Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZLİ) | |
Kod | PF702 |
Ad | Çevresel Sorunlar ve Kamu Ekonomisi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAŞİM AKÇA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, çevresel sorunların kamu ekonomisi teorileriyle ileri düzey analizini sağlamayı; çevresel dışsallıkların, doğal kaynak yönetiminin ve iklim değişikliğinin kamu maliyesi üzerindeki karşılıklı etkilerini eleştirel ve analitik bir çerçevede değerlendirme becerisi kazandırmayı amaçlar. Ayrıca öğrencilere, çevresel sorunların çözümünde kamu ekonomisi yaklaşımlarını teorik modeller ve ileri düzey politika analizleriyle entegre etme yetkinliği sağlamayı hedefler.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında çevresel sorunların kamu ekonomisi teorileriyle ileri düzey analizini ele alır. Çevresel dışsallıkların Pigou ve Coase yaklaşımları çerçevesinde kamu maliyesine etkileri incelenir. Çevresel sorunlarla mücadelede kamu ekonomisi araçlarının etkililiğini değerlendirir. Çevresel politikaların kamu ekonomisi üzerindeki yansımalarını tartışır. İklim değişikliği ve kamu ekonomisi arasındaki karşılıklı ilişkiyi ele alır. Türkiye’de çevresel sorunların kamu ekonomisi politikalarıyla çözümüne yönelik teorik ve uygulamalı yaklaşımları değerlendirir. Küresel çevresel sorunların kamu ekonomisi perspektifinden karşılaştırmalı analizini yapar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Baumol WJ, Oates WE. The Theory of Environmental Policy. 2nd ed. Cambridge University Press; 1988.
Notlar
Bozatli, O., & Akca, H. (2023). The effects of environmental taxes, renewable energy consumption and environmental technology on the ecological footprint: Evidence from advanced panel data analysis. Journal of Environmental Management, 345, 118857. Bozatli, O., & Akca, H. (2024). Effectiveness of environmental protection expenditures and resource tax policy in the Netherland's load capacity factor: Do government effectiveness and renewable energy matter? Evidence from Fourier augmented ARDL. Resources Policy, 92, 105030. Bozatli, O., & Akca, H. (2024). Does the composition of environmental regulation matter for ecological sustainability? Evidence from Fourier ARDL under the EKC and LCC hypotheses. Clean Technologies and Environmental Policy, 26(12), 4305-4323. Aydin, M., & Bozatli, O. (2023). The effects of green innovation, environmental taxes, and financial development on renewable energy consumption in OECD countries. Energy, 280, 128105. Aydin, M., & Bozatli, O. (2022). Do transport taxes reduce air pollution in the top 10 countries with the highest transport tax revenues? A country-specific panel data analysis. Environmental Science and Pollution Research, 29(36), 54181-54192. Coskun, I. T., & Bozatli, O. (2022). Negatif dışsallıkların çözüm yollarının WINGS yöntemi ile değerlendirilmesi. Business and Economics Research Journal, 13(2), 257-270.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevresel sorunların kamu ekonomisi teorilerindeki yerini ileri düzeyde analiz eder. |
ÖÇ02 | Çevresel dışsallıkların kamu kesimi üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
ÖÇ03 | Çevre politikalarında kullanılan mali araçların (vergi, emisyon ticareti, sübvansiyon, regülasyon) etkinliğini eleştirel bir şekilde analiz eder. |
ÖÇ04 | Doğal kaynakların yönetiminde kamu sektörünün rolünü tartışır. |
ÖÇ05 | İklim değişikliği politikaları ile kamu sektörü arasındaki karşılıklı etkileşimi yorumlar. |
ÖÇ06 | Türkiye ve küresel bağlamda çevresel sorunlara yönelik kamu ekonomisi politikalarını karşılaştırmalı olarak analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye, ekonomi ve kamu politikaları alanında ileri düzey teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı iktisat okullarının ve maliye yaklaşımlarının karşılaştırmalı analizini yapar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye disiplinini hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe gibi alanlarla ilişkilendirerek disiplinlerarası bir bakış açısıyla analiz yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak Maliye alanında elde ettiği sayısal ve istatistiki verileri analiz eder | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri değerlendirir | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik veya profesyonel çalışmalarda liderlik yapar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik ve mesleki bilgiyi pratik uygulamalara dönüştürerek etkin çözümler üretir | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mali olaylara ilişkin hukuki düzenlemelerin farkında olarak mevzuat değerlendirmesi yapar | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini mesleki alanda kullanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak maliye alanında hazırladığı özgün araştırmaları alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye bilim alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çevresel Sorunlar ve Kamu Ekonomisi: Teorik Çerçeve | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Çevresel Dışsallıklar: Pigou ve Coase Yaklaşımları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çevresel Sorunlar ve Kamu Ekonomisi Araçları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çevre Vergileri | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Çevresel Regülasyonlar | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çevresel Sübvansiyonlar ve Çevre Koruma Harcamaları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Emisyon Ticaret Sistemi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | İklim Değişikliği ve Kamusal Politikalar-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İklim Değişikliği ve Kamusal Politikalar-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sürdürülebilir Kalkınma ve Kamu Ekonomisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Küresel Çevresel Sorunlar ve Kamu Ekonomisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Çevresel Riskler ve Kamu Ekonomisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türkiye’de Çevresel Sorunlar: Kamu Ekonomisi Perspektifi-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türkiye’de Çevresel Sorunlar: Kamu Ekonomisi Perspektifi-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |