Genel Bilgi
| Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
| RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
| Kod | RSMS205 |
| Ad | Sanat Sosyolojisi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 2 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Belirsiz |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. CEM DEMİR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. CEM DEMİR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sanatın toplumsal yapıların gelişimine ve dönüşümüne etkilerini kavramak.
Dersin İçeriği
Sanatın toplumsal yapı ve kültür içindeki konumunu çözümler ve inceler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sanat Sosyolojisi , Nathalie Heinich, Bağlam yay. Sanat Sosyolojisine Giriş Sıtkı Erinç Ütopya yay Sanatı algılamanın Sosyolojisi Neslihan Kıyar- Necmi Karkın Fidan Yay Sanatın Toplumsal Üretimi Janeth Wolff, Özne yay. Sanatın Toplumsal Tarihi, Arnold Hauser, Remzi Kitabevi
Notlar
Sanat Dergileri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | 2) Sanatın toplumsal işlevini açıklar |
| ÖÇ02 | 1) Tarih ,kültür ve sanat ilişkisini açıklar. |
| ÖÇ03 | 3) Sanatın toplumsal yapıyı dönüştürme gücünü açıklar. |
| ÖÇ04 | 4) Kültür endüstrisi olgusunun çağdaş sanat üzerindeki etkilerini açıklar. |
| ÖÇ05 | Sanatın işlevlerini açıklar |
| ÖÇ06 | Sanat eseri , sanatçı ve izleyici kavramlarını karşılaştırır ve açıklar |
| ÖÇ07 | Antik dönemde sanatın toplumsal işlevini açıklar |
| ÖÇ08 | Ortaçağda sanat toplum ilişkisini açıkalr |
| ÖÇ09 | Rönesans döneminde sanatın toplumsal işlevini açıklar |
| ÖÇ10 | Modern toplumda sanatın toplumsal işlevini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür ve sanat etkinliklerine katılımın önemini açıklar. | 4 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar. | 1 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. | 4 |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | |
| PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular. | |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur. | |
| PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 2 |
| PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 2 |
| PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | 5 |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, içeriği ve ders planının paylaşımı. | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Tarih , kültür ve sanat ilişkisi I. | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Tarih kültür ve sanat ilişkisi II. | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | İlkel toplumda ve köleci toplumda sanat ve toplumsal hayat ilişkisi | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Kapitalist toplumda sanat ve kültür I. | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Kapitalist toplumda sanat ve kültür II. | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | 7 Kapitalist toplumda sanat ve kültürIII. | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınavlar | kaynakların okunması ve incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 9 | İkinci dünya savaşı sonrası dünya düzeni ve sanat. | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | 1960 ve 70 lerde siyasal gelişmeler ve sanat. | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Popüler kültür, kültür endüstrisi ve sanat. | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | Yeni kapitalist dünya; post kolonyal ve post endüstriyel dünyada | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Yeni kapitalizmin kültürel, toplumsal yapısı olarak postmodernizm. | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 14 | Çağdaş sanatta izleyicinin artan önemi . | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Tartışma : çağdaş dünyada sanat ve toplumsal hayat. | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynakların okunması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynakların okunması ve incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
| AKTS | 2 AKTS | ||