Genel Bilgi
Kod | TİB760 |
Ad | Arapça Tercüme Teknikleri II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSA ALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUSA ALP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Arapça bir metni en doğru ve isabetli bir şekilde Türkçeye çevirmek
Dersin İçeriği
Arapça metinlerin en yakın anlamıyla Türkçeye çeviri teknikleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Medhal İle'l-Arabiyye (Musa ALP) Arabi Türki Müşterek İfadeler (Musa ALP-Yusuf Özcan) Arap Dilinde Cümle Yapısı ve Biçimi (Resül Sevinç)
Notlar
Çeviri Teknikleri ve Başlıca Arapça Kalıplar Arapça-Türkçe Türkçe-Arapça (Ali Bulut) Türkçeden Arapçaya Çeviri Teknikleri (Osman Şahin) Türkçe Arapça Tercüme Teknikleri (Abdurrahman Özdemir)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Okuduğu metinlere göre sonuçların uygunluğunu inceler. Karşılıklı iki dilin dizim ve çeviri mantığını anlar. Karşı tarafının düşüncelerini Türkçeye en iyi aktarır. |
ÖÇ02 | Bir metni çevirmenin olası yolları içinden en uygun olana karar verir ve bütünlük içerisinde Türkçeye çevirir. Bu çevirileri Türk mantığına göre yapar. |
ÖÇ03 | Arapça cümleleri paragraf içerisinde çözümler. Arapçadaki kelime türlerinin Türkçe karşılıklarını anlayarak Türkçeye çevirir. Bun yaparken de iki dilin sözdizim kurallarını bilir. |
ÖÇ04 | Arapçadaki kelime türlerinin Türkçe karşılıklarını anlayarak Türkçeye çevirir. |
ÖÇ05 | İki dilin sözdizim kurallarını bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arapça ve Türkçe cümle yapısı | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Arapça isim cümlesi çevirileri | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Arapça fiil cümlesi çevirileri | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Arapça ve Türkçede özne | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Arapça ve Türkçede yüklem | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İki dilde cümle ögelerinin sıralaması | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İnsan ve insan dışı cümle ögeleri | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Arapçada zarfların Türkçeye çevirisi | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sıfat Tamlamaları çevirisi | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İsim Tamlamaları çevirisi | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Marife - Nekra ve çevirileri | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ayet çeviri örnekleri (Kısa sureler) | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Cahiliye şiir çeviri örnekleri | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Modern metin çeviri örnekleri | İlgili materyal hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |