Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (DR) (İNGİLİZCE) | |
Kod | CENG603 |
Ad | Human-Centered Design Methods |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Elif Emel FIRAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencilere UI/UX tasarımı bağlamında insan odaklı tasarım yöntemlerine dair kapsamlı bir anlayış kazandırmak, bu süreçte hem teorik bilgiyi hem de pratik uygulamayı vurgulamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, kullanıcı araştırması, fikir üretimi, prototipleme ve değerlendirme konularına odaklanmaktadır. Öğrenciler, yenilikçi ve kullanıcı odaklı dijital deneyimler oluşturmak için gerekli beceri ve bakış açısını geliştireceklerdir. Temel metinlerden yapılacak okumalar ve uygulamalı projelerle bütünleştirilen ders kapsamında, öğrenciler tasarım zorluklarını eleştirel bir şekilde analiz etme ve empati ile kullanılabilirlik temeline dayanan etkili çözümler geliştirme yetkinliği kazanacaklardır.
Dersin Ön Koşulu
Temel araştırma yöntemleri ve dijital tasarım araçları hakkında bilgi sahibi olmak.
Kaynaklar
Innovating for People Handbook of Human-Centered Design Methods By LUMA Institute, The Field Guide to Human-Centered Design by IDEO.org
Notlar
Innovating for People Handbook of Human-Centered Design Methods By LUMA Institute, The Field Guide to Human-Centered Design by IDEO.org
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan odaklı tasarımın ilkelerini ve kuramsal çerçevelerini anlamak. |
ÖÇ02 | Görüşmeler, anketler ve gözlemler dâhil olmak üzere kullanıcı araştırması yürütme konusunda yetkinlik kazanmak. |
ÖÇ03 | Sezgisel ve kullanıcı dostu dijital arayüzler oluşturmak için UI/UX tasarım ilkelerini uygulamak. |
ÖÇ04 | Kullanıcı ihtiyaçlarını karşılamak ve tasarım problemlerini çözmek için fikir üretme, prototipleme ve yineleme (iterasyon) becerileri geliştirmek. |
ÖÇ05 | Tasarım çözümlerini değerlendirme yeteneğini göstermek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnsan Odaklı Tasarıma Giriş | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kullanıcı Araştırması Yürütme Teknikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kullanıcı İhtiyaçlarını Belirleme ve Önceliklendirme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Fikir Üretimi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kavram Geliştirme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kullanıcı Arayüzü (UI) Tasarımının Temelleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Duyarlı (Responsive) Kullanıcı Arayüzü Tasarımı İlkeleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Proje | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Kullanıcı Deneyimi (UX) Tasarımının Temelleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | UX – Bilgi Mimarisi ve Gezinme (Navigasyon) Tasarımı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Etkileşim Tasarımı İlkeleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Farklı Etkileşim Biçimleri (Modları) için Tasarım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Erişilebilirlik Yönergeleri ve Standartlarını Anlamak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Engelli Kullanıcılar İçin Tasarım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Konu özeti | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
16 | Genel tekrar yapılması | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |