Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| BİYOKİMYA (DR) | |
| Kod | BİK620 |
| Ad | Organ İşlevleri ve Biyokimyası |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ABDULLAH TULİ (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. ABDULLAH TULİ (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlık, hastalık ve organ disfonksiyonundaki biyokimyasal mekanizmaları öğrenir
Dersin İçeriği
Organların biyokimyasal boyutta ele alınması
Dersin Ön Koşulu
Doktora öğrencisi olmak
Kaynaklar
Lenninger ve lippincot
Notlar
Makale
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Organların işleyişlerini biyokimyasal düzeyde kavrar. |
| ÖÇ02 | Sağlık durumunda organlarda gerçekleşen biyokimyasal olayları kavrar. |
| ÖÇ03 | Hastalık ve organ disfonksiyonunda bozulan biyokimyasal süreçleri kavrar. |
| ÖÇ04 | Hastalıkları biyokimyasal düzeyde inceleyebilir. |
| ÖÇ05 | Organ disfonksiyonlarının gelişimiyle biyokimyasal yolaklar arasındaki bağlantıyı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Belirsiz | Biyokimyanın tarihçesini, canlılarda bulunan temel biyokimyasal olayları çözümleyebilecektir | 3 |
| PÖÇ02 | Belirsiz | Karbonhidrat metabolizmasının önemini ve düzenlenmesini tartışabilecektir. | 1 |
| PÖÇ03 | Belirsiz | Lipitlerin fonksiyonlarını ve taşınmalarını tartışabilecektir. | |
| PÖÇ04 | Belirsiz | Proteinlerin yapısını açıklayabilecektir. | |
| PÖÇ05 | Belirsiz | Enzimin tanımını ve işlevini tartışabilecektir. | 1 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Organlar ve sistemlerin biyokimya bakış açısıyla değerlendirilmesi | Organlar ve sistemler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 2 | Sağlık durumunda organlarda gerçekleşen biyokimyasal Olaylar | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Hastalık ve organ disfonksiyonunda bozulan biyokimyasal yolaklar | Hastalıkların patofizyolojisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | Hastalıkların teşhisinde biyokimyasal verilerden yararlanma | Lab analizleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
| 5 | Karaciğer biyokimyası | Karaciğer biyokimyasının anlaşılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Karaciğer fonksiyon bozuklukları | Karaciğer fonksiyon bozukluklarınd biyokimyasal yaklaşım | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
| 7 | Karaciğer fonksiyonlarının değerlendirilmesinde kullanılan parametreler | Karaciğer fonksiyon testleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
| 8 | Ara Sınavlar | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Böbrek kimyası | Böbrek biyokimyasının anlaşılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Böbrek hasarının biyokimyasal yönden değerlendirilmesi | Böbrek fonksiyon bozuklukları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 11 | Böbrek fonksiyon testleri | Biyokimyasal tahlillerle böbrek fonksiyonlarının değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 12 | Rutin biyokimya analizleri | Rutin olarak yapılan biyokimya analizlerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibi olur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Kanser tedavisinde hemogram analizlerinin önemi | Kanser tedavisinin hemogram değerleri üzerinde oluşturabileceği etkilerinin tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Metastaz | Kanser hücresinin neden olduğu metastazın mekanizmasının anlaşılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Yıl sonu değerlendirme | Sağlık ve hastalık halleriyle biyokimyasal süreçler arasındaki ilişki özetlenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sözlü sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 70 | 28 |
| 1. Ödev | 30 | 12 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||