SÖ1710 Akademik Etik

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
SINIF ÖĞRETMENLİĞİ (YL) (TEZLİ)
Kod SÖ1710
Ad Akademik Etik
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. Dr. ÇAĞATAY AKYOL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Bilimsel bilginin, etiğin ve disiplinli araştırmanın önemini açıklayabilecek, bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik dışı durumlara örnekler verebilecek, etik dışı davranışlara karşı uygulanan yaptırımları tanıyacak ve bilimsel etik tartışmalarında argüman geliştirebilecektir.

Dersin İçeriği

Bilim ve araştırma etiği ile ilgili temel kavramlar, öğretmen meslek etiği, araştırma etiği, bilimsel yayın etiği, verilerin korunması gerekliliği, öğrenciler için akademik dürüstlük ilkeleri ve fikri mülkiyet kuralları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Akademik Etik, İnayet Aydın, Pegem Yayıncılık 2019.

Notlar

• Resmi etik yönergeleri: YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönetmeliği • Sosyal bilimlerde etik, Musa Öztürk, Nobel Yayıncılık, 2018. • Araştırma etiği Avrupa ders kitabı, ücretsiz erişim ec.europa.eu • COPE (Committee on Publication Ethics) rehberleri • Elsevier ve Springer Nature Yayın Etiği Rehberleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırma süreçlerinde etik ilkeleri anlayarak uygulayabilir.
ÖÇ02 Yayın etiği ve intihal gibi konularda bilinç kazanarak etik ihlallerden kaçınabilir.
ÖÇ03 Bilimsel yazım süreçlerinde doğru atıf verme ve kaynakça yönetimi konusunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 İnsan ve hayvan hakları çerçevesinde etik standartlara uygun araştırmalar yapabilir.
ÖÇ05 Akademik sahtekarlık ve suistimalleri tespit edebilir ve önleyici yöntemler geliştirebilir.
ÖÇ06 Hakemlik süreçlerinde etik kurallara uygun hareket eder.
ÖÇ07 Açık erişim ve akademik paylaşımda etik kurallara riayet eder.
ÖÇ08 Üniversite öğrencilerinin haklarını, sorumluluklarını ve uyması gereken akademik dürüstlük ilkelerini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. 1
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 2
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 3
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 1
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Üniversitelerin Gelişimi ve İşlevleri Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
2 Akademisyen Kimliği ve Rolleri Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
3 Akademik Özerklik ve Akademik Özgürlük Ders kitabı ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
4 Etik, Akademik Etik ve Akademik Değerler Ders kitabı ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Bilim ve Bilim Etiği Ders kitabı ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Araştırma Kavramı ve Araştırma Etiği Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
7 Eğitim ve Öğretim Etiği Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Ara Sınavlar Ders kitabı ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 Akademik Danışmanlık Etiği Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
10 Yayın Etiği ve Yazarlık Hakları Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
11 İntihal ve Özensiz Alıntı Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
12 Bilirkişi Etiği Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
13 Hakemlik Etiği Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
14 Üniversitelerde Öğrenci Hak ve Sorumlulukları ile Akademik Dürüstlük İlkeleri Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
15 Üniversitelerde Öğrenci Hak ve Sorumlulukları ile Akademik Dürüstlük İlkeleri II Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı ve makale okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı ve makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 20 80
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 143
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,72
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.04.2025 07:46