturulacağını öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yalın Üretim Yaklaşımı Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Yalın Üretim Temel Kavramlar ve İsraf Türleri Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İş Etüdü Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Toplam Ekipman Verimliliği (OEE) Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Değer Akış Haritalama (Mevcut Durum) Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Değer Akış Haritalama (Mevcut Durum ve Gelecek Durum) Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Gemba ve Problem Çözme Teknikleri Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sürekli İyileştirme Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Yerinde Kalite ve FMEA Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 İş İstasyonu Tasarımı, Ergonomi, 5S ve Görsel Yönetim Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 MRP, Kanban, Kapasite Planlama, Heijunka Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Sürekli Akış Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 SMED Yöntemi Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Yalın Felsefeye Genel Bakış Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2024 09:03