PM592 Kentsel Peyzajlarda İklim Değişikliğine Uyum: Kurakçıl Peyzaj (Xeriscape)

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
PEYZAJ MİMARLIĞI (YL)
Kod PM592
Ad Kentsel Peyzajlarda İklim Değişikliğine Uyum: Kurakçıl Peyzaj (Xeriscape)
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Mehmet Ali DERSE
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ders kapsamında, Kurakçıl Peyzaj kavramını tanımlama, Kurakçıl Peyzajın önemini açıklama ve Kurakçıl Peyzaj uygulama aşamalarını kurgulama.

Dersin İçeriği

Kuraklık, Küresel iklim değişikliği, İklim değişikliğine uyum süreçleri, Bitki ve su tüketimi ilişkileri, Kurakçıl peyzaj (XERİSCAPE) kavramı, Kurakçıl peyzaj’ın (XERİSCAPE) temel ilkeleri, Akdeniz bölgesinde Kurakçıl Peyzaj çalışmalarına yaklaşımlar, Akdeniz bölgesinde Kurakçıl Peyzaj çalışmaları için kullanılabilecek bitki türleri, Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi hazırlama

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

1. Çorbacı, Ö. L., & Yazgan, M. E. (2017). Kurakçıl peyzaj (Xeriscape) ve uygulamaları. Adana: Karakayalar Matbaası. 2. Weinstein, G. (1999). Xeriscape handbook: A how-to guide to natural resource-wise gardening. Golden, CO: Fulcrum Publishing.

Notlar

Özyavuz, M., & Yazgan, M. E. (2024). Kentsel açık yeşil alanlarda kurakçıl peyzaj (xeriscape) çalışmaları. Peyzaj Araştırmaları Dergisi, 6(1), 45–60. 4. Yıldız, F., & Demirtaş, N. (2024). Kentsel açık yeşil alanların kurakçıl peyzaj tasarımına uygunluğunun değerlendirilmesi: Tokat örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 55(2), 135–148.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kuraklık kavramını, nedenlerini ve kentsel peyzaj üzerindeki etkilerini açıklar.
ÖÇ02 Peyzaj tasarımında suyun verimli kullanımı için sistematik stratejiler geliştirir ve uygular.
ÖÇ03 Geleneksel peyzaj ile kurakçıl peyzaj yaklaşımlarını yapı, estetik ve su kullanımı açısından karşılaştırır.
ÖÇ04 Kurakçıl peyzajın temel kavramlarını, ilkelerini ve uygulama kriterlerini tanımlar.
ÖÇ05 İklim, toprak ve bakım gereksinimlerini dikkate alarak kurakçıl peyzaj için uygun bitki türlerini seçer ve listeler.
ÖÇ06 Su tasarrufu sağlayan peyzaj düzenlemelerini, kurakçıl peyzaj ilkelerine uygun olarak tasarlar ve sunar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki güncel bilgileri tanımlar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar geliştirir, mesleğin gerektirdiği evrensel koşulları benimser.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak bunları görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili çalışmalarında bilimsel ve etik değerlere uymayı benimser.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Küresel iklim değişikliği Bilgi paketinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Kuraklık Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
3 Su ve bitki materyalinin su ile ilişkisi Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Su ve bitki materyalinin su ile ilişkisinin incelenmesi Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Kurakçıl peyzaj (XERİSCAPE) kavramı ve önemi Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 6. Kurakçıl peyzaj’ın (XERİSCAPE) temel ilkeleri Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 7. Akdeniz bölgesinde Kurakçıl Peyzaj çalışmaları için kullanılabilecek bitki materyalleri Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Aras sınava kadar konulara çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım
9 Akdeniz bölgesinde Kurakçıl Peyzaj çalışmaları için kullanılabilecek bitki materyalleri 2 Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Akdeniz bölgesinde Kurakçıl Peyzaj çalışmaları için kullanılabilecek diğer materyaller Konu hakkında araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi hazırlama Alternatif çalışma alanları belirleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
12 Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi hazırlama 2 Çerçeve önerileri geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi hazırlama 3 Proje taslakları oluşturma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
14 Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi hazırlama 4 Proje geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi sunma Projeyi sunuma hazır hale getirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje, ödev ve raporun sunulması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje, ödev ve raporun sunulması Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 12 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.04.2025 02:23