CENG603 Human-Centered Design Methods

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (DR) (İNGİLİZCE)
Kod CENG603
Ad Human-Centered Design Methods
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Elif Emel FIRAT
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, öğrencilere UI/UX tasarımı bağlamında insan odaklı tasarım yöntemlerine dair kapsamlı bir anlayış kazandırmak, bu süreçte hem teorik bilgiyi hem de pratik uygulamayı vurgulamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, kullanıcı araştırması, fikir üretimi, prototipleme ve değerlendirme konularına odaklanmaktadır. Öğrenciler, yenilikçi ve kullanıcı odaklı dijital deneyimler oluşturmak için gerekli beceri ve bakış açısını geliştireceklerdir. Temel metinlerden yapılacak okumalar ve uygulamalı projelerle bütünleştirilen ders kapsamında, öğrenciler tasarım zorluklarını eleştirel bir şekilde analiz etme ve empati ile kullanılabilirlik temeline dayanan etkili çözümler geliştirme yetkinliği kazanacaklardır.

Dersin Ön Koşulu

Temel araştırma yöntemleri ve dijital tasarım araçları hakkında bilgi sahibi olmak.

Kaynaklar

Innovating for People Handbook of Human-Centered Design Methods By LUMA Institute, The Field Guide to Human-Centered Design by IDEO.org

Notlar

Innovating for People Handbook of Human-Centered Design Methods By LUMA Institute, The Field Guide to Human-Centered Design by IDEO.org


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İnsan odaklı tasarımın ilkelerini ve kuramsal çerçevelerini anlamak.
ÖÇ02 Görüşmeler, anketler ve gözlemler dâhil olmak üzere kullanıcı araştırması yürütme konusunda yetkinlik kazanmak.
ÖÇ03 Sezgisel ve kullanıcı dostu dijital arayüzler oluşturmak için UI/UX tasarım ilkelerini uygulamak.
ÖÇ04 Kullanıcı ihtiyaçlarını karşılamak ve tasarım problemlerini çözmek için fikir üretme, prototipleme ve yineleme (iterasyon) becerileri geliştirmek.
ÖÇ05 Tasarım çözümlerini değerlendirme yeteneğini göstermek.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme becerilerine sahip olur. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İnsan Odaklı Tasarıma Giriş Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kullanıcı Araştırması Yürütme Teknikleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Kullanıcı İhtiyaçlarını Belirleme ve Önceliklendirme Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Fikir Üretimi Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Kavram Geliştirme Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kullanıcı Arayüzü (UI) Tasarımının Temelleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Duyarlı (Responsive) Kullanıcı Arayüzü Tasarımı İlkeleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Proje Ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Kullanıcı Deneyimi (UX) Tasarımının Temelleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 UX – Bilgi Mimarisi ve Gezinme (Navigasyon) Tasarımı Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Etkileşim Tasarımı İlkeleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Farklı Etkileşim Biçimleri (Modları) için Tasarım Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Erişilebilirlik Yönergeleri ve Standartlarını Anlamak Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Engelli Kullanıcılar İçin Tasarım Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Konu özeti Ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
16 Genel tekrar yapılması Ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 30 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.04.2025 02:07