Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
SINIF ÖĞRETMENLİĞİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | SÖ1710 |
Ad | Akademik Etik |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. ÇAĞATAY AKYOL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Bilimsel bilginin, etiğin ve disiplinli araştırmanın önemini açıklayabilecek, bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik dışı durumlara örnekler verebilecek, etik dışı davranışlara karşı uygulanan yaptırımları tanıyacak ve bilimsel etik tartışmalarında argüman geliştirebilecektir.
Dersin İçeriği
Bilim ve araştırma etiği ile ilgili temel kavramlar, öğretmen meslek etiği, araştırma etiği, bilimsel yayın etiği, verilerin korunması gerekliliği, öğrenciler için akademik dürüstlük ilkeleri ve fikri mülkiyet kuralları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Akademik Etik, İnayet Aydın, Pegem Yayıncılık 2019.
Notlar
• Resmi etik yönergeleri: YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönetmeliği • Sosyal bilimlerde etik, Musa Öztürk, Nobel Yayıncılık, 2018. • Araştırma etiği Avrupa ders kitabı, ücretsiz erişim ec.europa.eu • COPE (Committee on Publication Ethics) rehberleri • Elsevier ve Springer Nature Yayın Etiği Rehberleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırma süreçlerinde etik ilkeleri anlayarak uygulayabilir. |
ÖÇ02 | Yayın etiği ve intihal gibi konularda bilinç kazanarak etik ihlallerden kaçınabilir. |
ÖÇ03 | Bilimsel yazım süreçlerinde doğru atıf verme ve kaynakça yönetimi konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | İnsan ve hayvan hakları çerçevesinde etik standartlara uygun araştırmalar yapabilir. |
ÖÇ05 | Akademik sahtekarlık ve suistimalleri tespit edebilir ve önleyici yöntemler geliştirebilir. |
ÖÇ06 | Hakemlik süreçlerinde etik kurallara uygun hareket eder. |
ÖÇ07 | Açık erişim ve akademik paylaşımda etik kurallara riayet eder. |
ÖÇ08 | Üniversite öğrencilerinin haklarını, sorumluluklarını ve uyması gereken akademik dürüstlük ilkelerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Üniversitelerin Gelişimi ve İşlevleri | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
2 | Akademisyen Kimliği ve Rolleri | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
3 | Akademik Özerklik ve Akademik Özgürlük | Ders kitabı ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
4 | Etik, Akademik Etik ve Akademik Değerler | Ders kitabı ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bilim ve Bilim Etiği | Ders kitabı ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Araştırma Kavramı ve Araştırma Etiği | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
7 | Eğitim ve Öğretim Etiği | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Ara Sınavlar | Ders kitabı ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Akademik Danışmanlık Etiği | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Yayın Etiği ve Yazarlık Hakları | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
11 | İntihal ve Özensiz Alıntı | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
12 | Bilirkişi Etiği | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
13 | Hakemlik Etiği | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
14 | Üniversitelerde Öğrenci Hak ve Sorumlulukları ile Akademik Dürüstlük İlkeleri | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
15 | Üniversitelerde Öğrenci Hak ve Sorumlulukları ile Akademik Dürüstlük İlkeleri II | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı ve makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 20 | 80 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |