Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
PEYZAJ MİMARLIĞI (YL) | |
Kod | PM592 |
Ad | Kentsel Peyzajlarda İklim Değişikliğine Uyum: Kurakçıl Peyzaj (Xeriscape) |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Mehmet Ali DERSE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında, Kurakçıl Peyzaj kavramını tanımlama, Kurakçıl Peyzajın önemini açıklama ve Kurakçıl Peyzaj uygulama aşamalarını kurgulama.
Dersin İçeriği
Kuraklık, Küresel iklim değişikliği, İklim değişikliğine uyum süreçleri, Bitki ve su tüketimi ilişkileri, Kurakçıl peyzaj (XERİSCAPE) kavramı, Kurakçıl peyzaj’ın (XERİSCAPE) temel ilkeleri, Akdeniz bölgesinde Kurakçıl Peyzaj çalışmalarına yaklaşımlar, Akdeniz bölgesinde Kurakçıl Peyzaj çalışmaları için kullanılabilecek bitki türleri, Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi hazırlama
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
1. Çorbacı, Ö. L., & Yazgan, M. E. (2017). Kurakçıl peyzaj (Xeriscape) ve uygulamaları. Adana: Karakayalar Matbaası. 2. Weinstein, G. (1999). Xeriscape handbook: A how-to guide to natural resource-wise gardening. Golden, CO: Fulcrum Publishing.
Notlar
Özyavuz, M., & Yazgan, M. E. (2024). Kentsel açık yeşil alanlarda kurakçıl peyzaj (xeriscape) çalışmaları. Peyzaj Araştırmaları Dergisi, 6(1), 45–60. 4. Yıldız, F., & Demirtaş, N. (2024). Kentsel açık yeşil alanların kurakçıl peyzaj tasarımına uygunluğunun değerlendirilmesi: Tokat örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 55(2), 135–148.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kuraklık kavramını, nedenlerini ve kentsel peyzaj üzerindeki etkilerini açıklar. |
ÖÇ02 | Peyzaj tasarımında suyun verimli kullanımı için sistematik stratejiler geliştirir ve uygular. |
ÖÇ03 | Geleneksel peyzaj ile kurakçıl peyzaj yaklaşımlarını yapı, estetik ve su kullanımı açısından karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Kurakçıl peyzajın temel kavramlarını, ilkelerini ve uygulama kriterlerini tanımlar. |
ÖÇ05 | İklim, toprak ve bakım gereksinimlerini dikkate alarak kurakçıl peyzaj için uygun bitki türlerini seçer ve listeler. |
ÖÇ06 | Su tasarrufu sağlayan peyzaj düzenlemelerini, kurakçıl peyzaj ilkelerine uygun olarak tasarlar ve sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki güncel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar geliştirir, mesleğin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak bunları görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili çalışmalarında bilimsel ve etik değerlere uymayı benimser. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Küresel iklim değişikliği | Bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Kuraklık | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
3 | Su ve bitki materyalinin su ile ilişkisi | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Su ve bitki materyalinin su ile ilişkisinin incelenmesi | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Kurakçıl peyzaj (XERİSCAPE) kavramı ve önemi | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | 6. Kurakçıl peyzaj’ın (XERİSCAPE) temel ilkeleri | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | 7. Akdeniz bölgesinde Kurakçıl Peyzaj çalışmaları için kullanılabilecek bitki materyalleri | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Aras sınava kadar konulara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Akdeniz bölgesinde Kurakçıl Peyzaj çalışmaları için kullanılabilecek bitki materyalleri 2 | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Akdeniz bölgesinde Kurakçıl Peyzaj çalışmaları için kullanılabilecek diğer materyaller | Konu hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi hazırlama | Alternatif çalışma alanları belirleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi hazırlama 2 | Çerçeve önerileri geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi hazırlama 3 | Proje taslakları oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi hazırlama 4 | Proje geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Örnek bir alanda kurakçıl peyzaj tasarım projesi sunma | Projeyi sunuma hazır hale getirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje, ödev ve raporun sunulması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje, ödev ve raporun sunulması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |